Hyundai Scoupe 1.5: Onregelmatig lopen en galopperen

Bouwjaar: 1993

Ik heb een Hyundai Scoupé 1.5 12V LS uit 1993 met 160.000 km op de teller. Ik heb de auto nog niet zo lang, maar er zit een akelig probleem in. Onder het rijden houdt 'ie in en blijft dan over het algemeen ook slecht lopen, wat zich uit in bokkerig en stoterig rijden, als ik dan stil sta gaat de motor vreselijk onregelmatig stationair lopen, hij staat dan te jojo'en tussen bijna afslaan en zo'n 500 tpm, dit is ook voelbaar, de hele wagen schudt en trilt dan. Het maakt niet uit of de motor dan koud of warm is, het kan ook al gelijk na het starten al mis zijn. Zo gauw ik het contact uitzet, even wacht, de wagen weer start is het weer goed. Hij rijdt dan weer goed, loopt weer mooi stationair (rond de 850 tpm), trekt goed, etc. Het gekke er van is dat het zich niet altijd voor doet, er zijn ook momenten bij, waarop de auto prima rijdt. Het is zomaaar ineens mis. Ik heb compressie laten meten, zag er goed uit, alle 4 cylinders lopen gelijkmatig op. Ik heb het brandstoffilter vervangen, verdelerkap + rotor, bougies en bougiekabels, allerlei reinigingsmiddeltjes geprobeerd. Het lijkt even goed te zijn, maar dan is het ook zo weer mis. Weet het nu even niet meer.....

Swifty11242

Geplaatst door Swifty11242 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Scoupe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

hofman (0) PRO, 21 jaar geleden

Je zou dit probleem kunnen zoeken in de gaskleppositiesensor,die gaan wel vaker kapot bij dit(en andere)merk. om op zeker te gaan even uit laten lezen bij de dealer.

Swifty11242 (0), 21 jaar geleden

Hmmm, gasklepsensor. Had ik zelf ook al aan gedacht, maar begin nu zwaar te twijfelen aan m'n ECU. Ben er namelijk mee naar een Hyundai dealer geweest om m'n ECU te laten uitlezen, maar de dienstdoende monteur heeft 2 testers gebruikt, maar kon met beide geen verbinding maken met mijn ECU. Heb dus geen foutcode's kunnen uitlezen. Misschien communicatiepoort stuk van de ECU of niet de juiste software.

hofman (0) PRO, 21 jaar geleden

Natuurlijk kan het ook aan de ecu liggen maar nu je toch al aardig wat kosten gemaakt hebt(compressie meten ???????)zou ik het toch maar proberen met een andere gasklepsensor(een ecu kost iets meer)je kan ook eerst de stekker verbindingen nalopen op oxydatie. het storings geheugen is ook zelf uit te lezen als je een beetje verstand hebt en een led-tester.(als leek niet aan beginnen)maar modernere motormanegmentsystemen is zelfs voor de gemiddelde monteur nadenken geblazen en de juiste conclusies trekken.....dus op afstand is je probleem dan ook niet eenvoudig op te lossen(maar uit ervaring zou mijn aangedragen oplossing de meest voor de handliggende zijn,maar of het de juiste is??) p.s. kijk is op de sloop.

marcvan1 (0) PRO, 21 jaar geleden

gaat de storingslamp branden ? als ze niet brandt en er geen communicatie met de tester mogelijk is de eindtransitor van de motor ecu defect koude/warmte test brengt al dikwijls het defect aan het licht - de eindtransistor is een standaard type

de ontstekingsmodule in de verdeler geven ook al eens problemen; zelfde test koude / warmte uitvoeren en meting uitvoeren.de mitsubishi modulen zijn van een mindere kwaliteit, vervangen door nieuw geen sloop

