Ok effe een vraag
Deze wagen heeft 4 lambda's en hierbij gaat iederkeer de MML van branden naar 1 week ongeveer als deze is gereset
Dus nu laten uitlezen
Fout was
P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold
Nu heb ik even het blok schema opgetekend zoals deze zichtbaar was
Waar bij de RODE en GELE lijn de lambda's zijn VOOR de Cat
en de GROENE en ROZE lijn de lambda's NA de CAT
Motor was op bedrijfstemp bij de test
en als ik er dan zo naar kijk zeg ik dat de ROZE defect is deze blijft heel lang op 0.975V hangen terwijl de Groene netjes tussen de 0.4-0.6 V regelt
Klopt mijn diagnose ?
[url=http://postimg.org/image/myxb274jj/][img]http://s3.postimg.org/myxb274jj/Scope.jp...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klopt je diagnose? NEE.
Er is waarschijnlijk geen lambdasonde defect. De roze lijn voor een sensor na de kat is perfect.
De groene lijn geeft aan dat de katalysator niet meer werkt / er een lekje in de katalysator zit.
De foutcode geeft ook aan dat de katalysator van bank 1 niet voldoende werkt en meestal (99%) klopt dat ook.
Hoe lambdasondes/kat werking te beoordelen: http://www.picoauto.com/tutorials/cat-ef...
Zijn er in het verleden problemen geweest met bougies/bobine of injectors op bank 1?
En? Al verder mee gekomen?
Jep sorry
Ze hebben toch de Lambda vervangen ( buiten mij om )
Gaf nu dezelfde lijn aan als de groene ??
Rijd er nu al 6 dagen mee en ik heb nog niks gehoord ...Maar wat niet is kan nog komen
Ik had ze in ieder geval jou bevindingen op het hart gedrukt dat het waarschijnlijk toch de KAT was
Maar ze wilde voor de goedkoopste oplossing eerst gaan ( 221,- euro 1 lambda )
Ik houdt je op de hoogte
10 jaar
Als de lambdasonde na vervangen hetzelfde doet als de groene (dus pendelen) dan heb je het over 2 defecte kat's.
Ik neem aan dat het om de lambdasonde (dus een achterste) gaat met de roze lijn uit het plaatje?
En was de auto goed warm of nog half koud toen deze constatering werd gedaan?
Heb je last van olieverbruik?
En nogmaals: wat is de voorgeschiedenis? Andere foutcodes? Defecte bobine(s)? etc.
Auto is terug ( wat ik al had verwacht )
Zal straks een foto uploaden zodat je ziet wat er aan de hand is
Nee geen olie verbruik of defecte bobines of andere foutcodes
Zal nu eens de KAT eronder uit halen kijken of wat te zien is
UPDATE :
Alles gemeten bij een motor temp van 95 Graden
Vorige keer was het P0420 nu is het P0430 geworden ?
Andere bank na wat ik kan zien de Groene lijn
Witte lijn is de nieuwe Lambda
en Rood en Geel zijn nog gewoon de oude en zo te zien ook prima in orde
[url=http://postimg.org/image/5vjffrqu3/][img]http://s1.postimg.org/5vjffrqu3/IMG_2014...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/bh5ujtriz/][img]http://s1.postimg.org/bh5ujtriz/IMG_2014...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/jdqbs22zf/][img]http://s1.postimg.org/jdqbs22zf/IMG_2014...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/iul8isbkr/][img]http://s1.postimg.org/iul8isbkr/IMG_2014...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/l6t8gdo63/][img]http://s1.postimg.org/l6t8gdo63/IMG_2014...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/54qp9zogr/][img]http://s1.postimg.org/54qp9zogr/IMG_2014...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/yu8hg2x0b/][img]http://s1.postimg.org/yu8hg2x0b/IMG_2014...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/qap3ibonv/][img]http://s1.postimg.org/qap3ibonv/IMG_2014...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/udg4heisb/][img]http://s1.postimg.org/udg4heisb/IMG_2014...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/ix9pjd4m3/][img]http://s1.postimg.org/ix9pjd4m3/IMG_2014...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/92ikd50nv/][img]http://s1.postimg.org/92ikd50nv/IMG_2014...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/nx75rba8r/][img]http://s1.postimg.org/nx75rba8r/IMG_2014...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/hbufrjue3/][img]http://s1.postimg.org/hbufrjue3/IMG_2014...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/xlklug523/][img]http://s1.postimg.org/xlklug523/IMG_2014...[/img][/url]
10 jaar
Even aanvullen
Rood = 20 = Bank 1 Sensor 1 = uitlaat rechts voor de katalysator
Groen = 21 = Bank 1 Sensor 2 = uitlaat rechts Achter de katalysator
Geel = 24 = Bank 2 Sensor 1 = uitlaat links Achter de katalysator
Grijs = 25 = Bank 2 Sensor 2 = uitlaat links voor de katalysator
Plaatje 2 is alles gewoon aangesloten en op temp
Wat ik ook raar vond is voor de scoop staan 4 x volt waardes allemaal zijn ze 1Volt behalve de groene die is 2 Volt
10 jaar
Je hebt 2 katalysatoren en P0430 is de foutcode voor Bank 2 (de andere katalysator).
Dat is ook de bank waar de lambdasonde is vervangen.
Beide achterste sondes pendelen ietwat, waarschijnlijk net genoeg om die foutcodes te zetten.
Alleen bij langdurig gas los (ongeveer 1/3 vanaf begin "scope" beeld) mogen die achterste sondes ook een laag signaal geven.
Ik zag ook het voltage van de groene lijn op 2 volt staan. Was me de 1e keer niet opgevallen omdat het er niet bij stond.
Misschien gedaan om de groene lijn op een andere hoogte te krijgen als de grijze/rode lijn?
Wat vreemd is aan de laatste (onderste) "scope" meting is dat zowel de groene als de grijze lijn ver naar beneden valt.
Wat daar dan weer gebeurt? Is daar een verklaring voor gegeven?
Overigens, is dit niet een echte elektronika scope, dit is een log van de uitgelezen data en dat is enorm veel trager dan een echte scope.
Ok update helemaal vergeten
Beide fouten zijn verdwenen nadat klant wagen heeft meegenomen en meer als 500 km had gereden !
Waarvoor en waardoor zal mij dus altijd een raadsel blijven
Misschien de KAT vuil geweest ??
Of verkeerde goedkope brandstof getankt ??
In ieder geval zijn we nu dik 5 maanden verder en alles is nog ok
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Magentis of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar