Ik heb vorige maand van een Santa fe de distributieriem vervangen. Dit ging allemaal zonder problemen en de klant is weer tevreden naar huis gegaan. Een week nadat de riem vervangen is is de klant met de caravan op vakantie gegaan en heeft hij 120 km/h+ kunnen rijden. Op de terugweg van de vakantie kon de auto echter niet harder als 90 km/h (en nee, er stond geen harde tegenwind). Ook klaagt de klant dat het verbruik hoog is (ong 1 op 6, heb ik zelf niet gecontroleerd) en de auto niet snel genoeg meer is. Auto terug laten komen en de volgende zaken gecontroleerd: Alle bekabeling en slangen gecontroleerd, EGR klep dichtgemaakt, Luchtmassameter uitgewisseld met een nieuwe, distributie gecontroleerd (ook gekeken of de krukasspie niet ingeslagen was), katalysators gecontroleerd alsof ze niet dichtzaten (ook gereden zonder uitlaat, geen verschil), uitlaatspruitstuk vervangen (zat een scheur in). Maar echter zonder resultaat. Het enige verschil is dat de auto iets soepeler optrok na het dichtmaken van de EGR. Het storingsgeheugen is ook al die tijd leeg gebleven (ook na het rijden zonder uitlaat, en dus ook zonder lambda sondes??). Klant had de auto weer nodig en nu is de auto vandaag weer terug met het mmg lampje aan, er zat de volgende storing in: P0171 Mengsel bank 1 te mager, statisch.
heeft iemand dit mischien eerder bij de hand gehad, of weet een richting waar ik verder in kan zoeken dan hoor ik het graag.
Groeten Erik.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoii Erik,
ik heb je verhaal gelezen, en ik denk dat het probleem tog in de distributie afstelling zit. je zegt namelijk dat het uitlaatspruitstuk gescheurd is. ik heb dit probleem al veel vaker bij de hand gehad. de balansassen staan dan namelijk niet goed. al heb je je balansassen op tijd gezet kunnen ze tog fout staan. tog is het makkelijk te controleren of ze goed staan. als je de distributieriem eraf heb moet je de balansassen iets verdraaien, kijk dan of de balansas weer terug draait naar je merkteken. alstie dat doet staatie goed. draait hij ervan af dan staatie fout. draai hem dan een keer rond zodat hij het wel doet zoals ik je beschreef.
groete Rien
Bedankt voor de reactie en verontschuldigingen voor mijn late reactie.
Ik snap niet helemaal de link tussen het eventueel verkeerd staan van de balansassen en het niet genoeg vermogen hebben van de motor. Volgens mij gaat de motor meer schudden bij verkeerd ingestelde balansassen, maar vermogenvsverlies kan ik me niet voorstellen. De gescheurde spruitstukken heb ik bij meerdere santa-fe's gezien, ook auto's zonder verdere problemen, ik denk eigenlijk dat dit een giet of constructiefout is. Het nieuwe spruitstuk ziet er ook anders uit en is serieus duurder als degene die ik een paar jaar terug geleverd kreeg.
Groeten Erik
Hoii erik,
wat is ondertussen de status van de klacht, heb je het inmiddels opgelost? is het mischien een ideetje om dit wat ik je beschreven heb ff te controlere. je weet dan in ieder geval zeker dat dit niet de oorzaak van het probleem is. en kan je verder met dingen uit te sluiten.
groete Rien
Hallo aanwezigen.
Ik rij sinds juni 2010 ook een SF 2.4i,benz.
Sinds aanschaf een lekker toerbak gebleken en zonder morren door de Alpen heen en zelfs flink op snelheid kunnen rijden door Frankrijk heen.
Afhankelijk v/d snelheid/gasreactie reden we 1:8....en zelfs 1:11 gehaald!
Vanaf eind december 2010 steeds hoger verbruik en af en toe stonk het lichtelijk naar benzine.
Afgelopen week heb ik de wagen bij de dealer gebracht en m'n verhaal gedaan.
Ten eerste:
Tank is lek!.....LET OP!!...het is een bekend euvel.
Klein deukje boven op de tank naast de "pukkel" van de retourleiding. in het deukje zit een scheurtje.
Deukje is in de loop van de tijd ontstaan tijdens het "bewegen"van de tank tegen de onderkant auto.
Toevallig op een plaats waar geen rubber zit om de boel te beschermen!
Nieuwe tank kost een vermogen, dus de tank wordt leeg gereden en er onder vandaan gehaald en gesoldeerd/gelast.
Het leeg rijden kan straks wel normaal.( na verwijdering v/d Kat.2)
Afgelopen weken ging de auto steeds langzamer rijden,...slechter optrekken,...en meer verbruiken.
Heeft niet direct te maken met dat scheurtje in de tank.
De dealer wist mij ook hierover te informeren.
De tweede Kat....deze gaat verstopt zitten.... is ook een kwaal! (bevindt zich in de eerste pijp na , hoe kan het ook anders, de eerste Kat.)
Een nieuwe kost je dus de voorpijp, ( aftermarket--> tussen 400/800 euro).
Dealer oplossing: Kat. binnenpijp slopen.
Kans: CO-waarde bij keuring zou hoger uitkomen.
wellicht doet een garage hier érrug moeilijk over en wordt het een afkeur.
Ik ga hier op een test uitvoeren met een toevoeging.
Isopropanol-alcohol.
Ik kijk wel wat de waarde is en wat deze later wordt.
Volgens een bericht uit een ander fora, zou isopropanol-alc. de CO-waarde doen verlagen!
Ik heb de dealer gevraagd de pijp( Kat.-deel) er tussen uit te zagen en een vervangingspijp er tussen te plaatsen.
Bijkomend voordeel: iets meer trekkracht.
Groet, Gerard.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar