close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Santa Fe: zaagt stationair na starten

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 CRDI

Hallo,

ik heb een klant rijden met een Hyundai Santa fe 2.0 CRDI.

Enkele maanden geleden kwam de klant met het probleem dat het toerental direct na het starten niet stabiel was maar stond te zagen. Zodra er een keer gas gegeven was liep de motor wel stabiel. Voor dit probleem heeft de ECU een software update bij de dealer gehad, is de toerental sensor, temperatuur sensor, brandstof druk regel klep, erg klep, hoge druk pomp, gloei bougies en de verstuivers laten testen.

Het bovenstaande is in verschillende fasen gebeurd omdat de klant ook problemen met totaal niet aanslaan van de motor waarvoor uiteindelijk de hoge druk pomp dus vervangen is. De klant heeft na de laatste reparatie zo'n 1500 probleemloze kilometers gereden maar ineens is het zagen weer begonnen maar ditmaal niet alleen direct na koud starten maar ook soms bij het naderen van een stoplicht.

Al met al is de klant niet mee zo blij en wil ik het graag voor hem oplossen.


Iemand een idee?


Groet Chris

Geplaatst door

Chris en Pat (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bekijk even de retouropbrengst van de injectoren, die met een teveel aan retourbrandstof moet je vervangen. Er zijn nogal wat problemen met die bosch-injectoren.

wim12199 0
badge

15 jaar

Dag Wim,

mijn eerste gedachten gaat ook uit naar de verstuivers maar deze zijn dus al in een eerder stadium getest bij een diesel specialist en deze waren toen in orde en het probleem kon ik er toen niet mee verhelpen. Aangezien ik al zoveel vervangen en gewisseld heb bij deze auto ga ik bij de afspraak die ik met de klant heb toch weer met de verstuivers beginnen maar ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Het aanslaan van de motor en het vermogen zijn perfect. Tevens staan er geen fouten in de computer.

Over een week of 2 komt terug voor reparatie. Ik zal mijn bevindingen weer laten weten.


Groet Chris

Chris en Pat 0
badge

15 jaar

heb je al een oplossing gevonden heb namelijk een klant met hetzelfde probleem.weet dat het zagen met starten normaal is omdat de santa fe is afgeleverd met een 2 massa vliegwiel en dat die is gemodificeerd naar gewoon vliegwiel daarom komt het zegt de dealer.maar deze auto doet het vaker dan alleen bij starten.groet Elitecar Purmerend

rufus tuning 0
badge

15 jaar

Dag Roy,

naar alle waarschijnlijkheid is het probleem zo goed als verholpen. Ik heb in samenwerking met technische man van Forte de klep stelen en zittingen gereinigd. Het was hierbij overigens wel noodzaak dat hiervoor het inlaat spruitstuk gedemonteerd werd om zo meet een dun langwerpig borsteltje en een reinigings middel van Forte de klep stelen te reinigen. De klep stelen waren door de koolaanslag via het EGR systeem ernstig vervuild en hadden daarom niet altijd een goede afdichting. De klant rijd inmiddels al weer een tijdje en tot zover geen klachten.

Ik ga er van uit dat je stap voor stap gewerkt hebt?!? Want deze motoren zijn erg gevoelig op de verstuivers en EGR kleppen.

Via de volgende link kun je het telefoon nummer van een Forte adviseur bij jou in de buurt vinden en hij kan je tevens de benodigde middelen leveren. Ik zelf doe zaken met Boy Claasen maar dat komt natuurlijk omdat hij het rajon Noord Brabant onder zijn hoeden heeft.


Succes.

Groet Chris

Chris en Pat 0
badge

15 jaar

bedankt voor de snelle reactie.Ik werk zelf samen met tunap ben wel bekend met forte maar in elk geval ga ik dit zeker proberen hoop dat het bij deze auto ook helpt.groet roy

rufus tuning 0
badge

15 jaar

mijne heren .Dit is toch een gekende probleem ?(Bij me toch) .Trekt de vacuumleiding van de vlinderklep eens los en als het stop met zagen moet je de vlinderklep maar demonteren en goed reinigen met Ontvetter .

thienan 0

15 jaar

Wij hebben ditzelfde probleem met onze Santa Fe van 2005.
Blijkbaar is dit dus een vaker voorkomend probleem.
Met deze info en genoemde oplossingen ga ik naar de garage in de hoop dat het verholpen kan worden.

margaret 0

15 jaar

Dag Margaret,

bij de auto waar ik het over had is uit eindelijk de koelvl. temp voeler, brandstof pomp, nokkenas sensor brandstof druk sensoren vervangen de verstuivers gereinigd en een software update gedaan. Uiteindelijk bleek het dus de afdichting van de kleppen te zijn.

Ik hoop voor je dat het garantie is want het kan zeer hoge kosten met zich mee brengen omdat er stap voor stap gewerkt moet worden om oorzaken uit te sluiten. Ik heb in totaal 6 afspraken met de klant gehad voor dit probleem wat voor ons garantie was.

Mochten ze er niet direct achter komen wat het is... Geef ze de tijd want het kan lang zoeken zijn.

Succes.

Chris en Pat 0
badge

15 jaar

Wij hebben de auto een maand geleden gekocht met 6 maanden bovag garantie.
De airco was niet in orde en hier is al het een en ander aan vervangen en is nu in orde.
Ik ga dit direct melden bij de garage zodat er actie kan worden ondernomen.
Is het niet raadzaam om aan de garage dit al door te geven? Dan kan een hoop zoekwerk voorkomen toch?

margaret 0

15 jaar

Het kan inderdaad raadzaam zijn deze gegevens door te geven.

Wel ga ik er van uit dat het een kundig bedrijf betreft en zei stap voor stap te werk zullen gaan waarbij veelal begonnen word met een lek test van de verstuivers. Tevens kan het zijn dat er een software update mogelijk is bij de dealer.

De koolaanslag op de klep stelen en zittingen is allen te zien met een endoscoop want anders moet het inlaat spruitstuk er van af. Overigens komt dit veellal alleen voor bij auto's met hogere km. standen (130.000+) en ik weet niet hoeveel km's uw Hyundai gereden heeft.

Ik hoop dat het euvel snel opgelost is.


Gr Chris

Chris en Pat 0
badge

15 jaar

Hallo Chris,

Onze Santa Fe heeft er nu net 160.000 op staan.
Ik geef deze info door aan de garage, zij hebben meerdere in het onderhoud en zijn niet vreemd met het merk.
Bedankt voor alle tips.

M.vr.gr.
Margaret

margaret 0

15 jaar

dan heb ik het in het verleden goed aan gedaan om gelijk bij de aankoop de egr af te stoppen

nu bij km 224567 geen problemen gehad

chris22 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.