Beste Probleemverslaafden,
Voor geschiedenis:
Bouwjaar 2003
originele motor G6BA 2.7i
donor motor: G6BV 2.5i
Automaat
km stand op het blok 20K
km stand op teller 205.000
ECU hoort bij oude blok G6BA
Scantool ThinkDiagII
klacht: Check Engine gaat aan en soms uit met codes voor misfires en OBD scanner timing belt test zegt FAIL.
Vanaf het begin met het donor blok gaat de MIL aan zodra ik de auto echt intrap en de kickdown laat gaan. De codes zijn altijd een beetje het zelfde:
P0300 Random Misfires
P0301
P0302
P0303
P0304
P0305
P0306 Deze beteken natuurlijk per cilinder.
P1372 Time Aquisition Segment
Mogelijke oorzaken:
Valse lucht
Verkeerde bougies of oude
Verkeerd kabels gelegd
Injectoren die niet goed zijn
Een CKP ofCMP sensor die niet goed werkt
Een verschoten distributieriem
Een verschoten tone wheel die de CKP gebruikt om de RPM of snelheid te meten.
Een falende CMP sensor
Bobines die buiten de specs vallen op Ohmage
Verstopte CAT
MAF sensor die faalt
ECU issues
en waarschijnlijk nog veel meer ...
Uit gevoerde controles:
De sensoren en hun bedrading visueel controleren.
De nok en krukas sensoren backproben en controleren op ground, 12V, en signal en de connectie tussen de ECU en de sensoren. Alles lijkt in orde te zijn.
Timing markerings gecontroleerd zag er correct uit.
EVAP test om te kijken of de motor propaangas snuift, geen reactie van de motor.
Watersproei test op de onstekings onderdelen leidde tot een Check Engine met de bekende codes maar geen zichtbare vonken die overslaan waar ze dat niet horen te doen.
Bougie gat opgemeten en dat was ok.
Bobines na gemeten en die vallen wel een beetje buiten de specs.
Vernieuwde onderdelen:
Water temp sensor Autodoc=Alie
IAC vernieuwd Alie OEM
Nieuwe dynamo geen bagger merk
Nieuwe accu
Nieuw luchtfilter OEM
Nieuwe Thermostaat OEM
Puntje van aandacht:
P1372:
1. General Description
A Misfire induces a decrease in the engine speed and causes a variation in the segment period. Therefore, misfiring detection is based on the observation of this variation of the segment period.
2. DTC Description
Because of the tolerance in mechanical machining and assembling process of the target wheel, the duration of each segment are not always same but differ from segment to segment on the same engine. And this irregular segment duration can disturb misfiring detection which is based on the difference of engine rotational speed between the firing and the misfiring cylinder. The ECM compares segment duration of 4 cylinders during fuel cut-off and deceleration period. With this comparison ECM perform segment adaptation to adapt the difference of each segment duration.
The ECM sets DTC P1372 if any of segment adaptation value is on the limit.
Naam Waarde
CKP Tooth Wheels-CMP Fall Edge 102 FAIL
CKP Tooth Wheels-CMP Rise Edge 36 OK
Hierover worden nooit codes gegeven, en het betekent volgens het boek dat de ECU meerdere malen een vertraging ipv versnelling heeft geconstateerd op de krukas.
Dus ja ik heb officieel een problemcar en dat leidde mij naar dit forum. Ik zal ongetwijfeld dingen niet hebben verteld, er is namelijk zoveel mogelijk met een 23 jarige oude auto.
Groetjes van Erwin
Tip:
Houdt volgende berichten kort en terzake, want (bijna) niemand leest graag hele boekwerken op een forum.
Ja daar ben ik weer, ik moet gewoon beginnen de basis zaken te gaan controleren nadat de onderdelen van dat gedeelte zijn vervangen voor een origineel onderdeel.
Ik wil ook niet alles tegelijkertijd gaan vervangen dat is financieel ook een probleem.
En ik moet uiteindelijk ook weten wat de oorzaak is, het duurt nu al een tijdje.
Daarnaast is die P0300 kennelijk de naald in de hooiberg zoeken.
Ik was nog vergeten te vermelden dat de auto 2 dagen storings vrij presteerde.
Het klopt dat de auto storings vrij kan rijden zolang ik de motor niet echt belast.
Dus in die 2 dagen heb ik hem echt geprobeerd te triggeren maar de ECU zag geen reden om de code te gooien.
Kennelijk heb ik ergens iets aangeraakt ik was bijna overtuigd dat het probleem weg was maar gelukkig was de P0300 weer snel terug.
Ik ga dus het advies van Quickfit serieus nemen ondanks dat het soms een ander merk moet zijn. Ik zal dan kiezen voor bv Bosch of Delhpi maar geen Alie meer.
De eerste kosten zijn al gemaakt ik heb de originele injectoren uit de kast gehaald en laten testen op een testbank. Ze waren perfect, de man zei dat het er inderdaad nog jonge injectoren waren met weinig km. Zelfs de o-ringen waren ok ...
Dus die gaan er binnen kort weer terug in ( ja ik was zo dom om ze te vervangen met alie injectoren.) ik wil ook gaan testen wat de brandstof druk is. Ik heb een aftakking gefabriceerd en ik moet nog even die druk meter kit gaan vinden.
Het blok is superschoon schoon van binnen en de nokkenassen zagen er goed uit. Ik zie nog geen redenen om een compressie test te doen.
