close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Santa Fe: Wederom een slechte verstuiver in 2,5 jaar tijd

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 CDI

In 2006 liep de motor onregelmatig (vooral stationair) en heeft de garage één ruilverstuiver geplaatst. Hierna liep de motor weer als een zonnetje.
In mei 2008 liep de motor weer onregelmatig (zelfde klacht) en adviseerde de garage alle vier de verstuivers te vervangen. Hierna liep de motor weer als een zonnetje.
In augustus 2008 liep de motor weer onregelmatig (zelfde klacht) en bleek één verstuiver defect. Hierna liep de motor weer als een zonnetje.

Echter nu liep de motor wéér onregelmatig (zelfde klacht) en bleek wederom één verstuiver defect. Nu lijkt de motor weer vertrouwd te lopen echter men zegt dat op cilinder 4 erg veel bijgeregeld wordt, terwijl de motor rustig rond lijkt te draaien.

Na 2006 heeft de motor maximaal 90.000 km normaal gereden. Na mei 2008 echter ongeveer 20.000 km gereden.

Het is niet bekend of het steeds dezelfde cilinder betreft, ook aan de verstuivers is niet direct iets opgevallen.

Heeft iemand dit al eens eerder gehoord en mogelijk een oorzaak?

Geplaatst door

EugeneSantaFe (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

tsja vervelend.............tank je altijd bij dezelfde pomp?

Lody60 0
badge

15 jaar

Ja vrijwel wel altijd bij de BP in Apeldoorn aan de******** en dan tank ik meestal Ultimate.

EugeneSantaFe 0

15 jaar

Update, ik heb de km standen nog eens opgezocht:
207.000 km - augustus 2006: dus 1 verstuiver vervangen
214.000 km - januari 2007: hogedrukpomp laten reviseren
237.000 km - mei 2008: 4 nieuwe verstuivers (opmerking dieselspecialist: motor reageert traag)
237.500 km - mei 2008: ivm traagheid nieuwe luchtmassameter
245.000 km - augustus 2008: ivm onregelmatig lopen - weer een verstuiver vervangen
260.000 km - mei 2009: ivm onregelmatig lopen - weer een verstuiver vervangen

Waarom gaan die verstuivers zo snel stuk? Wat kan er aan een verstuiver stuk?

Van de Hyundai-dealer vanmorgen begreep ik dat de coating van de hogedrukpomp nog wel eens problemen gaf. Zou dit vuil kunnen geven, dat in de verstuiver terecht komt?

EugeneSantaFe 0

15 jaar

Eerst kijken wat de oorzaak is, dan pas verstuivers vervangen na probleemoplossing van de oorzaak, in dit geval waarschijnlijk de pomp. Wordt het dieselfilter tijdig vervangen door een met voldoende kwaliteit en op de juiste manier ontlucht?

Hendrik4290 0
badge

15 jaar

Het filter wordt volgens schema vervangen en is van het merk Fram. Hoe denk je dat het ontluchten oorzaak kan zijn van een defect aan de pomp of de verstuivers? en waarom denk je aan de pomp als oorzaak?

EugeneSantaFe 0

15 jaar

Een Fram filter is geen A-merk. Als de pomp te lang droog draait bij het ontluchten is het kwaad al geschied. Dan komen deeltjes los die naar de verstuivers gaan en daar hun vernietigende werk doen. Een commonrail syteem is door de hoge drukken veel delicater dan de oudere diesels. Ik veronderstel dat het een commonrailsysteem is op een auto van 2001, echter hier ben ik niet zeker van.
Jij vraagt 'wat kan er aan een verstuiver stuk?' Wel, ik denk dat je er geen idee van hebt hoe delicaat een inspuitsysteem tegenwoordig is bij zulke hoge drukken. Het minste vuiltje of waterdruppeltje is schadelijk.

Hendrik4290 0
badge

15 jaar

dank voor je snelle reactie, inderdaad is het een commonrailsysteem. Inderdaad is drooglopen natuurlijk funest voor de pomp maar het ontluchten is altijd keurig gedaan.

Afgelopen maandag is de motor van het ene moment op het andere moment rot gaan lopen. Inmiddels zijn de compressietest en compressie lektest uitgevoerd en hieruit is geen defect gebleken. Conditioneel is de motor dus ok. De dieselspecialist noemt geen oorzaken van vuil of waterschade, wel laat het testformulier zien dat de reactietijd en retourlek van de defecte verstuiver nu niet in orde waren.

Is de coating van de pomp visueel te controleren bij revisie? Ik heb vernomen dat dit wel eens een probleem is bij dit model auto.

EugeneSantaFe 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.