Mijn Hyundai Pony reed altijd heel fijn en toonde zich betrouwbaar. Enige minpunt was dat hij altijd al ongeveer 1 liter olie verbruikte op 1000 kilometer. Er was echter nooit blauwe rook uit de uitlaat te zien, dus ik ben er altijd vanuit gegaan dat er een zuigerveer was die het niet helemaal naar zijn zin had, maar ik heb me er nooit zorgen over gemaakt.
Afgelopen donderdag begon hij ineens op de snelweg minder vermogen te leveren en bij lagere snelheden te horten en te stoten. Hij liep nog maar op drie cilinders. Bougiekabels 1 voor 1 loshalen wees uit dat het om cilinder 4 ging (althans, de meest rechtse gezien in de rijrichting). Ik heb de bougie omgewisseld, kabels omgewisseld etc., maar kwam tot de conclusie dat het niet de ontsteking was. Bougie werd wel nat, dus de injector doet in ieder geval nog iets.
Auto maar even naar de garage hier op de hoek gebracht en die belde net dat ze een compressietest hebben gedaan en dat de cilinder die niet loopt geen compressie geeft. Volgens hen is zijn het òf versleten kleppen òf een versleten zuigerveer.
Nou vraag ik me af, kan het nog iets anders zijn? Ik heb geen goede hoop, maar versleten kleppen of zuigerveren zouden wel het einde van dit fijne wagentje betekenen en ik ben er wonderlijk genoeg nogal aan gehecht geraakt...
groeten
Edgar
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de compressie van 1 cilinder te veel afwijkt tov van de anderen is er meestal sprake van een lekke klep. Deze kan verbrand zijn of te strak staan.. De zuiger kan natuurlijk ook lekkage hebben, doordat er een gat in zit. slechte afdichting van de zuigerveren op 1 cilinder kan als je een schraper hebt. (een beschadigde cilinderwand)
Als je voordat de motor los genomen wordt wil weten of het een klep of de zuiger is? kun je een cilinderlektest (laten) uitvoeren. Terwijl de zuiger bovenin staat tussen de compressie en de werkslag,(de kleppen staan dan in de stand waarin ze zouden moeten afsluiten) wordt er perslucht in de cilinder ruimte geblazen. met geopende gasklep en verwijderde oliedop. Nu kun je horen waar de lucht blijft. uitlaat inlaat of oliecarter.. Als je deze test doet met een zg cilinderlektester kun je op een meter aflezen hoeveel % lek je hebt langs de zuigerveren. De kleppen mogen natuurlijk nooit lekken. Dus de laatste test is nu waarschijnlijk niet uit voeren. Het blijft dus de vraag hoe de toestand van de zuigerveren is.. Een olie verbruik van 1 op 1000 is niet echt laag maar hoeft ook niet schrikbarend te zijn. De 4 belangrijkste oorzaken van olieverbruik zijn. Een slecht functionerend carter ventilatie systeem, lekkage langs de inlaatklepgeleiders, zoals je al dacht de zuigerveren en als laatste een lekkage naar buiten, bv een lekkende aftapplug. of iets anders.
De kop moet er af en de kleppen eruit, nieuwe seals plaatsen is dan nagenoeg geen meerkosten, De carterventilatie reparatie volstaat meestal met goed reinigen van alle kanalen en slangen welke daarmee te maken hebben. En de zuigerveren?? Och, binnenkort is het een oldtimer. en die mogen roken, toch?
mvg cor.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Pony of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar