Hyundai H200: Lekken koelwater H200

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TD

Beste mensen,

Bij mijn H200 heb ik een probleem met het koelwater.
Dit heb ik al eens eerder gehad, en soms had ik het idee dat het bijna weg was.
Echter is het de laatste tijd weer erg vervelend.

Het probleem is dat ik per maand ongeveer 1 liter aan koelwater bij moet blijven vullen, soms zelfs 1,5 liter.
Ik ben wel bij de garage geweest maar ze kunnen niets vinden.
Na een nacht onder druk, is er niet of nauwelijks druk ontsnapt.
Ik krijg dus het idee dat het probleem zich voordoet als de motor warm/heet is.

Na een korte of lange rit heb ik al heel vaak de motor gecontroleerd om te zien of er ergens nattigheid te zien was.
Helaas op het blok zelf niet, omdat deze te heet is en het water direct zal verdampen.
Maar ook onderop op de motorbeschermingsplaat ligt helemaal geen water.
Het idee heb ik dat het er ergens uitsijpelt langs het blok, en voordat het op de motorbeplating zou vallen, het goedje al verdampt is.

Dus ben ik ook al op zoek gegaan naar sporen ergens op het blok waaraan je kunt zien dat daar al geruime tijd een vloeistof langs lekt.
Helaas kan ik dat echt nergens ondekken.
Toch vind ik 1 a 1,5 liter per maand best veel.
Ik weet wel, zolang ik het bij blijf vullen kan ie er oud mee worden, echter wil ik eigenlijk gewoon het probleem kunnen vinden.
Ik heb ook al aan toevoeging zitten denken die kleine gaatje o.i.d. in je koelsysteem vult.
Bijvoorbeeld zo'n goedje van Forte ofzo.
Maar ik weet niet of dat kwaad zou kunnen in je koelsysteem.

Heeft er iemand wellicht nog een goed idee?
Alvast vriendelijk bedankt.

TimTheToolman

Geplaatst door TimTheToolman (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai H200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

kijk eens naar het exspansie vat want ik heb pas bij een mitsubishi l300 gehad dat deze lekte op de naad.
daar kwam ik achter door hem een hele tijd stationiar te hebben laten draaien.

groetjes jan.

Cor1822 (0) PRO, 15 jaar geleden

Volg Jan T zijn advies, meuk in je koelvloeistof gooien lokt weer andere problemen uit, dichtslibben koelkanalen in radiator etc.
Lek opsporen en verhelpen is echt de enige oplossing.

Check ook aansluitingen en staat van de slangen.
Meestal laten draaien stationair en dan controleren als ie op werktemperatuur komt.

ephy (0) PRO, 15 jaar geleden

Kop lek (gescheurt)

TimTheToolman (0), 15 jaar geleden

Beste ephy,

Als de kop gescheurt zou zijn, dan loopt het koelwater toch de motorolie in?
In dat geval zal het een zeer dunne, schuimende en niet meer smerende subtantie worden.
Ik heb al vaker gekeken, maar dit is niet het geval.

Als de kop wel lek is maar niet lekt richting de motorolie, waar komt het er dan uit?
Kan ik dat ergens zien?

TimTheToolman (0), 15 jaar geleden

@janT en Cor,

Ik zal komend weekend eens kijken of ie op het expansievat lekt.
Al heb ik al wel vaker na een korte en een lange rit overal gekeken.
Toen was ook het expansievat droog.
Ook onder dat expansievat ligt helemaal geen vocht.....

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

nou tim warm laten draaien en alles goed controleren dat is alles wat je kan doen zelf.

groetjes jan.

ephy (0) PRO, 15 jaar geleden

de kop is waarschijnlijk gescheurt naar een inlaat kanaal toe en dan word de koelvloeistof opgezogen.
dit gebeurt vaker bij deze motoren. en het water in de olie is ouderwets en komt tegenwoordig nog zelden voor.

TimTheToolman (0), 15 jaar geleden

O jee, nou dan zal ik het maar netjes blijven vullen, zal ie wel oud mee worden.
Een andere kop kost natuurlijk weer een vermogen....

ephy (0) PRO, 15 jaar geleden

een kop is zeker duur. maar je moet voor de zekerheid die andere punten wel ff controleren.
en hij kan er oud mee worden ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H200 of stel zelf een nieuwe vraag.