Auto heeft maandag zonder problemen gelopen en is eind van de dag geparkeerd. Volgende ochtend brandt het motormanagementlampje ( en blijft het rode lampje ,ipv het groen gele, onder de km teller branden ) en de auto wil niet meer aanslaan ! Starten gaat prima, verder lijkt alles goed te werken ,maar aanslaan wil niet. (zelfs geen plof)
Met een foutcodescanner lees ik P0138 (O2 sensor Circuit High Voltage) Bank 1,Sensor 2
Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lambdasonde werkt niet tijdens het starten en direct daarna, de achterste wordt alleen voor controle van de kat gebruikt.
Dus dat is niet de oorzaak van het niet willen aanslaan.
Kun je een toerental zien met uitlezen tijdens het starten?
Of een 4-gas test doen tijdens het starten?
Lambdasonde is mogelijk een kortsluiting of de sensor is defect.
Meet geen starttoerental en dus ook geen brandstofdruk (terwijl er wel druk op de aanvoerslang komt ) Heb tijdens het starten een klein beetje startvloeistof ingespoten met geen enkel resultaat. Dus geen vonk !
Waar nu zoeken ?
Zal wel een BDP-sensor of nokkenas-sensor zijn die los is, of defect is of iets met de bedrading niet in orde.
Meten met een scope. Als je die niet hebt kun je proberen of je iets kunt meten op de stand duty cycle met een goed voltmeter.
Heeft deze een motorlampje? Gaat dat aan bij contact aan? Anders heb je waarschijnlijk geen 12 volt op de ecu.
BDP sensor en beide nokkenassensoren vervangen zonder resultaat.
Meet nu wel een starttoerental van ong 280 rpm tijdens starten dus dit lijkt me goed. Lees alleen een brandstofdruk af tijdens en na het starten van ong 10.000 kPa , is dit niet erg weinig ?
Ben niet zo'n rekenwonder, maar dat vlgs mij 1000 bar (tijdens het starten?)
Oiram
Ik weet van de V8 3.2 liter dat deze soms spontaan verzuipen!
Heb dit zelf al eens meegemaakt na een beurt toen er gestart werd met een iets te lage accuspanning.
Dit is echt een bekend probleem en is te verhelpen door de carterventilatie los te koppelen en door te starten.
Je moet wel even een hulpstarter gebruiken want het kan echt 10 minuten!! duren.
De startmotor kan dit als het goed is hebben (tenminste bij ons wel).
Succes !!
Danny
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar X-Type of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar