In mijn net gekochte tweedehands Hyundai Lantra Wagon 1.6 uit 1996, had ik recentelijk een kort ritje gemaakt waar ik 50 km/u reed in de 5e versnelling voor ongeveer een kwartier (tussendoor wel geschakeld etc voor stoplichten en bochten). Op een gegeven moment begon de auto wat minder soepel te lopen en verloor hij merkbaar veel vermogen onder de 3000 rpm, ook heb ik een beetje benzine of olie geroken maar dat was erg licht dus dat kan ook van buiten zijn geweest.
Wanneer ik de 3000 rpm passeer is er opeens een flinke toename in vermogen en klinkt en loopt hij weer als normaal.
Dat was eergisteren, en het is nog steeds zo dat de auto onder de 3000 toeren niet meer lekker loopt wat hij tot dat ritje wel deed. Ook loopt hij stationair niet helemaal lekker meer. Ik heb inmiddels ook al bij elkaar opgeteld een half uur gereden met hoge toerentallen (120 km/u in 4), maar dat had geen effect.
Wat is er mis, wat is er precies gebeurd, en hoe kan ik het oplossen?
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
brand het motor storing lampje ? zo ja , ff uit laten lezen bij de garage / dealer .
ik zit te denken aan een vervuild gas klep huis en/of bougies / bougie kabels die niet meer zo fris zijn.
Het motor storings lampje brandt niet.
Een probleem met de bougies past echter niet zo goed met het feit dat het begon na een kwartier rijden op (te) lage toeren. Kan het gas klep huis wel 'opeens' vervuild zijn geraakt?
Of ga je er van uit dat het toeval was dat het op dat moment begon?
13 jaar
dat het gas klephuis vervuild zou kunnen zijn is zeker mogelijk , kan heel zeker toevallig gebeuren .
maar of het probleem hier ook in gezocht moet worden durf ik niet met zekerheid te zeggen , er kunnen namelijk meerdere oorzaken zijn ,
ik zit ff te denken of jouw auto een luchtmassa meter heeft , zo ja dan kan ook hier het probleem in zitten , maar meestal brand het motor storing lampje dan ook,
ik ga er van uit dat het motor storing lampje brand (ter controle) als je de auto op contact zet.
bobine , bougies , bougie kabels , zou ik ook zeker (laten) controleren , sommige componenten gaan juist de fout in als er warmte in het spel is.
m.n. omdat je zegt dat hij na ongeveer een kwartier rijden vermogen te kort komt, is het ontsteking systeem ook een verdachte hierin.
blijft je koelvloeistof niveau op het juiste peil ? is de KV-stof helder of ziet deze er bruin en smurrie achtig uit ?
wordt je motor niet te warm ?
De temperatuur van de motor is goed. Verder waren de problemen begonnen na een ritje van een kwartier op lage toeren, en sindsdien is het altijd zo ook als ik de auto net start, het lijkt zelfs erger te worden.
Het toerental waarop het probleem zich voordoet stijgt, ik heb het nu ook al een paar keer gehad op 4000 rpm.
Ik ruik echter ook duidelijk wat benzine in de lucht elke keer dat het probleem zich voordoet, dus het zal dan wel iets de ontsteking zijn. Is er een manier om te testen of dat het is?
13 jaar
misschien toch een idee om de auto uit te laten lezen bij de garage / dealer , aangezien dit probleem meerdere oorzaken kan hebben .
Niet elke storing laat het motor storing lampje branden.
als je een sterke benzine geur ruikt tijdens het probleem en er wordt daadwerkelijk teveel benzine ingespoten of slecht verbrand dan is dat ook schadelijk voor je katalysator .
dus ik denk dat uitlezen van de auto het probleem naar voren zal brengen .
De garage heeft er even naar gekeken en het probleem bleek te zijn dat de isolatie op een bougie-kabel beschadigd was waardoor deze doorsloeg en steeds meer schade kreeg.
Hij heeft er isolerende tape overheen gedaan en het probleem is nu opgelost.
13 jaar
Die tape gaat ook weer doorslaan...een nieuwe kabel is de beste oplossing.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Lantra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar