TMAD351CADJ009185
Bij deze wagen werkt de start-stop meer niet dan wel. Eigenaar klaagt daar blijkbaar al twee jaar over maar bij dealer is er geen vuiltje aan de lucht.
Ik verkoop wat eigenaar aan mij verkoopt, dus ik val de de dealer niet af.
Maar laat de dealer in ons er nu toch mee gestopt zijn zodat wij ook niet te rade kunnen gaan.
Er waren geen foutcodes aanwezig tijdens haar bezoek bij ons, maar start-stop werkt niet.
Weet iemand of hier ooit een terugroepactie geweest is voor de remlichtschakelaar bv. ???
Of ivm met start-stop. Ik moet ergens beginnen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zie op het particulier forum deze opmerking : "het is ook zo dat als je de stand van de ontwaseming keuze stand volledig op de voorruit zet dan werkt hij niet wel in de keuze die daarvoor zijn en de accu moet min" 85% healt stade" zijn, dit kan bij de dealer via uitlezen gecontroleerd worden."
Heeft iemand weet hiervan? blijkbaar zit in dit voertuig geen AGM-batterij. Kan dit ook een reden zijn? Dit type wagen is blijkbaar uitgerust met een doodgewone 55 amp batterij. Dat van die ontwaseming naar de ruit intrigeert mij wel.
Klant niet akkoord met uitleg. Gaat aangetekend schrijven sturen naar invoerder. Nogmaals.
Probleem afgesloten voor ons.
Heb dezelfde type auto en ben er na vier jaar meten en weer opnieuw meten waarschijnlijk achter wat het probleem is. En zit te denken dat als het ISG ( intelligente stop en go)een onderdeel van de type goedkeuring van deze auto`s is er misschien sprake is van ……. software. De Kia see'd zou wel eens hetzelfde probleem kunnen hebben. Ook hier problemen met het stop/start systeem. Start je de auto dan wordt er ongeveer vijf minuten de verbruikte startstroom in de accu geladen, of de accu nou vol is of nog steeds bijna leeg er wordt verder niets extra’s naar de accu geladen ook geen extra laden bij het remmen en of gas loslaten. Wel wordt er iets langer geladen als de accuspanning in de gevarenzone zit ( lager dan 12.30 volt), waarschijnlijk gemeten door een module tijdens het op contact zetten. Maar nooit zoveel dat het ISG het weer doet. Het systeem meet wel keurig de inwerking gezette verbruikers en deze worden dan ook direct door dynamo gevoed. Heb eens vijf dagen achter elkaar 820km gereden met alleen morgens en avonds een start, bij eerste dag was de accu 12,40 volt en na de laatste rit nog maar 12,45 volt. Mijn conclusie is dat het intelligente laadsysteem van de auto alleen maar het verbruikte stroom van de verbruikers waaronder de startmotor bijlaadt en geen extra lading voor de accu genereert. Het stroomverbruik tijdens stilstand voor bv het geheugen van diverse modules wordt daarna praktisch niet bijgeladen. Start je met een 100 % volle of nieuwe accu zal hij toch na een aantal weken of maanden onder de 80% raken en einde verhaal ISG, of je moet al vanaf nieuw iedere dag meer dan 100km rijden dan zal de ISG het langer blijven doen. Ook gemeten is het stroomverbruik bij langer stilstand, dit is gemiddeld per 24 uur 0,02 volt. Van vol naar leeg (12,70-12,30:0,02) is 20 dagen, accu wel eerst 24 uur aan lader gehad. Zakt de accuspanning onder de 12,30 volt dan praktisch geen spanningsverlies meer, alleen nog de zelfontlading van de accu. Dit alles aan mijn I30 gemeten.
Is inderdaad heel plausibele uitleg. Gezien de dealer gestopt is krijgen wij meer en meer klanten over de vloer met dit probleem. En allen kregen dezelfde uitleg.
Nog een interessante aanvulling.
Antwoorden op de door mij gestelde vragen aan de technische dienst van zowel Bosch als VARTA.
Om sulfatatie te vermijden is het raadzaam de rustspanning boven de 12.40 volt te houden.
De laadspanning kan hoger worden, van 14.40 naar 14.80 volt
Wegens de lage inwendige weerstand, kan de laadstroom van de auto ook hoger worden : tot 25-35% van de capaciteit(Ah) ipv 10%.
De onderhoudspanning is 13.80V (met een laadstroom (A) kleiner dan 1%) ipv 13.4V.
Ook op korte ritten is de AGM accu interessant omdat de ladingsopname 2 keer beter is dan een vloeibaar technologie, en met een start/stop voertuig is er een DoD (deep of discharge) mogelijk tot 40% =12.33V tegen 20% voor de EFB accu = 12.50V (vloeibaar).
De stratificatie phenomenom is niet mogelijk met de AGM accu, een van de reden waarom we de batterij tot 12.33V kunnen ontladen.
Ctek mxs 5.0 lader of equivalent is prima voor AGM 60Ah.
Het bijladen op het *koud weer programma 14.7/5A bij de Ctek is juist voor de AGM,kan ook bij warm weer.
De functie “reconditionning”blijft interessant als we een normale laadsysteem gebruiken(14.4V). Maar let op, AGM is een VRLA (valve regulated lead acid)technologie, gesloten met ventiel, er blijft dan een risico van overlading en verlies van waterdamp.
Ons advies is dat de spanning onder de grens van 14.8V blijft, omdat we nooit weten wat de klant als lader heeft... BV de Ctek stopt de lading als de grens 15.9V bereikt is maar andere lader niet.
Oeps ... De vragen aan en antwoorden van Bosch en Varta hebben allen betrekking op de AGM accu`s.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai i30 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar