close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Santa Fe: motorschade

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4 cilinder

Hallo,wij hebben sinds Oktober 2010 een santa fe(2003,48000km ) in ons bezit,2 weken geleden reed mijn vriendin op de snelweg 90 km in z'n 5 en ineens gas valt weg, motor stil,en uit zij kon nog net naar de vluchtstrook komen.Absoluut geen rare dingen aan de motor vooraf gehoord,nu al 2,5 weken de auto bij de garage.
De distributie riem was nog heel en de motor is goed van olie en water voorzien geweest,maar 6 kleppen zijn er krom 3 zuigers beschadigd ,de motor is een ravage er zit nog garantie op de auto maar er is een expert bij geweest die zegt dat er 2 dingen konden zijn,of vooraf een veel te hoog toeren gedraaid of de distributie riem is gebroken,maar beide is niet gebeurd,wat kan dit zijn bij zo'n jonge auto,wij denken zelf aan toch van tijd door iets breuk ofzo,.......help!

gr Co10

Geplaatst door

Co10 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

handgeschakeld? niet per ongeluk terug geschakeld waardoor toerental heel hoog op liep?

tandwielen distributie los op de as? dus van tijd geschoven, gebroken spie , binnenwerk enz?

Er is duidelijk een timingverschil geweest in de distributie

C.Jonker 0
badge

13 jaar

waren de tanden van de riem er ook niet af?

riennoot 0
badge

13 jaar

Hallo , ja de auto is handgeschakeld, en is niet geschakeld op het moment voor het gebeuren en dan kan er hooguit 1 klep beschadigd zijn, het punt nu is omdat het een garantie verhaal is moet er een expert naar kijken,dit kon niet bij die garage dus hebben ze hem naar garageOudejans in Amsterdam gebracht en kijken ze hem daarna,die expert kan ook niet duidelijk het oorzaak gevolg verhaal verklaren en gaat hem nu op de computer uitlezen,wordt vervolgd en bedankt voor jullie reactie!!

gr Co10

Co10 0

13 jaar

hallo, het 2 massa vliegwiel was ook blauw aangelopen en dat was een oorzaak van oververhitting geweest......
gr Co10

Co10 0

13 jaar

Hallo,


Ik veronderstel dat je de G4JP motor hebt met 136 pk.

Deze motor is bekend om problemen met de distributieriem. Een klassiek schadebeeld is dat niet de riem breekt, maar dat er tanden afbreken. Hierdoor verschuift de riem. Veelal zijn het in het begin slechts 1 of 2 tanden en begint de motor slecht te lopen. Als je dat niet merkt of toch blijft doorrijden, volgen er op de duur meer tanden en raken de kleppen de zuigers. Als je pech hebt breken er meteen voldoende tanden af om schade te hebben. Vraag de riem maar eens aan de garage, er zullen wel enkele tanden af zijn.

Het is bij dit type motor absoluut noodzakelijk de riem te vernieuwen na 4 jaar of 50.000 km, wat eerst bereikt wordt. Hyundai heeft aanvankelijk een termijn van 90.000 opgegeven, maar dat haal je bijna nooit. Daarom heeft Hyundai het interval teruggebracht naar 60.000. Er zijn echter nog gevallen bekend waar de riem tussen de 50.000 en 60.000 defekt is gegaan. Daarom dus 4 j of 50.000 km.

Het is jammer dat dit nu nog gebeurt, want dit zou toch stilaan bekend moeten zijn. Als de riem op tijd vervangen wordt, kan de motor heel lang meegaan.

Gezien jouw auto weinig km heeft, zal de riem wel nog niet vervangen zijn en is die dus 7 j oud geworden.

Er zal niets anders op zitten dan de kromme kleppen te vervangen en dan te hopen dat er alsnog geen schade aan de drijfstanglagers optreedt. Moest er als gevolgschade een stuk van een klep zijn afgebroken en tussen zuiger en kop geklemd hebben gezeten, heb je grote kans op drijfstanglagerschade achteraf. Het kan dan raadzaam zijn meteen een ruilmotor te steken.

Harald4118 0

13 jaar

Hoi Harald,

dank voor de info,we gaan er zeker mee contacten, de garage want die hebben de auto nog nagekeken en klaar gemaakt voordat ie afgeleverd werd, en hopelijk ligt de schuld dus dan toch niet bij ons.......wordt vervolgd

Co10 0

13 jaar

Dat verhaal van de riem wat Harald4418 hierboven schrijft is waar,heb hier een klant rijden met een Santafe die al 3 keer tanden van de rierm afhad en daardoor afsloeg of slecht liep.
Iedere keer met omgeveer 60.000 km na vervanging disrtibutie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.