Sinds vandaag knippert het oranje MIL/CHECK ENGINE lampje van mijn Hyundai Elantra. Ik voel de auto veel meer trillen en merk dat er minder vermogen is en hij trekt moeilijker op. Hij maakt ook meer wat herrie.
Op een Engelse site las ik dat je er absoluut niet in moet rijden als dit lampje knippert. Maar ja... ik zal toch naar de garage moeten.
Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn en of dit een prijzige aangelegenheid is?
Groet,
R. Dijkshoorn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je het hebt over trillen denk ik aan een bobine. Ik denk dat je motor dan even op 3 cilinders loopt, dus gauw naar de dealer.
Dit kan ook het verlies van vermogen en de luidruchtige motor verklaren?
13 jaar
ja, klopt helemaal.
Ik kan er zo snel geen extra info over vinden op internet maar bobines zijn niet zo duur toch?
Ik dacht trouwens dat bobines al een tijdje niet meer gebruikt werden... Mijn wagen (Hyundai Elantra 1.6 16v) komt uit 2002...
13 jaar
Hoe wil je een vonk vank enkele kilovolts maken zonder bobine?
Als je bedoelt dat er geen contactpuntjes meer gebruikt worden, dan ja.
Maar een bobine (al dan niet een dubbele/viervoudige) heb je nog steeds nodig.
Om het risico op schade te verminderen zoveel mogelijk met koude motor/katalysator rijden.
Proberen om het knipperen van het lampje te voorkomen door minder gas te geven.
En als alternatief: slepen door vriend/familie/buurman.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Elantra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar