Hallo allemaal,
De Lantra van mijn schoonmoeder heeft 2 eigenaardigheden.
1. Sinds een week of 2 is het contactslot vervangen nadat de auto niet meer wilde starten. Er gebeurde helemaal niets. Geen klik van de bendix, geen rotatie van de startmotor.
Nu start de auto alleen wanneer het koppelingspedaal volledig ingedrukt wordt. Bij niet indrukken, half indrukken of iets anders dan volledig indrukken gebeurt er niks. Dit was vroeger niet zo. Toen kon de auto ook gestart worden zonder het koppelingspedaal in te drukken. Ook wordt er niets over gemeld in de gebruikershandleiding. Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Ik heb al even gemeten aan de accuspanning tijdens het starten zonder ingedrukt pedaal en niets wijst erop dat er iets gebeurt. Geen spanningsverlaging, en er wordt geen stroom getrokken.
2. Bij een koude start moet er heel lang doorgestart worden voordat de motor aanslaat. Soms wel 20 seconden. Dit fenomeen doet zich nu al zo'n 1,5 jaar voor en er is al eens gekeken maar gezien de leeftijd van de auto is er bij de garage destijds voor gekozen er niets aan te doen. Kan iemand een indicatie geven wat dit euvel veroorzaakt? Misschien dat ik het zelf op kan lossen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik heb wel geen lantra maar een excel van 96 die heeft een koppelingspedaalschakelaar bij mij wil de auto ook alleen maar starten als je de koppeling intrapt kan misschien wezen dat die stuk is moet je even kijken schakelaar zit net boven het koppelingspedaal ja en het starten kan een vervuild brandstof filter wezen bougies die aan z n einde zijn een vervuild gasklephuis kan nog wel ff doorgaan maar dat soort dingen moeten bekeken worden
gr .marco
koelvloeistoftemperatuursensor mankeert regelmatig, dan heb je meestal koudstartproblemen.
Bedankt, poppekast. Het blijkt inderdaad dat deze auto ook zo'n koppelingsschakelaar heeft. Toch vreemd dat er niks over vermeld staat in het instructieboekje.
Over de koude start problemen, ik zal eens kijken wat de temperatuursensor doet.
15 jaar
Ik heb een Lantra gehad van het type 1996-2000 en daar is het normaal dat de koppeling ingetrapt moet worden om te kunnen starten, mijn maar heeft er ook een waar dit ook bij moet. Ik heb een Lantra van het laatste type en daarbij hoeft het niet.
15 jaar
Ik heb ondertussen even verder gegoogled en ben tot de ontdekking gekomen dat het probleem van de koude start vaker voorkomt. Daar blijkt het te liggen aan verkeerde bougiekabels. Deze zouden een te hoge weerstand hebben namelijk 7k Ohm. Er wordt bij vermeld dat er eerst 3,2k Ohm kabels gemonteerd waren. Na vervanging waren daar de problemen opgelost.
Is iemand hier bekend mee?
15 jaar
Ben wel bekend met het feit dat de voorgeschreven bougies van Bosch ook de juiste warmtegraad niet hebben. Wij hebben met een Lantra 2.0 bj 11-2000 op vakantie problemen ondervonden daarbij begon de motor zelfs vermogen te verliezen, verbruik steeg naar 1:7 en plofte. Na vervangeing van de bougies door bougies van de Hyundai waren de problemen over
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Lantra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar