Goedenmiddag mensen,
Ik heb een vaag probleem met mijn excel uit 1999.
Als ik op de snelweg rijd tussen de 100 - 120 km/h in de vijfde versnelling dan kakt de snelheid opeens in. (ook als ik meer gas geeft) de snelheid loopt langzaam terug en ik hoor dan een geluid of iemand een stok tussen mn velg steekt. (beetje schokkend)
Dit probleem gebeurde vorige week voor de tweede keer in een half jaar. Ik heb een aantal dingen geconstateerd namelijk;
Als ik de auto op het moment van het probleem in zn vrij zet en (redelijk veel) gas geef dan is het geluid uit de motor oke (lijkt me dat de motor dan goed is)
als ik m dan weer in zn vijf (of andere versnelling) zet herhaalt het probleem zich. Als ik dan naar de vluchtstrook ga en de auto compleet stil zet en weer wegrijd dan is het probleem weg, althans weg tot de volgende keer dat het gebeurd. Moest die dag nog 100 kilometer (snelweg) en dat ging probleemloos.
Naar mijn bevinding lijkt dit op een probleem met de aandrijving.. Maar wat?
Kort geleden een grote beurt laten uitvoeren bij de kwikfit, en ook dit probleem voorgelegd. Volgens hun was het doordat mijn bougiekabels aan de slechte kant zijn en dat de auto dan op 3 cilinders gaat rijden, maar dat klopt naar mijn mening niet, want als ik de auto in zn vrij zet en plank gas geef dan maakt de motor gewoon een normaal (gezond) geluid. Dan vonken de bougies ook gewoon lijkt mij?
Verder konden ze niets vinden..
het heeft ook niets met weersomstandigheden te maken (het was beide keren droog weer)
wat ik ook soms ervaar (mogelijk hetzelfde probleem) als ik vanuit zn 1 naar 2 schakel op ongeveer 20 km/h en dan direct redelijk veel gas geef (de auto vlot moet versnellen) dan hoor ik een soort gelijke schok als op de snelweg. Als ik dan helemaal stop en weer wegrijd en dan rustig optrek dan heb ik het probleem niet..
NOTE: distributieriem is 20 000 km geleden vervangen.
Ik weet dat het vaag klinkt, maar ik weet het zelf ook niet.
Misschien dat jullie enig idee hebben?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je in plaats van meer gas te geven het even los laat en opnieuw weer intrapt en het is daarna weg? dan denk ik aan een tijdelijke verstopping in de uitlaat. Mogelijk zit de katalisator inwendig los of er is een stuk afgebroken wat soms voor de uitgang komt te zitten..
Anders zou ik mijn aandacht richten op de homokineten van de beide aandrijfassen, Er zou er een kunnen gaan klemmen door gebrek aan vet.
Als de auto achter remtrommels heeft zou er ook een voering los gekomen kunnen zijn van de remschoen en zijn eigen leven gaan leiden..
wanneer er in de aandrijfunit een kogellager vast wil lopen omdat het stuk is? zul je altijd een zingend geluid moeten horen wat luider en hoger wordt naarmate je sneller gaat rijden.
Is het een mechanisch geluid of is het de motor die schokt?
13 jaar
Het geluid is duidelijk mechanisch en komt naar mijn ondervinding uit de motorkap (iig niet van achter).
Het probleem blijft bestaan als het eenmaal ontstaan is(bij hogere snelheden), totdat ik de auto helemaal stil gezet heb.
Gas geven is verder geen probleem als ik helemaal geen gas geef gaat het probleem gewoon door. Tot ik mijn koppeling intrap, dan rolt de auto verder zonder schokken.
Heb achter inderdaad remtrommels en de remvoering als de remtrommels zijn aan vervanging toe. Echter denk ik niet dat dat de oorzaak is. Katalysator weet ik de status niet van, is een mogelijkheid.
Zou het misschien de versnellingsbak kunnen zijn? schakelen gaat over het algemeen soepel en oke. Maar het probleem is (volgens mij) weg als ik de koppeling in trap, zo rol ik dan ook naar de vluchtstrook om de auto stil te zetten en weer verder te gaan. Dit gaat dan zonder die schokken/stoten.
Maar het is misschien ook zo dat er meerdere onderdelen zijn die niet meer onder spanning staan als ik de koppeling intrap?
Super bedankt voor het meedenken!
13 jaar
Als je de koppeling intrapt en het probleem is weg dan zit het hoogst waatschijnlijk in het gedeelte voor de koppeling, nl de motor. op 1 uitzondering na. de binnenste homokineten van de aandrijfassen. door het gas geven gaat de voorkant van de auto iets omhoog en bij het gas loslaten weer naar beneden. De hoek welke de binnenste koppelingen moeten maken verandert daardoor. ik denk dat we die ook kunnen uitsluiten omdat het geluid blijft als je het gas loslaat. ook de remmen kunnen we uitsluiten... Hoe zit de uitlaat aan het spruitstok bevestigd? gaarne reactie. Ook kan de voorste uitlaatpijp gescheurd zijn en op de scheur rammelen..Trek en duw er tegen ter hoogte van de eerste demper en beweeg hem ook heen en weer. Misschien zie je dan een scheur ergens vlak bij de voorste of achterste bevestiging van het voorste stuk pijp. Ik zou met een ring op dopsleutel ook controleren of alle bouten en moeren van alle motorsteunen nog goed vastzitten. Ook de steunen kunnen gescheurd zijn. En de bouten en moeren waarmee het subframe op de carrosserie bevestigd zijn moet je controleren// Als er ergens roest tussen uitloopt moet je extra alert zijn. De bouten in de carrosserie worden zodanig gemonteerd dat ze uit zichzelf niet loslopen. Maar dat wil niet zeggen dat ze goed vastzitten. Als er ruimte op zit kan de vloer behoorlijk rammelen tegen het subframe. Daarnaast kan het deksel aan de motorzijde van het vliegwiel ook los zitten en rammelen, evenals de dinamosteun. zelfs het uitlaatspruitstuk kan ook gescheurd zijn of gedeeltelijk los zitten. Voorlopig genoegt te doen?? denk ik.
