Hyundai H200: slaat soms slecht tot erg slecht aan, met rookontwikkeling

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: d4bf

soms wil de motor slecht tot erg slecht aanslaan. Als die dan aanslaat is er erg veel rook ontwikkeling (vlgs klant). Helaas zelf nog niets vernomen. De dealer heeft een aanpassing aan de bedrading van de pomp gedaan maar dit heeft niet geholpen. Ons revisie bedrijf tav pompen en verstuivers adviseert om de retour opbrengst van elke verstuiver op te meten, maar dit is in gemonteerde toestand niet mogelijk daar de retour brandstof via een gallerij loopt. Er zit een elektronische pomp op (doet mij denken aan een EPIC pomp van bosch).


km. stand is 84000 km. bj 2001, klant heeft hem net elders aangeschaft en heeft geen historie of garantie. Iemand een idee???

wkhoek

Geplaatst door wkhoek (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai H200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Sluit de EGR klep maar, ook gedaan met mijn H200 van 06-2000.
Verder controleer de 3 stekkers bij de pomp, is een kopie van de Bosch pomp.
Meestal willen deze stekkers gaan corroderen, en door de verschillende metalen van de stekker pinnen en de stekkerbussen slecht contact gaan maken, resultaat, rook...
Oplossing definitief is stekkers eruit, goed! doorsolderen en isoleren bedrading.
Niet gedaan bij mij, elk jaar stekkers los, contactreiniger erdoor, na schoonmaken weer inelkaar en waterdicht aftapen met zelfvulcaniserende tape over de connectors, en de draadingangen van de stekkers met glasheldere tectyl meerdere malen ingespoten wat dit verder afdicht.
Daarna zal het slechte starten ook over zijn.
Met de egr klep dicht dit jaar roetmeting 0.92 met mijn bus, met rijden geen rook waarneembaar, noch met starten op km stand 123800.

Succes,

Cor

wkhoek (0) PRO, 17 jaar geleden

geeft dit, behalve de rook, ook het probleem van moeilijk aanslaan?? De bedrading is al aangepast door de dealer. Ik ga er van uit dat de verbindingen goed zijn gesoldeert, of is het verstandig alle tape te verwijderen voor een visuele controle? is er ook een mogelijkheid om dit te meten met bv. een ohm meter?

de verstuivers zijn inmiddels onderweg voor controle, alhoewel ik bijna zeker ben dat het daar niet in zit.

gaarne uw reaktie

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

De bedrading welke in die 3 kabelbomen loopt sturen de inspuiting en de pomp, bij een los contact of slecht contact in die stekkers zal dat gaan afwijken, teveel/te weinig diesel inspuiting door verkeerde signalen aan de dieselpomp.

Ik neem aan dat je de gloeibougies al hebt gecontroleerd?
Controleer daar de bedrading in de gloeibougiegallerij op doorschuren van de bedrading.

Met 1 of meer niet goed werkende gloeibougies zal dit ook slecht startten geven, dit oudere type blok heeft zeker de voorgloeiing nodig, zelfs bij warm weer.

Als het voorgloei lampje uitgaat zal het voorgloei relais nog een tijdje de bougies sturen en dan afvallen, onder de motorkap, links op schutbord.

Met deze auto's regelmatig relais eens trekken en er weer indoen zorgt voor beter contact, niet de beste kwaliteit en snel corroderende connectors.

Buiten dat, en met dit onderhoud heb ik verder geen problemen gehad, behalve een kapot kruisstuk in het cardan. (achter)

Je kunt de verbindingen controleren, vaak is met het doorsolderen niet een goede verbinding gemakt, koude las en treed hetzelfde probleem op als met een rotte stekker.

Voor en na de las meten met een universeel meter kan, maar dan met een goede die ook tienden van Ohms goed kan meten.

Een goede soldeerverbinding moet glimmen, is ie dof en ziet het soldeer er brokkelig uit, of is er godbetere soldeerwater/S39 gebruikt dan zie je een berg corrosie onder de tape zitten.

Dit soort solderingen alleen met harskern soldeer 60/40 doen.
Soldeerbout van 80 watt, voldoet.

Lees maar eens het forum door naar dit bekende probleem.

Succes,

Cor

Appie505 (0), 17 jaar geleden

Wat ook weleens gebeurd bij dit type is de keerring in de pomp defect is dan kan je het beste even contact met Terlouw opnemen

wkhoek (0) PRO, 17 jaar geleden

hoe zie ik dat dan? en krijg je dan problemen met aanslaan? en wie is Terlouw?

christiaan1111 (0), 17 jaar geleden

klinkt een beetje als mijn probleem. ook slecht aanslaan, daarbij veel rook en onregelmatig lopen van de motor. Naarmate de motor warmer word, word het probleem minder.
Bij mij is het dus een compressie probleem. Of dat alles is weet ik nog niet omdat de motor op dit moment uitgebouwd is en naar een revisie bedrijf is. Ik hoor van de week meer

Meneer Tijmen (0), 17 jaar geleden

Maak de massaverbinding maar eens schoon, aan de rechtse kant van de auto(links als je ervoor staat) zit de massa van oa de pomp.
Zijn we drie weken naar aan het zoeken geweest.

christiaan1111 (0), 17 jaar geleden

Ik mag aannemen dat de auto dus nu weer goed loopt?
Heb je geluk gehad!
Bij die van mij was het dus echt de motor. Resultaat? € 3150
Maar het is niet erg. Ik ben weer veel kilometers aan het maken in mijn H200 met veel plezier.
( 3000 in de afgelopen 1.5 week!! hahhah)

sheila (0), 17 jaar geleden

Als het probleem nog niet opgelost is kun je eens kijken als de riem wel op tijd ligt, hebben we enkele keren gehad.
Of de sensor die op het inlaat spruitstuk gemonteerd zit, zit verstopt of erxtreem vuil.

wkhoek (0) PRO, 16 jaar geleden

nou, er is een oplossing gemaakt voor de klant. Wel door een andere garage helaas, maar goed.
We hebben zojuist even gekeken van hoe en wat. Er is een schakelaartje gemaakt op het dashboard welke omgezet kan worden bij het starten. Deze schakelaar is aangesloten op de temperatuur sensor welke op de cilinderkop vlakbij het nokkenas tandwiel gemonteerd zit. Ik denk dat daarmee gewoon gesimuleerd word dat de motor steen koud is. De klant rijd er nu een paar week mee en is er zeer tevreden over.

r9217 (0) PRO, 16 jaar geleden

de temperauursensor is meestal de boosdoender ! heb het al een keer of 10 gehad

harold1971 (0), 15 jaar geleden

Hallo,Ik heb een hyundai coupe uit 1994.Vanmorgen gestart met veel blauwe rook en lijkt wel of de choke blijft hangen.Motor uit gedaan en vervolgens niet meer aanslaan,startmotor draaid wel maar slaat niet aan.

Wie kan mij helpen

Mvg H.Noordhuis

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H200 of stel zelf een nieuwe vraag.