Is opgelost.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hebben ze compressie gemeten? bedoelen ze niet dat de kleppen ingezakt zijn?Is de auto uitgelezen op storingen en hoe doet de auto het op benzine?
Ze hebben geen compressie gemeten, maar hij zei duidelijk dat ik lekke kleppen (1 of meerdere) had. Ik weet niet of ze de auto hebben uitgelezen op storingen. Een auto op g3 start ALTIJD op benzine heb ik me laten vertellen, en als ie warm is schakelt ie pas over op gas. Dus het probleem zou je bezinegerelateerd kunnen noemen?
15 jaar
Is het probleem niet duidelijk omschreven of is het probleem zo "exotisch" dat niemand een idee heeft wat het kan zijn. Ik ben zelf een leek op autogebied, maar ik denk dat het iets te maken heeft met de/een temp sensor omdat het probleem uitsluitend optreedt met warm weer en/of een afgekoelde motor.
15 jaar
Met de diagnose "lekke kleppen" zal de dealer ook wel iets gezegd hebben hoe je dat moet oplossen.
Ik denk dat je het inderdaad moet zoeken in de temp.sensor.
[url=http://img193.imageshack.us/i/sonata.jpg...][img]http://img193.imageshack.us/img193/9480/...[/img][/url]
[quote=oldford]Met de diagnose "lekke kleppen" zal de dealer ook wel iets gezegd hebben hoe je dat moet oplossen.[/quote]
Die lekke kleppen zoals de dealer zegt, geloof ik niet zo. Toen ik de eerste keer belde voor een afspraak en het probleem vertelde, zei degene aan de andere kant van de lijn dat ze het probleem niet zouden kunnen vinden als het niet optrad op het moment van testen. Toen ze echter de auto getest hadden zeiden ze dat de brandstofdrukregelaar lek was en hebben die vervangen.
Daarna bleef ik het probleem houden, ging terug naar de garage en toen zeiden ze dat het de voorste lambdasonde was en hebben die ook vervangen.
Toen ik de volgende dag belde en vroeg hoe laat ik de auto op kon halen zeiden ze, dat de kleppen lek waren en de katalysator kapot en raden ze aan er een andere motor in te zetten.
Ze hadden er ook al één gelokaliseerd waar 100.000 op de teller stond, de motor plus inbouw zou op 2300,- euro komen, toen ik vroeg hoe ze wisten dat de kleppen en de katalysator kapot waren vertelde hij dat "de chef werkplaats het had gehoord" De motor loopt echt heel mooi en de toerenteller staat -stationair- constant op 900 toeren. Mensen die meer verstand van auto's hebben als ik zeiden ook dat het ze heel sterk leek dat de kleppen kapot zijn. Daarbij komt, dat ik naar de garage ging omdat de auto moeilijk startte als het warm weer buiten was, met koud(er) weer start ie prima.
Al met al een vreemd verhaal (waarom zet je een nieuwe lambdasonde in de auto als je gaat adviseren de motor te ruilen?)
Vandaar dat ik mij richt op het probleem waarvoor ik naar de garage ging, en dat is dat de auto slecht start als het warm weer is.
Ik hoop dat dit één en ander verduidelijkt...
René
15 jaar
[quote=Hans4040]Ik denk dat je het inderdaad moet zoeken in de temp.sensor.[/quote]
Dank voor je reactie Hans, gaat het dan om de temp sensor van de koelvloeistof?
En is het moeilijk om dat zelf te vervangen (een kennis van mij repareert auto's)?
PS
De auto begint nu ook moeilijker te starten terwijl hij niet in de zon staat maar, het is wel constant zo'n 20 graden Celsius nu.
's ochtends heb ik veel minder moeite om te starten.
René
15 jaar
AIS air intake sensor. Dit sensortje zorgt voor het opmeten van de buitentemp. en geeft gegevens door naar ECU , zodoende ECU op zijn beurt commando.s geeft naar de componenten die moeten zorgen voor optimale ontsteking, brandstofverhouding.
één ding is zeker, nadat ik even snel je onderwerpen heb doornomen, laat je nooit in de greep nemen van mensen die dan ook maar ALLES als argument geven, en intussen tot het besluit komen om de motor te vervangen, dit is zeer onproff. naar mijn denken.
Zie het zo, blijf nuchter en denk deze wagens van tegenwoordig hebben veel sensoortjes etc.., maar ELK van hun hebben een specifiek doel. Zoals jezelf hebt aangegeven, en jouw denkwijze is goed en reeds een goed begin om alles te begrijpen, temperatuur dus ergens een sensortje.
Daar jouw probleem toch al wat lang geleden is, laat iets weten als het dan toch is opgelost?
Dank je
14 jaar
AIS en Coolant Temp Sensor hebben een verhoudende functie.Het kan zijn als eenmaal de Coolant temp sensor is vervangen, de motor toch nog vreemd doet, de beide sensoren moeten nog een snel protocol ondergaan, dit gebeurt na ongeveer 10 startbeurten.
14 jaar
Sorry, ik dacht dat ik al een afsluitende reactie had geplaatst maar kwam erachter dat dit niet zo was.
Bij deze; Het probleem zat in de krukassensor.
Bij de vorige garage waar ik hem gebracht had (Hyundai dealer Apeldoorn die me aanraadde een andere motor te plaatsen) hebben de auto hoogstwaarschijnlijk uitgelezen met software voor een Sonata uit 98, maar bij de Hyundai dealer in Deventer kwamen ze erachter dat ze de software voor een 99 Sonata moesten hebben.
Toen kregen ze ook foutmeldingen te zien en bleek het dus om de krukassensor te gaan (kosten 89 euro).
Hulde dus voor auto van Wenum uit Deventer!
De redenatie van de monteur was, dat een auto op gas ALTIJD foutmeldingen moet geven daar het gas niet standaard is in de auto. Toen hij geen foutmeldingen zag besloot hij de software voor een 99 Sonata te proberen en met succes. Dit zijn -in mijn ogen- nog echte monteurs, niet klakkeloos een probleem bedenken als het er niet is, maar nadenken en zoeken en uiteindelijk het echte probleem vinden en oplossen.
Dank alle voor het meedenken,
René
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Sonata of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar