Hallo,
Hierbij het volgende probleem.
Afgelopen week starte de auto en viel daarna meteen uit.
Anwb gebeld die zei dat het startmotor was.
Inmiddels heb ik die uit elkaar gehaald en schongemaakt die werkt weer.
Alleen nu start de auto niet de startmotor doorgemeten die geeft 12,40 volt aan
accu geeft 12,80 volt aan bobine geeft 12,40 volt aan verdelerkap geeft op het punt waar bobinekabel erop gaat ook 12,40 aan alleen geeft hij bij het starten op de kabels naar de bougies nul aan.
Inmiddels verdelerkap en rotor vervangen maar nopg steeds geen vonk op de bougie wat kan het zijn iemand ideeen.
Mvg,
Michel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat eerdere uitvallen kan nooit aan de startmotor gelegen hebben toch? de auto liep immers al??
Er is waarschijnlijk sluiting in het onstekingsgedeelte van de auto... beetje lastig beoordelen zo.
Module kan stuk zijn maar ook de aansturing kan haperen, net als bv problemen met het kontaktslot of kabelbreuk op tal van plekken.
Probeer vanaf de bobine een te spitten in de bedrading waar het misgaat.
startonderbreking kan ook voor problemen zorgen.
Bel anders een merkspecialist en leg hem het probleem zo goed mogelijk uit.
Hoi ik heb gemeten vanaf de bobine maar daar gaat het goed tot aan de verdelerkap.
Als ik hem dan wil starten komt er geen stroom op de bougiepunten te staan.
Rotor draait ook niet rond zit wel goed vast kan het misschien de hallgever zijn.
Ik hoor graag van jullie anders moet ik de complete stroomverdeler vervangen.
gr Michel.
12 jaar
[quote=michel24]Rotor draait ook niet rond[/quote]
Dat heb je gecontroleerd met draaiende motor (op de startmotor)?
Zo ja, dan heb je daar je oorzaak. Iets mechanisch binnenin afgebroken?
N.B.: Op de bougies komt een stroom te staan van enkele duizenden volts.
Dat kun je niet met een voltmetertje meten.
Hoi Old ford,
Ik heb gekeken hoe de rotor stond voordat ik de auto ging starten toen geprobeerd de auto te starten maar dat ging niet toen de verdelerkap eraf gehaald en de rotor stond nog precies op de zelfde plek.
Daarna zonder verdelerkap gestrat en toen draaide de rotor ook niet ik weet alleen niet of de verdeler erop moet om de rotor te laten draaien zoja dan was het logisch dat hij bij de tweede poging niet draaide.
Startmotor draait wel blok zie ik namelijk ook een beetje op en neer gaan alleen dus geen vonk op de bougies.
Graag een oordeel van jullie wat het kan zijn.
12 jaar
Nog even iets zou het misschien de ecu kunnen zijn en weet iemand waar die zit in een kia pride.
Me eerste ingeving is nog steeds de hall gever maar dit zou ook kunnen toch.
12 jaar
als je rotor niet draait bij het starten van de motor, is of je distributieriem gebroken of de onsteking inwendig gebroken.
de rotor zit nl. direct op de nokkenas gemonteerd.
succes
Kan van alles zijn.
Maar, gezien je opmerking over de rotor (zie ik bijdrage van Oldford) zou ik eerst maar eens controleren of de roter wel of niet draait. Laat iemand anders even starten en kijk, met afgenomen verdeelkap of de rotor draait. Kijk ook even of de polies wel draaien zodat je zeker weet dat de startmotor de motor meeneemt. Als de rotor niet draait en de poelies wel haal dan even de rotor van het asje en kijk of het asje wel draait.
Zo kan je wellicht dingen uitsluiten of er achter komen waar je verder moet zoeken.
vr. gr Theo
vr.gr. Theo
12 jaar
Hoi,
Dank voor alle info tot nu toe.
Ik heb gekeken en de distributieriem draait en de v-snaar draait ook als ik hem probeer te starten de rotor draait niet als ik hem start.
Kan het toch te maken hebben met de startmotor die heb ik nadat hij het schijnbaar niet meer deed tik geluid bij het starten toen de auto uitviel namelijk uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet.
Ik dacht dat hij gemaakt was omdat ik weer geluid hoorde van de startmotor bij het starten en ik zie het blok ook wat bewegen bij het starten. Hij geeft ook 12 volt aan op de inkomende kabel vanaf accu en bij starten geeft hij ook 12 volt op de andere kabel die uit de startmotor komt.
Welke poelies moet ik naar kijken of die meedraaien bij het starten misschien zit er 1 vast.
Mocht dit niet zo zijn wat kan ik dan nog meer doen om te kijken waarom de rotor niet draait.
Mvg,
Michel.
12 jaar
Je geeft aan dat de v-snaar draait bij het starten Dat geeft in ieder geval aan dat je krukaspolie draait en de startmotor de motor aandrijft.