Bedankt cor, ik ga ermee aan de gang en ik hou jullie uiteraard op de hoogte!
Nogmaals dank!
13 jaar
Beste,
Mijn auto is bij de garage geweest, zelf ben ik niet handig genoeg om van alles uit te gaan zoeken.
Zij hebben het probleem niet ervaren, maar wisten (gezien mijn verhaal) bijna zeker dat het de versnellingsbak is die dan vervangen moet worden?
Wat ik wel weet is dat het probleem zich steeds vaker voordoet en voornamelijk op de snelweg.
Is het een mogelijkheid dat het de versnellingsbak is? schakelen werkt verder oke?
Alvast bedankt!
Groeten, Marcel
13 jaar
ik denk eerder dat je verhaal van de stok klopt, Er ligt misschien iets in het vliegwielcarter, een losgelopen bout, of er is iets ingevallen wat soms meegenomen wordt en dan klem wil lopen..
PS niet de bak laten verwijderen zonder dat er diagnose is gesteld. lukraak sleutelen is meestal zonde van het geld.
mvg Cor
Inderdaad, opvallend is ook dat op het moment dat ik flink gas geef in een versnelling (met nog weinig snelheid), dus in de praktijk: Als het vliegwiel vlot moet gaan draaien waardoor er kracht gezet moet worden dan loopt iets aan/vast. Op het moment dat ik koppel is het weg (dus het vliegwiel los van de versnellingsbak)
Heb inderdaad geen zin om er naar te laten kijken als men het niet weet (en mijn inziens in dit geval) ook liever niet wil weten. De monteur zei tegen mij dat ik beter de APK kon vernieuwen en de auto verkopen, echter zou ik het probleem t liefst opgelost hebben. Veel geld heb ik op t moment niet over ervoor, dus wordt eerst sparen denk ik en nog iemand zoeken die het kan en wil fixen.
Ergens snap ik het van de monteur ook wel.
Ik hou jullie via dit topic sowieso op de hoogte als ik meer weet.
Bedankt Cor en andere!
Groeten,
Marcel
13 jaar
Ik vermoed dat het eerder een probleem met de ontsteking is of iets anders waardoor de motor schokt en hij overal wat begint lawaai te maken!
Aangezien ik lees dat u geen ervaring heeft met dit soort zaken toch eens iemand mee laten rijden die er meer verstand van heeft om een wat duidelijkere probleemomschrijving te plaatsen hier zodat we misschien kunnen helpen.
Bij mij Excel vroeger problemen gehad met de krukaspositiesensor waardoor hij soms ook schokjes gaf of gewoon niet starte en dan soms weer weken aan een stuk geen enkel probeem had. Ook heel lang naar gezocht en uiteindelijk gewoon die sensor preventief vervangen en nooit geen problemen meer gehad.
Zeer goede motor trouwens en ze hebben in de Hyundai garage hier een paar rondrijden met meer dan 300.000 km!!!
13 jaar
Zou zomaar kunnen, motor is mijn inziens ook prima, loopt als een zonnetje, maar het probleem is nog wel onopgelost.
monteur van de APK heeft er een stukje mee gereden, die meende er ook last van te hebben bij het optrekken, volgens hem was er eerst een mechanisch geluid van voor en vervolgens een knal in de uitlaat (welke ik eerlijk gezegd nooit heb gehoord) hij doelt idd ook op de ontsteking arm/rijk mengsel wat vervolgens voor een mechanische geluid zorgt door de slechte ontsteking of iets..
Misschien toch voor de zekerheid bougiekabels vervangen. (welke volgens kwik-fit ook aan de slechte kant waren)
13 jaar
Vanboven op uw motor zit de luchtregeling! Dat is zo'n buisvormig ding waar een paar luchtdarmen opzitten!
Demonteer dat eens even en sluit dan de fiche aan en zet het contact op. Als je nu in één van die gaten kijkt ga je zien dat hier iets in verdraaid als je het contact op en af zet. Wel deze dingen durven al eens vastzitten en geven dan ook problemen! Spuit een beetje kruipolie op dat bewegend gedeelte en probeer dan nog eens.
13 jaar
Probleem zat toch in de ontsteking en daardoor liep de motor slecht en werd een mechanisch geluid veroorzaakt.
Bobine vervangen en opgelost.
auto is inmiddels ook verkocht.
Dank voor alle reacties!
11 jaar
Bedankt om dit even te posten want ik koop waarschijnlijk nog wel eens een Excel voor mijn zoon of dochter omdat het eigenlijk gewoon goede autotjes zijn met normaal weinig problemen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar