close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai i20 2010: Zekering achterruitwisser brandt door

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: G4FA, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 74

Bij het aanzetten van de achterruit wisser gaat de zekering na 5 seconden stuk. Je ziet ruitenwisser voor eventjes langzaam een wispoging doen, halverwege knapt de zekering.
Wanneer de ruitenwisser motor niet is aangesloten knapt de zekering niet bij het aanzetten van de wisser.
Zou het ruitenwissermotor kunnen zijn? Ruitenwisser motor ziet nog glimmend uit.
Alvast dank voor adviezen.

Geplaatst door

metins (110)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Glimmend zegt niets , de auto van mijn buurman glimpt ook maar is rijp voor de sloop , je geeft het zelf al een beetje aan dat als de stekker er af is gaat het goed .
Zou beginnen met te controleren of er niet iets te zwaar loopt en anders motor vervangen.
Je hebt het ook over de wisser voor , deze staat toch los van de wisser achter of mis ik iets ?

Dank voor je reactie Kaleido. Het gaat inderdaad alleen om de achterruit wisser.
Als de motor zwaar loopt kan het dus ook zekering opblazen?
Ik had van de motor 3-boutjes los gemaakt, maar kreeg het niet uit. Eerst moet achterruit wisser verwijderd worden. Dat durfde ik niet aan omdat ik nog niet weet hoe ik het moet aanpakken.
Ik zal morgen eens nieuwe poging doen.

metins 110

2 jaar

Precies als het asje te zwaar draaid gaat het amperage omhoog als het hoog genoeg wordt of lang genoeg duurt ploft de zekering ook , dus eerst maar eens kijken naar het asje of deze goed gangbaar is.

Vandaag maar eens verder gegaan met achterruitwisser avontuur.
Motor gedemonteerd, asje beweegt soepel alles was al goed gesmeerd.
Voor de zekerheid nieuwe zekering in gedaan, ruiterwissermotor niet aangesloten.
Auto op contact en achterruitwisser aanzetten: "pats" :(. Zekering kapot. Conclusie, het ligt niet (alleen) aan het motortje. Blijft 2 hoofdverdachten over, ruitenwisserschakelaar aan stuur of kortsluiting van bekabeling..
Belangrijke aanvulling : sproeier van achterruit werkt ook niet, als je op achterruit sproei stand zet, gebeurt helemaal niets. Voor zover ik weet is er 1 opvoerpomp. Van voorruit werkt zowel de sproeiers als de wissers goed. Mijn verdenking gaat uit naar ruitenwisserschakelaar, zie afbeelding als voorbeeld.

metins 110

2 jaar

metins 110

2 jaar

had je een reactie geplaatst? ..

metins 110

2 jaar

de bekabeling van je auto naar je achterklep gebroken dat stukje bekabeling wat je ziet als je de klep opendoet

Dat heb ik gecontroleerd door tape te verwijderen en kabels te controleren. Het stukje dat kofferklep in gaat en het stukje dat vanaf dak doorvoer zit. Het zat er goed uit.

metins 110

2 jaar

Vandaag weer problemen.. het is toch 100% kabelbreuk bij achterklep. Heb rubberen beschermer afgehaald, beide kanten dwz stukje naar klep en stukje vanaf dak doorvoer gecontroleerd, kon niets geks vinden aan breuk of sporen van sluiting o.i.d..

metins 110

2 jaar

je kunt zien of je maar een opvoerpompje hebt dan moeten daar twee slangetjes aanzitten, pompje draait linksom voor achter en rechtsom voor(of net andersom)

I20 heeft inderdaad 1 opvoer pompje die voorruit en achterruit bedient. Wanneer je sproeier voor achterruit aanzet gebeurt helemaal niets je hoort ook niets.

metins 110

2 jaar

Klusje verder opgepakt, ruitenwisserschakelaar bij stuur gedemonteerd. Met een haardroger elektrische delen gedroogd, het voelde wat vettig aan, geen idee hoe dat kan. Toen weer gemonteerd. Nu werkte achterruiten sproeier wel! Ruiten wisser motor nog niet. Die nog een keer losgehaald, alle plastic tandwielen en het metalen tandwieltjes met asje in met een universele vet (grease) ingesmeerd, boel weer gemonteerd. Tot mijn verbazing werkte het weer!
Topic kan gesloten worden.

metins 110

2 jaar

Vreemd verhaal maar als het over is prima.

ik kan het niet mooier maken.. it is what it is.

metins 110

2 jaar

Het was meer geluk dan wijsheid denk ik. Want na een poosje werkte achterruitenwisser weer niet.. :( Zekering was heel. Ik rommelde wat aan de bekabeling van achterklep en toen werkte ruitenwisser wel. Het is nu 100% zeker dat er iets aan de hand is met kabelbreuk bij het stukje dat knikt wanneer je achterklep open/dicht doet. Ik heb rubberen beschermer aan de kant getrokken, tape etc nog een keer afgehaald, maar zag niets geks. Als je een beetje met de kabels speelt en je achterklep dicht gooit.. blijft verlichting van bagage branden; m.a.w. stroom wordt niet onderbroken en auto denkt dat achterklep nog open is. Daardoor kun je auto ook niet op slot doen. Beetje aan kabels knijpen en doen.. is het vervolgens even opgelost. Kabelbreuk ja, 100% nu nog vinden hoe je achterhaalt welke kabel?

metins 110

2 jaar

metins 110

2 jaar

Pak elke draad vast en trek er aan , de draad die problemen heeft zal aanvoelen als een stuk elastiek, koper kern is gebroken en de isolatie rekt op.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai i20 of stel zelf een nieuwe vraag.