Bij het aanzetten van de achterruit wisser gaat de zekering na 5 seconden stuk. Je ziet ruitenwisser voor eventjes langzaam een wispoging doen, halverwege knapt de zekering.
Wanneer de ruitenwisser motor niet is aangesloten knapt de zekering niet bij het aanzetten van de wisser.
Zou het ruitenwissermotor kunnen zijn? Ruitenwisser motor ziet nog glimmend uit.
Alvast dank voor adviezen.
Geplaatst door metins , lid sinds 12 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai i20? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai i20 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 Reacties
kaleido 1 PRO, 1 jaar geleden
Glimmend zegt niets , de auto van mijn buurman glimpt ook maar is rijp voor de sloop , je geeft het zelf al een beetje aan dat als de stekker er af is gaat het goed .
Zou beginnen met te controleren of er niet iets te zwaar loopt en anders motor vervangen.
Je hebt het ook over de wisser voor , deze staat toch los van de wisser achter of mis ik iets ?
Als de motor zwaar loopt kan het dus ook zekering opblazen?
Ik had van de motor 3-boutjes los gemaakt, maar kreeg het niet uit. Eerst moet achterruit wisser verwijderd worden. Dat durfde ik niet aan omdat ik nog niet weet hoe ik het moet aanpakken.
Ik zal morgen eens nieuwe poging doen. - metins, 1 jaar geleden
kaleido 1 PRO, 1 jaar geleden
Precies als het asje te zwaar draaid gaat het amperage omhoog als het hoog genoeg wordt of lang genoeg duurt ploft de zekering ook , dus eerst maar eens kijken naar het asje of deze goed gangbaar is.
Motor gedemonteerd, asje beweegt soepel alles was al goed gesmeerd.
Voor de zekerheid nieuwe zekering in gedaan, ruiterwissermotor niet aangesloten.
Auto op contact en achterruitwisser aanzetten: "pats" :(. Zekering kapot. Conclusie, het ligt niet (alleen) aan het motortje. Blijft 2 hoofdverdachten over, ruitenwisserschakelaar aan stuur of kortsluiting van bekabeling..
Belangrijke aanvulling : sproeier van achterruit werkt ook niet, als je op achterruit sproei stand zet, gebeurt helemaal niets. Voor zover ik weet is er 1 opvoerpomp. Van voorruit werkt zowel de sproeiers als de wissers goed. Mijn verdenking gaat uit naar ruitenwisserschakelaar, zie afbeelding als voorbeeld. - metins, 1 jaar geleden
metins, 1 jaar geleden
kaleido 1 PRO, 1 jaar geleden
Monteur Senior, 1 jaar geleden
de bekabeling van je auto naar je achterklep gebroken dat stukje bekabeling wat je ziet als je de klep opendoet
Monteur Senior, 1 jaar geleden
je kunt zien of je maar een opvoerpompje hebt dan moeten daar twee slangetjes aanzitten, pompje draait linksom voor achter en rechtsom voor(of net andersom)
metins, 1 jaar geleden
Klusje verder opgepakt, ruitenwisserschakelaar bij stuur gedemonteerd. Met een haardroger elektrische delen gedroogd, het voelde wat vettig aan, geen idee hoe dat kan. Toen weer gemonteerd. Nu werkte achterruiten sproeier wel! Ruiten wisser motor nog niet. Die nog een keer losgehaald, alle plastic tandwielen en het metalen tandwieltjes met asje in met een universele vet (grease) ingesmeerd, boel weer gemonteerd. Tot mijn verbazing werkte het weer!
Topic kan gesloten worden.
kaleido 1 PRO, 1 jaar geleden
Vreemd verhaal maar als het over is prima.
metins, 1 jaar geleden
kaleido 1 PRO, 1 jaar geleden
Pak elke draad vast en trek er aan , de draad die problemen heeft zal aanvoelen als een stuk elastiek, koper kern is gebroken en de isolatie rekt op.