Ik heb na 100.000 km en enkele setjes stabilisator verbinding stangetjes een krakens onderstel aan de voorzijde.
Vooral bij het remmend insturen van een rechter bocht.
wat heb ik vervangen.
l=r het de onderste fusee kogel.
rubbers van dikke stabilisator stang.
Verder op een slechte weg of remmen op een rechte weg hoor ik niets.
Wat kan het nog zijn ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kraken kan ook veroorzaakt worden door bv een aandrijfas of een wiel (lager)
eerst maar controleren of alle wielbouten goed vast zitten, evenals de grote moer van de aandrijfassen..
Als je kunt horen aan welke kant er iets kraakt?? kun je tot die kant beperken..
Vooral de buitenste koppeling van de aandrijfas moet gecontroleerd worden op speling of droog lopen. Aan de hoes kun je wel voelen of er nog vet in zit. (vergelijken links met rechts)
kraken van de niet droge buitenste koppeling is misschien vast te stellen door het wiel rond te draaien terwijl ook het stuur gedraaid wordt. Als je niets hoort wil dat nog niet zeggen dat de as goed is.
Of een wiellager de oorzaak is kun je controleren door op een stille voldoende brede weg de auto naar links of rechts te laten overhellen (net als op een snel genomen rotonde) , en dan luisteren of er verschil in geluid is bij de voorwielen..
Wat veel voorkomt bij de Santa Fé 2009, zelfs bij weinig kms: krakend geluid bij stilletjes vooruit en achteruit rijden.
Oorzaak: achter de wielhub zit een kunsstof ring. Deze loopt uit en moet vervangen worden door een verbeterde versie (metalen ring met teflon coating).
De dealers zijn van dit probleem op de hoogte. Was ooit op de eerste Tucson's ook reeds een gekend probleem.
Cardan uit de hub nemen, kunststof ring verwijderen en vervangen door de metalen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar