auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai Pony: motor wordt niet warm, thermostaat werkt goed

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,5 gsi

Hallo medeklussers,

Ik heb een probleem met mijn Hyundai Pony 1.5 GSi (1994) waar ik niet uitkom. De motor wordt namelijk niet goed warm. De thermometer op het dashboard komt niet verder dan ongeveer 70 graden.

Ik ben begonnen met het testen van de thermostaat, maar die werkt goed, hij opent rond de 88 graden en sluit netjes. Voor de zekerheid heb ik hem toch vervangen, maar hij doet precies hetzelfde. De slangen naar de radiator en naar de thermostaat zijn in goede staat, mooi zacht en niet oud.

Ik heb ook nog met een aparte multimeter de temperatuur van de koelvloeistof nagemeten, maar die is inderdaad slecht 70 graden. Het ligt dus niet aan de sensor of aan de thermometer. Als hij op 70 graden is worden de radiator en de slangen lauwwarm, je kunt ze nog vastpakken zonder dat je je handen brandt.

Kortom, ik begrijp er niets van, waar blijft de warmte van die motor? Hoe kan het dat hij zo hard koelt? Ik zit met de handen in het haar, heeft iemand enig idee?

alvast bedankt voor de hulp!

groeten

Edgar

Geplaatst door

edgarpiet (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Edgar heb je wel het juiste type termostaat in je motor? Dubbele uitvoering en of is de zitting nog wel in orde. Lekkage is al voldoende om bij deze omstandigheden voor te veel koeling te zorgen. Zit het element zelf wel goed vast? Succes.

Punt 65
badge

14 jaar

De thermostaat die er nu in zit opent bij 88 graden en dat is in ieder geval wat de Haynes voorschrijft, maar ik heb de koelvloeistof nagemeten en die wordt niet warmer dan 70, dus dat klopt sowieso niet. Hij verliest nergens koelvloeistof, maar wat bedoel je precies met element?

groeten

Edgar

edgarpiet 0

14 jaar

Om dat onderdeel ook eens met een andere naam te noemen doe ik dat. Met lekkage bedoel ik dat de koelvloeistof niet door maar langs die termostaat kan stromen en zo toch voor een verkeerde temperatuur kan zorgen. Die termostaten. kunnen ook wel een kunststof klep hebben die niet meer goed afsluit met hetzelfde gevolg. Zet er een nieuwe in met de originele pakking . Groeten.

Punt 65
badge

14 jaar

Thermostaat heb ik al vervangen, maar dat hielp helaas niet. Heb wel gecontroleerd bij welke temperatuur hij opende en dat was net als bij het origineel bij 88 graden. Vandaar ook dat ik er niets meer van begrijp...

edgarpiet 0

14 jaar

Meet, met de kachel uit en laat de motor net zolang draaien tot de temperatuur 90 aan wijst . Dan ga je rijden ,zakt de aanwijzing dan is de termostaat toch niet goed. Weet je zeker dat je de goede hebt gekregen.??? B.V. met bodemklep om als het nodig is de kachelcirculatie af te sluiten als de doorgang naar de grote radiateur wordt geopend??? succes.

Punt 65
badge

14 jaar

Punt, in ieder geval veel dank vast voor het meedenken! Het probleem is dat hij ook bij langdurig stationair draaien niet boven de 70 graden uitkomt. En of het de goede is, hij zag er in ieder geval net zo uit als degene die erin zat en hetzelfde als op het plaatje in de Haynes. Ik snap gewoon totaal niet waar de warmte heen gaat als de doorgang naar de grote radiateur dus nooit open gaat. Ook met de kachel (en aanjager) uit komt de temperatuur nooit boven de 70.

edgarpiet 0

14 jaar

temperatuur te laag, wat is te laag, misschien valt dat nog wel mee met deze buitentemperaturen... jou koelfan slaat dus ook niet aan, anders is de sensor van je koelfan namelijk stuk en draait de koelfan terwijl het niet nodig is.
rij een keer met een stuk karton voor je radiateur, wordt hij dan wel warmer?
zou er niet zo over inzitten, hij kan beter iets aan de "koude" kant zitten als te warm lopen met alle gevolgen van dien.

informeer even bij de merkdealer als ze dit niet allemaal hebben met deze buitentemperaturen.

kronenburg 0
badge

14 jaar

Knijp als laatste proef de slang dicht die na de termostaat naar de radiateur gaat . Loopt de temperatuur dan wel op dan lekt er koelvloeistof langs de termostaat. Er blijft bij deze lage buiten-temperatuur al genoeg waterdamp in het carter achter dus hoe warmer de motor hoe beter. Bij verschillende auto-merken kan je kiezen tussen een zomer- in winter exemplaar. Het verschil is toch weer 10 graden. Groeten.

Punt 65
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Pony of stel zelf een nieuwe vraag.