Er komen nieuwe bobines, kabels en bougies maar ik heb een ernstig vermoeden dat de bobines gewoon op zijn. Ik ga dus ook eerst alleen de bobines vervangen, als de codes weer terug komen de kabels. Mijn verdenkingen gaan dus ook richting brandstof druk, de pomp is oud. Ondanks dat de auto altijd goed start ... de pomp is 200.000 km oud.
Er zitten nu dus 5 Alie injectoren en 1 oude vieze OEM met 175.000 erop.
De Check Engine gaat altijd aan als ik hem helemaal intrap of lange afstanden 150 km p uur rij. Uiteraard hou ik nog steeds rekening met een vacuüm lek, natuurlijk een kleintje ergens uit het zicht. De motor houdt er niet van als ik de luchtklep met de hand zo snel mogelijk indruk, het is net alsof ik toch ergens een vacuüm lek hoor in het lucht spruitstuk maar.
Top 5:
Bobines
Bougie Kabels
Injectoren
Brandstof pomp (druk)
Brandstof druk regelaar is nog nooit vervangen.
De controle op timing, de distributie riem door een nieuwe OEM riem en nieuwe OEM tensioner te plaatsen ( ivm met opgerekte riem en de fout melding dat de cmp en ckp verhouding niet klopt.)
Groetjes van Sonata
1 week
Wat doen de fueltrims?
1 week
Tnx Fles,
De fuel trims zijn best ok maar bank 1 is iets hoger dus bank 1 schommelt rond de 5+
En bank 2 schommelt tussen de 2-3. Er zitten overigens 4 Alie Express O2 sensors in.
Ik begrijp dat mijn topic zwaar vermoeiend is en het geven van een oplossing is niet zo eenvoudig. Daarom open ik ook deze topic, het is ook voor mij een avontuur een uitdaging om de codes voorgoed te elimineren.
Dus om iedereen in balans te houden ga ik wat foto's toevoegen als dat lukt.
Dit is waar het allemaal begon namelijk, 6 AlieExpress injectoren. Ik heb ze wel gechecked of ze klikken maar ik heb het sproeibeeld het openen en het afsluiten niet gecontroleerd.
Cilinder nr 5 bouwde druk op en de injector bleef maar pissen. gevolg dat tijdens het starten de drijfstang brak en zich zelf door de wand van het blok heen duwde.
5 dagen
5 dagen
Blok was overigens vol geslipt met sludge het had niet lang geduurt voordat het zou vastlopen vanwege olie flow probleem. het blok ziet er nu heel fris en schoon uit omdat ie een dagje in de Rhima DR50 heeft mogen genieten.
5 dagen
5 dagen
Laatste foto is in Lapland ( 2025 Barrel Challenge ) ja ik ben een beetje van de baan af.
5 dagen
O ja ik was in het begin helemaal geobsedeerd door die krukas en nokkenas sensoren, maar dat laat ik toch wat los. Ze zijn reactief en de bedrading van de krukas sensor is ooit gerepareerd ja dit is een aanleiding tot problemen.
Ik moet eerlijk toegeven dat het kopen van een goedkope Alie scope mij niet zal helpen zo snel. Het leren omgaan met dat ding, en het leren backproben .. het is een boel stof. Ik blijf wel oefenen en ik heb wel wat golven gezien. Maar ik kan nog geen conclusies trekken er is een filmpje op youtube die laat zien wat er gebeurt met je golven als er 1 tandje op de nokkensas poelie vooruit staat.
Maar mijn auto start goed dus ik vraag mij af of mijn riem wel verschoten, het kan zijn dat mijn controle toch niet juist was. Of de riem is opgerekt, maar ook dit gaan we controleren en herstellen indien nodig.
https://www.youtube.com/watch?v=i6x31RU1...
5 dagen
5 dagen
Ik kan de foto van de linker nokkenas poelie niet terug vinden maar ik heb 4 foto's van de rechter en het valt mij nu pas op dat het lijkt alsof de riem er toch een tandje naast zit. De hoek van de camera maakt het meer of minder zichtbaar lijkt wel. Ik hoop dat dat zo is want dat kan ik straks meteen rechtzetten, en dan is deze topic opgelost. The Parts Cannon wordt weer auto dan. Ik voeg nog een foto toe.
5 dagen
5 dagen
Wat zien jullie dan ? Ik moet ook even die FT nog is controleren en als die van 5 op de bank ligt van de poelie die we nu zien dan is het mss toch een tandje te vroeg.
5 dagen
En ik heb wel een echte vraag maar die gaat over het boek van Hyundai.
Er wordt gesproken over de ECU en het merk ervan maar ik heb geen idee of ik nu een Siemens heb of dat andere merk. kennelijk is dat wel belangrijk want het boek volgt een pad met oplossingen voor iedere ECU. En het verwijderen van die ECU is best een opgave.
5 dagen
nieuwe controle nu ook de kap eraf gehaald onderkant en ik ga nu de speling opmeten in de riem
maar ik zie niet dat er een tandje is verschoten .. wie wel ?
5 dagen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Sonata of stel zelf een nieuwe vraag.
Eerst alle ''Alie bagger'' eraf en vervangen voor origineel of van gelijkwaardige kwaliteit. Zes kwaliteits bougiekabels,bobines en bougies(NGK)monteren. Klepspeling ook controleren.Als de basis niet goed is....
2 weken