Hyundai Santa Fe: toerental te hoog

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4

Hallo,

Wij hebben sinds 5 maanden een santa fe en dat tot volle tevredenheid,
alleen doet het volgende probleem zich voor, na het starten draait hij normaal op een hoger toerental en zakt na 1 min naar beneden.
Wat er nu gebeurd is dat ook al is de motor op bedrijfstemp het stationair regelmatig hoog is, ik merk het byv met het parkeren dat het toerental dan ineens op 2000 toeren staat.
Is er iemand die een idee heeft wat het kan zijn?

Ron

Ridderkerk

avalonradio

Geplaatst door avalonradio (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Santa Fe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kan valse lucht zijn (lek slangetje), een klemmende stationair regelaar, of een defecte sensor.
Koelwater temperatuur sensor kan te koud aan geven of gasklep positie gaat niet naar de stationair stand.

avalonradio (0), 13 jaar geleden

Hoi Oldford,

allereerst bedankt voor je snelle reactie.

De temp van de auto is denk ik goed want de fan slaat op tijd aan en de meter staat ong op de helft, had vandaag al een dealer gebeld die zei ohhhh is een sensor staionair kost je een paar honderd euro, daar schrok ik ff van hahahahh. en die klemmende stationair regelaar waar kan ik die vinden? Zal morgen eens kijken of ik ergens een lekke slang kan vinden.

Ron

avalonradio (0), 13 jaar geleden

Even een update,
vandaag laten uitlezen en daar kwam uit dat de temp sensor defect is, hij gaf aan dat de motor temp -36 gr was. Nu heb ik de sensor vervangen en wat me opvalt is dat nu de fan niet meer draait. De Temp meter loopt niet hoger op als normaal maar met die defecte sensor draaide hij bijna constant. Kan dit met elkaar te maken hebben?

Ron

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja, als de koelwater temperatuur sensor defect is, weet de ecu niet of de motor TE warm wordt.
Dus wordt vaak veiligheidshalve de fan aangestuurd.

Laat na afloop van een rit de auto eens een tijdje stationair lopen (of iets gas erbij).
Dan zul je uiteindelijk de temperatuur iets zien oplopen en moet de fan gestart worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.