Ik had hier al eens eerder een melding gedaan van een probleem met mijn Scoupé, dat ging om inhouden en schokken. Dit probleem is er inmiddels uit, de auto rijdt nu prima. Het bleek dat er verkeerde bougies in waren gekomen, deze zijn inmiddels vervangen, ook zijn de bougiekabels vervangen door exemplaren van Bosch en is de temperatuursensor ook vervangen. De ECU is helemaal gereset, teruggebracht naar z'n fabriekswaarden en zijn er een aantal contactjes schoon gemaakt, hier was wat olie op terecht gekomen. Alleen zit er nu nog 1 probleem in, hij loopt beroerd stationair, het toerental 'zaagt'. Het loopt op, zakt dan weer een beetje, loopt op, etc. Dit is hoorbaar en zichtbaar op de toerenteller. Zo rond de 900 a 1000 tpm. Ook wil het voorkomen dat de motor na een stukje rijden veel te hoog stationair gaat lopen (1100 tpm) of juist veel te laag gaat lopen (400 tpm) en dan bijna afslaat. Ook wil het wel voorkomen dat het toerental tijdens stationairloop omlaag schiet en dan begint te dansen (zo tussen 900 tpm en 400 tpm). Nu rijdt de auto er wel om, maar het is bijzonder irritant bij het filerijden en wachten bij het stoplicht. Moet er wel bijzeggen dat 1 van de vacuumslangen enige vorm van barstvorming vertoonde
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
reinig het gasklephuis eens met "cleaner"
tweede mogelijkheid; de stappenmotor van de gasklep zit vast of een van de spoeltjes is doorgebrandt
kan door de dealer uitgelezen worden, eerst doen want het motortje is vrij duur
bij vorige opgesomde defecten gaat de motorstoringslamp niet branden; dus wel degelijk de "data of waarden " uitlezen
Gasklephuis is al eens gereinigd met cleaner. Computer laten uitlezen heb ik al eens geprobeerd, dit lukt niet, computer geeft een 'can't communicate' foutmelding. Check engine lampje op dashboard doet ook niks. Krijg het gevoel dat de ECU stuk is......
21 jaar
Probleem van inhouden en schokken is ook weer terug. Ik heb vacuumslangen vervangen om valse lucht uit te sluiten. Stationair is 'ie nu iets rustiger gaan lopen, heeft dus wel iets geholpen. Maar, hij doet nog steeds erg vreemd. Soms is het goed, rijdt 'ie als een zonnetje en zo onder het rijden schokt 'ie een keer flink en dan gaat 'ie hortend en stotend verder, ook ben ik dan vermogen kwijt, hij trekt dan ook slecht en haalt z'n top ook niet. Zo gauw ik dan de koppeling intrap, wil de auto bijna niet meer stationair draaien, hij slaat dan net niet af. De computer is niet uit te lezen en het 'check engine' lampje op het dashboard doet ook niks. Ik heb de spanning gemeten die er op de uitleespoort hoort te staan, hier hoort zo'n 13 volt op te staan, die is er niet en als ik via het 'check engine' lampje de storing probeer uit te lezen licht deze 1 keer op en doet dan verder niks meer. Zou het plaatsen van een nieuwe ECU het probleem kunnen oplossen? Mocht het niet zo zijn, dan kan ik het in elk geval uitlezen.....
21 jaar
als je geen communicatie met de computer kunt krijgen is meestal de condensator van de eindtrappen van de ecu defect
Probleem is opgelost, ECU bleek toch kapot te zijn. Oude ECU afgekoppeld en ruil-ECU er even los in gehangen, daarna de auto gestart. Startte gelijk en liep mooi regelmatig, dus ruil-ECU ingebouwd en rijden. Ging ook weer erg mooi, dus lijkt allemaal weer goed.
21 jaar
21 jaar
Hmmm, als ik vol gas gaf wou de motor wel toeren draaien, dit ging wel met horten en stoten, maar hij draaide z'n toeren wel.
20 jaar
beste robert kun je mij vertellen hoeveel de reparatie aan de ecu heeft gekost want ik heb waarschijnlijk het zelfde probleem
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Scoupe of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar