Hyundai H200: Verlies van vermogen bij warmte motor (turbo??)

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5 CRDi

Ik heb een probleem met mijn bus, ik heb deze 2 weken geleden aangeschaft en zit nu in Frankrijk met het idee dat mijn Turbo (of lagers daarvan) stuk zijn.

Als de motor koud is of na opnieuw starten heb ik het vermogen van de turbo tot mijn beschikking (va 1800 toeren voel je dat er turbodruk is, hij fluit dan ook licht)

Maar als de motor warm wordt, of tijdens file-rijden voel je dat er helemaal geen vermogen meer is, bovendien "roet" de auto dan verschrikkelijk echt grote dikke zwart-blauwe wolken achter de wagen.

Ik heb ondertussen wel de luchtfilter vervangen en de olie laten verversen (bleek niet gedaan te zijn tijdens de afleverbeurt (waarvan ik vermoed dat die helemaal niet uitgevoerd is) Het luchtfilter lag namelijk helemaal gescheurd en bij elkaar gehouden met plakband in het luchtfilterhuis.

Toen ik de auto 2 dagen had was er een slang van de intercooler afgeschoten en gaf de auto dezelfde symptomen, nadat ik de slang had gerepareerd was het euvel verholpen.

Ik rijdt morgen terug naar Nederland met de auto maar zou graag een functionerende turbo hebben ivm het verbruik.

Ik heb zaken als carb - intake cleaner voorhanden, en vrij uitgebreid gereedschap, wat zou ik zelf kunnen doen om de auto (tijdelijk, als ik terug ben heb ik nog garantie) te repareren.

met vriendelijke groet

Jirk Braak

H200 - maart 2003
2.5 Liter CRDi

Jirk

Geplaatst door Jirk (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai H200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

ALS de turbo stuk is (lagers defect) dan zou ik geen meter er meer mee rijden. De kans dat je dan ook de motor opblaast is levensgroot.
Vermogen aanwezig na koude start of warme herstart wijst op een motor-computer die in noodloop gaat en de druk beperkt.

Roeten (zwarte rook) is een tekort aan lucht (lekkage van turbodruk) of teveel aan diesel.
Kontroleer heel goed de grote slangen van turbo naar intercooler en dan naar het inlaatspruitstuk. Intercooler zelf kan ook lek zijn.
Kijk dan ook gelijk of er olie in de slangen en intercooler zit. Zit daar veel olie in, dan niet meer mee rijden.

Jirk (0), 13 jaar geleden

Dus wat ik zou kunnen doen is Mass Airflow Sensor schoonmaken met intake cleaner? Deze zag er behoorlijk goor uit.
Het vreemde is dat het "check" lampje niet gaat branden als het vermogen wegvalt
Hoe kan ik de intercooler controleren? De slangen zijn best wel droog van binnen en lijken in goede staat te zijn.
Ik heb niet het idee dat de lagers stuk zijn, als de turbo wel functioneert maakt hij een normaal "turbo geluid" zou het een wasteklep kunnen zijn die open blijkt staan, of heeft deze turbo geen wasteklep, en zoja, is dat "langs de weg" te repareren?

alvast bedankt voor je input in deze!

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Gaat het check engine lampje wel aan met contact aan? Of te wel, zit deze er nog wel in?
Mass Airflow schoonmaken kan helpen, maar meestal niet voor lang.
Het kan dan wel als argument gebruikt worden om geen garantie op dat onderdeel te geven.
Probeer het eens met de luchtmassa meter los genomen. Misschien kun je dan normaal rijden.

Als de slangen van de turbo droog en schoon zijn, denk ik in 1e instantie niet aan een defecte turbo.
Dit is eerder een elektronisch probleem. Onderweg uit laten lezen? Zal wel lastig worden om een Hyundai dealer te vinden.

Turbodruk kan geregeld worden, anders zou je na herstarten niet weer even vermogen hebben.
Kijk of de vacuum slangentjes allemaal vastzitten en niet gescheurd of lek zijn.
Voor de rest is het zoeken naar een speld in een hooiberg zonder wat foutcodes.

Verzamel bewijzen, anders sta je straks met lege handen. Maak foto's indien mogelijk.

Jirk (0), 13 jaar geleden

Ja, het check engine lampje brand wel als ik het contact aanzet.. goede tip trouwens voor het forum, ik zou daar niet opletten bij het aanschaffen van een gebruikte auto.

Uhh ja dealers zijn best schaars hier en geen garantie voor een oplossing zeker aangezien ze de h200 hier niet kennen ... Paniek totdat je uitlegt dat het eigenlijk een H-1 is.

Ik zal alle sensoren ook de druksensor op het inlaatspruitstuk schoonmaken en de slangen controleren. Bedankt voor de tips, ik zal voorzichtig (rustig) rijden met mijn anwb lidmaatschap onder de arm ;).

zodra ik een definitieve oplossing heb gevonden zal ik deze posten!

Groet Jirk

Jirk (0), 13 jaar geleden

Tussentijdse update: Na schoonmaken MAF-sensor: probleem hetzelfde / motor met MAF-sensor losgekoppeld doet een soort van noodloop gelimiteerd op 2500 toeren
Boven/Achter de intercooler lijkt een soort van vacuum schakelaar te zitten, hiervan was de connector los, dus deze heb ik vast geklikt..... een rondje gereden en toen maar weer losgetrokken, het probleem manifesteerde zich heel erg snel snel daarna.
Hierna de intercooler gedemonteerd.... en vond toch meer olie dan in eerste instantie verwacht in de slangen, maar niet zo erg dat er druppels vormde.... waar ik wel blij verrast over was terwijl de motor stationair liep zonder intercooler voelde ik de turbo behoorlijk blazen. Er leek ook geen mist van olie mee te komen (getest met wit vel papier).

Ook de vacuumslangetjes losgehaald en doorgeblazen/gezogen, alles weer in elkaar gezet. (zonder dat ene stekkertje) tijdens het rondje rijden leek het beter, maar ik weet natuurlijk niet wat het over 100 tot 1000 km doet.

gr. jirk

Jirk (0), 13 jaar geleden

Probleem lijkt opgelost. Ik heb "dat stekkertje" ook schoongemaakt met contactspray en daarna aangedrukt.
Ik heb nu ook rembekrachtiging. Ik ben vanaf Bordeaux naar Amsterdam terug gereden zonder enige problemen.
Dus waarschijnlijk toch een probleem met het vacuum / elektronica zoals Oldford voorspelde.
Mijn dank is groot! voor de tips

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H200 of stel zelf een nieuwe vraag.