Hyundai Santa Fe: Koude Start Probleem ( Ochtend )

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000cc ( 2WD )

Hallo Allemaal,

Mijn Santa Fe heeft al sinds jaar en dag problemen met de koude c.q. ochtend start. De motor start op benzine en gaat vervolgens over op LPG. Echter meestal moet ik 2 of 3 keer starten voordat hij goed aanpakt. Na de eerste start poging lijkt het wel of ie op 2 of 3 poten (cilinders) loopt. Dan zet ik hem maar even uit en probeer het nogmaals,soms start ie daarna wel goed maar meestal moet er een derde start aan te pas komen. In de loop der jaren heb ik al allerlei monteurs ernaar laten kijken. Verschillende dingen zijn gecontroleerd c.q. vervangen of gereinigd, zoals: Nieuwe Accu, Benzine toevoer, Lambda sonde, Verdamper, vaak ook de boodschap gekregen om hem maar wat vaker op benzine te laten lopen, recentelijk de Injectoren laten reinigen. Echter zonder resultaat. Zelf heb ik de indruk dat hij wat beter start op verse benzine. Wel moet ik zeggen dat ik nog NOOIT ben blijven staan. Maar ik vind het vervelend dat hij niet gelijk aanslaat.

Wie heeft een oplossing?

M VR GR Gerrit.

gerrit58

Geplaatst door gerrit58 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Santa Fe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

wim12199 (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je de compressie al eens gemeten met een ijskoude motor?

gerrit58 (0), 14 jaar geleden

Hallo Wim,
Ja dat is ook al eens gemeten alles okee.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Start tie soms op 2 brandstoffen?.
Als je thuis komt de auto op benzine wegzetten en kijken hoe die de volgende dag start.
Kan ook een lekke injector zijn.
Wat voor installatie zit erin?.

gerrit58 (0), 14 jaar geleden

Hallo, ik ga ervan uit dat dit gecontroleerd is.
Thuis wegzetten op benzine heb ik ook al vaker gedaan. Sterker nog, afgelopen week ongeveer 120 KM op benzine gereden ( Woon , Werk verkeer ) echter woensdag ochtend alweer mis.
De injectoren zijn vorige week gereinigd, hier was niks mis mee, dus ik ga ervan uit dat alles okee is.
De installatie is een Prins VSI systeem.
Zelf heb ik wel eens het idee dat als de benzine tank ( bijna ) leeg is, en een paar liter verse benzine tank hij beter start. Zowiezo bedankt voor je reactie.
M VR GR Gerrit.

Lody60 (0) PRO, 14 jaar geleden

bobine's???

gerrit58 (0), 14 jaar geleden

Hallo, Lody 60
Ben even bij een LPG man geweest. Vermoedelijk zit er en fout in het LPG systeem. Weet volgende week meer. Bedankt alvast voor je reactie.

M VR GR Gerrit.

gerrit58 (0), 14 jaar geleden

hallo, ben bij LPG man geweest en met de LPG installatie is alles okee. Wel moet gezegd dat de software wat verouderd is, maar deze updaten kost nogal wat.(kan niet via Internet) Ook zal dit niet of nauwelijks effect hebben op de huidige situatie. De koude start is op benzine en bij 30 graden celsius gaat ie keurig over op LPG.Afgelopen week 20 liter (Verse) benzine getankt euro 95. Daarna al 3 ochtenden starten en lopen. Wie weet wanneer benzine Oud is, is dit al na een week ofzo?? Weet nu dat het probleem toch in het benzine gedeelte zit. Iemand nog een idee?? Wel het advies gekregen euro 98 te gaan tanken. Wel ga ik inmiddels denken dat het bij de auto hoort,of zie ik dat verkeerd??

M VR GR Gerrit

marc251058 (0), 14 jaar geleden

hallo gerrit
ik denk dat uw benzine filter verstopt zit of te wel de zeef op de benzinepomp in de tank
grtjs. marc

gerrit58 (0), 14 jaar geleden

Hallo Marc,
Heb net de auto terug uit de garage. Het filter in de tank is volgens de Hyundai dealer life long ofwel moet heeeeel lang meegaan (kan misschien niet verstopt raken??) Wel had men het nog over een Temperatuur Sensor die e.e.a aanstuurt
bij het starten. Als deze verkeerde waarde,s uitstuurt, kan dan het Benzine / Lucht mengsel verkeerd zijn ?? Wie heeft enig idee of dit laatste het geval kan zijn ??? ( Dit laatse idee komt trouwens NIET bij de dealer weg )

M VR GR Gerrit.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Elke motor met benzine-injectie heeft zo'n temperatuur-sensor. En inderdaad als die verkeerd aangeeft krijg je problemen.
Behalve de koelwater temperatuur hebben de meeste ook nog een sensor die de temperatuur van de aangezogen lucht meet.
Ook daar geldt, als deze verkeerd aangeeft krijg je problemen.
Even de auto koud uitlezen en kijken wat de aangegeven temperaturen zijn en je weet of er een defecte sensor is.

gerrit58 (0), 14 jaar geleden

Bedankt Old Ford,
Dit geeft de burger weer een beetje moed. Ga morgen afspraak maken bij de dealer.

M VR GR Gerrit.

gerrit58 (0), 14 jaar geleden

Hallo Old Ford,
De sensoren zijn getest en waren okee. Wel wisten zij te melden dat de katalisator stuk was. Dit wist ik natuurlijk allang,(vorig jaar helemaal verstopt, dus weg met dat ding) Ik rij toch op Gas is schoon zat. Toch ? Maar mogelijk geeft de Lambda sonde Die voor en achter de Kat zitten toch problemen. Maar dit lijkt mij stug want Koude start problemen heeft ie al heeeeeel lang. Momenteel zet ik 2 keer voor het starten de sleutel op contakt, een soort voorgloeien al zeg ik het zelf en ik moet zeggen het is starten en lopen. Dus ik stop met alle onderzoeken e.d. Iedereen bedankt voor de Tips dan wel Ideeen. Ik laat het hierbij. Vriendelijk Bedankt Allemaal.

M VR GR Gerrit.

Santa (0), 14 jaar geleden

Het lijkt er dan op dat je door dat "gloeien" de brandstofpomp meer tijd geeft om op te pompen.
Misschien dat daar de oorzaak zit.

gerrit58 (0), 14 jaar geleden

Hallo Ho Ho Ho,
Inderdaad, ik denk dat we het daar maar op moeten houden. Ik probeer dit een tijdje en zal zien of het nu beter gaat.
Voor nu heb ik er even genoeg tijd en geld ingestoken en vindt ik het genoeg zo. nogmaals een ieder Bedankt.

M VR GR Gerrit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.