dupl-u-2188-5dd146de4a3dd+jimbreedeveld (0), 21 jaar geleden

je kan de computer laten testen
een gerevz.comp. kost ongeveer 200 euro

Swifty11242 (0), 20 jaar geleden

Zo, voor een aantal weken terug heb ik mijn ECU gereset door de accu-polen een uur lang er af te halen. Dit heeft mijn probleem voor een groot deel opgelost. De auto rijdt nu over het algemeen prima, het inhouden en schokken lijkt er uit te zijn. Bijna, want zo nu en dan wil hij niet goed stationair lopen, het toerental schommelt dan tussen bijna afslaan en zo'n 500 tpm, soms weer oplopend naar de normale 850 tpm, maakt dan niet uit of de motor warm of koud is. Soms wil 'ie dan ook nog wel eens 'snokken' bij het optrekken, meestal in de overgang van koud naar warm, eenmaal op temperatuur blijft 'ie normaal rijden. Ook merk ik na het starten, dat de motor naar 1500 tpm gaat, maar dan gelijk weer zakt. Mijn vorige scoupe bleef eventjes op 1500 tpm draaien, als de motor op temperatuur was, ging 'ie normaal toerental lopen (mijn vorige was een type 1). Krijg het idee dat het stappenmotortje wat het stationair toerental regelt niet helemaal doet wat het moet doen. Iemand nog een andere suggestie?

marcvan1 (0) PRO, 20 jaar geleden

het schommelt toerental lijkt zeer sterk op een vervuilde gasklep.



verwijder de aanzuigdarm, laat iemand het gaspedaal volledig indrullen en reinig het huis met b.v. "carburator cleaner", haal nadien de accupolen nog eens los gedurende ongeveer 15 min, starten met ingedrukt gaspedaal en bekijk het resultaat, normaal zou het joijo'n van het leeglooptoerental gedaan moeten zijn; wanneer het stappenmotortje niet goed werkt gaat meestal de storingslamp branden



wanneer dit goed is zou ik "nieuwe bougiekabels" plaatsen, ze hebben nogal last van doorslaan; uitmeten heeft geen zin: is het bougietype en de afstelling juist? zijn er ook nogal gevoelig aan

Swifty11242 (0), 20 jaar geleden

De bougies en kabels heb ik een tijdje geleden vervangen, ook de rotor en verdelerkap + benzinefilter. Voor bougies heb ik het voor het merk NGK gekozen.

Swifty11242 (0), 20 jaar geleden

Hmmm, merk met het mooie weer van de afgelopen tijd dat mijn auto het vrij goed doet, bijna geen problemen, dan is het sporadisch. Bij vochtig en wisselvallig weer kuren, maakt niet uit koud of warm, het laat zich omschrijven als inhouden bij optrekken en onder het rijden bokken. Nu moet ik wel zeggen dat ik bougiekabels gemonteerd heb, die ik via de reguliere autohandel gekocht heb, dit zijn dus niet de originele van Hyundai, zou het kunnen dat er dus blijkbaar kwaliteitsverschil tussen zit? Zou een hoop verklaren.

Swifty11242 (0), 20 jaar geleden

Probleem lijkt opgelost te zijn. Ik heb de auto bij de garage gehad, hier zijn alle sensoren doorgemeten, geen problemen gevonden. Het bleek dat de thermostaat kapot was, die bleef dicht staan, deze is vervangen en de stationairstappenmotor is schoon gemaakt en gesmeerd. Heb er nu een tijdje mee gereden, ook een snelwegrit. Hij liep als een zonnetje, geen geschok of gebok meer.

Swifty11242 (0), 20 jaar geleden

Hmmm, probleem leek opgelost te zijn. Tot voor kort had ik weer een schokkende en inhoudende auto, dit keer constant. Het bleek dat van 1 van de bougies de kern helemaal weg was, leek wel weg gebrand. De andere 3 zagen er goed uit. Na het plaatsen van nieuwe bougies liep het een en ander weer als een zonnetje en ook geen problemen meer met inhouden of schokken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Scoupe of stel zelf een nieuwe vraag.