auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai Tucson: krakende koppeling Tucson

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Het intrappen van het koppelingspedaal gaat wat zwaar en niet echt soepel en het kraakt daarbij. Je kunt 'm niet soepel intrappen en het lijkt erop dat ergens staal op staal schraapt.
De bewegende delen zijn ingespoten maar dat helpt niet.
Wat zou dit kunnen zijn?
Stel dat het iets met de drukgroep is, is hier gemakkelijk bij te komen of gaat dit een hele klus worden?

Geplaatst door

conradus (50)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou mooi zijn als iemand een schema van het mechanische deel van de koppeling heeft.
Mijn vraag is waar zitten de scharnierpunten waar ik evt. kan smeren.
Is de koppeling trouwens hydraulisch of mechanisch?

conradus 50

12 jaar

Oh ja, hij kraakt alleen bij het laten opkomen.

conradus 50

12 jaar

Conradus,

Dit is het schema van de koppelingspedaal. Mocht je nog andere schema's nodig hebben, dan heb ik die ook voor je.

Mvg. Slaven

Getzsport05 0

12 jaar

Heb je al geluisterd , waar het geluid vandaan komt , onder het dashbord of onder de motorkap ?

kaleido 1 7450
badge vip badge

12 jaar

Hartelijkbedankt voor de schema's.
Het geluid zit duidelijk niet onder het dashboard.
De scharnierpunten van de koppeling achter het hydraulische deel zijn ingespoten maar verminderen het kraken niet.
Ik zou graag ook de schema's van het hydraulische en mechanische deel willen inzien, als het kan ook van de de gehele koppeling incl. aandruklager en drukgroep.
Mijn vermoeden is n.l. dat het aandruklager tegen de drukgroep knarst.

conradus 50

12 jaar

Dit zijn de overige schema´s van de koppeling. Het schema van hierboven met nummer 14 heb ik er niet bijgezet omdat die hier al op staat.

Mvg. Slaven

Getzsport05 0

12 jaar

bedankt voor al de schema's.
Krijg nu een beter beeld hoe het daar mechanisch in elkaar steekt.
Volgens de monteur zou het kunnen liggen aan het druklager, deze zou ingesleten zijn op de vingers van de drukgroep.
Zou kunnen maar ik vind ook dat de koppeling best zwaar loopt.
Bij een andere Tucson van de zelfde leeftijd gaat het vele malen soepeler.

conradus 50

11 jaar

Probleem niet verholpen, kost teveel dus wachten maar even of het zo blijft.

conradus 50

11 jaar

Ik durf het bijna niet te vragen maar Getzsport5 zou je me ook kunnen helpen aan een schema van het koelcircuit dus hoe de slangen lopen en waaraan en via wat.
Zou mooi zijn.

conradus 50

11 jaar

Ik weet niet precies wat de garagist gedaan heeft maar het loopt weer heel wat lichter.
Kan niet zeggen wat de oplossing is geweest.

conradus 50

11 jaar

uiteindelijk zijn er nieuwe koppelingsplaten en drukgroep geplaats en doet die het weer als een zonnetje.

sluiten topic graag.

conradus 50

11 jaar

Dan had ´de monteur´ in december 2012 toch gelijk.
Succes verder

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Tucson of stel zelf een nieuwe vraag.