Verder begrijp ik dat je de kappen er af hebt gehaald om te zien of je distributieriem draait. Als dat zo is neem ik aan dat je ook gecontroleerd hebt of de nokkenas rond gaat.
Draait het asje van de rotor wel? Zoniet wellicht iets defect in de aandrijving van de stroomverdeler.
vr.gr, Theo
12 jaar
Hoi,
vanmiddag weer mee bezig geweest en tot mijn grote schrik heb ik in ieder geval het euvel ontdekt.
De bout waar het bovenste getande wiel aan vastzit is afgebroken.
Het spiesje of pin is ook afgebroken en zit erin vast in de as dan hoe krijg ik die eruit.
Nu dus een nieuw wiel bestellen weet iemand de naam ervoor.
Krijg trouwens ook niet de as gedraait met de hand klopt dit moet dit heel zwaar gaan.
Heb het kleppendeksel ook verwijdert maar volgens mij is er binnenin niks gebroken kapot.
Ik hoop dat iemand een idee heeft om die spies te verwijderen het afgebroken deel van de bout heb ik wel eruit gekregen.
Oja hoe krijg je het beste de wielen waar de v-snaar op loopt eraf de bouten zitten erg vast en de wielen blijven meedraaien.
Mvg,
Michel.
12 jaar
Michel :volgens mij is die bout afgebroken en de spie afgeschoven door een mankement met de nokkenas. Die nokkenas draait zeker zwaar . Nu dat de motor heeft gedraaid met starten zijn er zeker kleppen krom. Of een kia van dat type er tegen kan (gebroken distributie ) kan een ander je misschien vertellen. Neem of laat het doen eerst de nokkenas op gangbaarheid controleren .Succes.
Hoe kan ik zelf kijken of de kleppen krom zijn en is er ook een manier om de spie te verwijderen inboren lijkt me niet echt mogelijk.
Kan je de nokkenas zelf verwijderen en is dat moeilijk grag uitleg als iemand dat weet.
En weet iemand een site om de een nokkenastandwiel te bestellen.
Mvg,
Michel.
12 jaar
Lijkt me een gevalletje monteur erbij halen of garage bezoeken.
stoppen met zelfknoeien nu lijkt me, even iemand met verstand van zaken erbij halen want hier is meer aan de hand.
Je hebt flink lopen starten met een stilstaande nokkenas dus naar mijn zeggen heb je nu een behoorlijke motorschade.
Het verklaard meteen je onstekingsprobleem.
Ben er weer een paar stappen verder mee gekomen.
Spie heb ik eruit gekregen krukas en nokkenas staan op tijd.
Loop alleen tegen het volgende probleem aan ik krijg de riem niet over de riemwielflens of geleideplaat als het goed is heet het ding zo weet niet zeker moet ik daarvoor de krukas bout loshalen of kan hij eraf getikt worden.
Ik kom ook niet met een ratel bij de krukas bout dit omdat er een schot in de weg zit hoe kan ik dit oplossen als de bout toch los zou moeten .
Ik hoop weer op een aantal ideen
12 jaar
Er is geen as vastgelopen en geen kleppen krom??? Het komt vaak voor dat je niet recht voor de krukas uit komt.Blok aan een kant laten zakken en een krik gebruiken. Succes.
As is niet vastgelopen of de kleppen krom zijn dat ga ik na leten kijken bij de dealer.
Vandaag de distributie vervangen moest de motorsteun loshalen en toen ging het vrij makkelijk allemaal.
Alles weer aangesloten en gestart deed het in 1 keer dus dat was mooi.
Alleen het volgende bij het stationair draaien van de motor slaan de toeren af en toe terug net of die uitvalt en dan weer goed wat zou dat kunnen zijn heb er meegereden en hij hield ook af en toe in.
Ik hoop weer op een goed advies tot nu toe bedankt voor alle adviezen die ik gehad heb.
Mvg,
michel.
12 jaar
Oja even wat ik vervangen heb zijn de bougies, rotor ,verdeelkap ,Nokkenasriemwiel , Distributieriem en de v-snaar. Zou het kunnen dat ik de rotor niet goed heb geplaats verkeerde stand bijvoorbeeld zodat hij een verkeerde ontsteking heb kan ik dat misschien gewoon testen of moet ik daarvoor naar de dealer.
12 jaar
Momenteel draait hij heel mooi stationair en slaat hij niet meer terug in toeren dat probleem heb ik opgelost door de nieuwe bougies de afstand te verkleinen stonden naar mijn mening iets te groot.
Het enige probleem wat ik nog heb is dat als ik ga rijden hij in elke versnelling tussen de 2000 en 3000 toeren inhoudend op gang kom dus een beetje schuddend.
Boven de 3000 toeren loopt hij wel goed en onder de 2000 ook.
Wat kan dit zijn.
Heb al de egr schoongemaakt zat redelijk vol met zwart.
Kan dit iets te maken hebben met dat hij valse lucht trekt of iets met de benzine toevoer.
Ik hoop op een oplossing van iemand.
Alvast bedankt
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Pride of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar