Hyundai Tucson: krakende koppeling Tucson

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Het intrappen van het koppelingspedaal gaat wat zwaar en niet echt soepel en het kraakt daarbij. Je kunt 'm niet soepel intrappen en het lijkt erop dat ergens staal op staal schraapt.
De bewegende delen zijn ingespoten maar dat helpt niet.
Wat zou dit kunnen zijn?
Stel dat het iets met de drukgroep is, is hier gemakkelijk bij te komen of gaat dit een hele klus worden?

conradus

Geplaatst door conradus (50) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Tucson? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

conradus (50), 11 jaar geleden

Zou mooi zijn als iemand een schema van het mechanische deel van de koppeling heeft.
Mijn vraag is waar zitten de scharnierpunten waar ik evt. kan smeren.
Is de koppeling trouwens hydraulisch of mechanisch?

conradus (50), 11 jaar geleden

Oh ja, hij kraakt alleen bij het laten opkomen.

Getzsport05 (0), 11 jaar geleden

Conradus,

Dit is het schema van de koppelingspedaal. Mocht je nog andere schema's nodig hebben, dan heb ik die ook voor je.

Mvg. Slaven

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Heb je al geluisterd , waar het geluid vandaan komt , onder het dashbord of onder de motorkap ?

conradus (50), 11 jaar geleden

Hartelijkbedankt voor de schema's.
Het geluid zit duidelijk niet onder het dashboard.
De scharnierpunten van de koppeling achter het hydraulische deel zijn ingespoten maar verminderen het kraken niet.
Ik zou graag ook de schema's van het hydraulische en mechanische deel willen inzien, als het kan ook van de de gehele koppeling incl. aandruklager en drukgroep.
Mijn vermoeden is n.l. dat het aandruklager tegen de drukgroep knarst.

Getzsport05 (0), 11 jaar geleden

Dit zijn de overige schema´s van de koppeling. Het schema van hierboven met nummer 14 heb ik er niet bijgezet omdat die hier al op staat.

Mvg. Slaven

conradus (50), 11 jaar geleden

bedankt voor al de schema's.
Krijg nu een beter beeld hoe het daar mechanisch in elkaar steekt.
Volgens de monteur zou het kunnen liggen aan het druklager, deze zou ingesleten zijn op de vingers van de drukgroep.
Zou kunnen maar ik vind ook dat de koppeling best zwaar loopt.
Bij een andere Tucson van de zelfde leeftijd gaat het vele malen soepeler.

conradus (50), 11 jaar geleden

Probleem niet verholpen, kost teveel dus wachten maar even of het zo blijft.

conradus (50), 11 jaar geleden

Ik durf het bijna niet te vragen maar Getzsport5 zou je me ook kunnen helpen aan een schema van het koelcircuit dus hoe de slangen lopen en waaraan en via wat.
Zou mooi zijn.

conradus (50), 11 jaar geleden

Ik weet niet precies wat de garagist gedaan heeft maar het loopt weer heel wat lichter.
Kan niet zeggen wat de oplossing is geweest.

conradus (50), 10 jaar geleden

uiteindelijk zijn er nieuwe koppelingsplaten en drukgroep geplaats en doet die het weer als een zonnetje.

sluiten topic graag.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Dan had ´de monteur´ in december 2012 toch gelijk.
Succes verder

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Tucson of stel zelf een nieuwe vraag.