Lancia Lybra: 3 cilinders bij acceleren Lybra 1.8

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Beste,

Ik rij sinds zeer deze week een Lancia Lybra 1.8 16v SW. Prettige auto alleen als ik accelereer loopt de Lybra op 3 cilinders. Bij constant tempo lijkt er niets aan de hand. Is ook niet de hele tijd, gisteren na een korte stop weer verder en toen was het probleem weg.

Iemand een idee? Lijkt me een vrij typisch probleem omdat het alleen met accelereren is. Ook enigzins nerveuze stationair-loop. Auto heeft 144.000 gereden, enkele duizenden km's terug distributie en al vervangen.

CarloAbarth

Geplaatst door CarloAbarth (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lancia Lybra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Gevaarlijke storing omdat deze de katalysator vernield en die zijn vrij duur.

Begin eens bij lopende motor in het donker met water te vernevelen over de onstekingsdelen - bougiekabels, bonbine etc.
Zie je vonken dan die onderdelen vervangen.
Hou oud zijn de bougies?

CarloAbarth (0), 14 jaar geleden

Ik durf niet te zeggen hoe oud de bougies zijn, maar ik moet het echt in die hoek zoeken dus? Ik wil hem gewoon top voor elkaar hebben dus alle tips zijn welkom!

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Er zijn 2 mogelijkheden: onsteking of injectie (ga nog niet uit van een fout in beide systemen tegelijk). Je moet ergens beginnen.

Probleem is dat je de uitlaatgassen niet kunt meten tijdens acceleren (zwaar belast) tenzij je het op een rollenbank gaat proberen - maar dat is duur.
Wat je wel kunt laten doen is een 4-gas meting en dan alle waardes opschrijven en plaatsen - CO, CO2, O2, HC en lambda-getal.
Dit omdat je ook zegt dat het stationair wat nerveus is. Ieder APK-station kan dat voor je doen.

Als er geen onderhoudshistorie bekent is, zou ik het brandstoffilter vervangen, de bougies, olie, oliefilter - of te wel een grote beurt.
Laat ook de distributieriem (of ketting) goed kontroleren en bij twijvel vervangen.

CarloAbarth (0), 14 jaar geleden

Distributie is bij 142.000 gedaan dus dat moet het probleem niet zijn. Die andere dingen zullen dan toch even moeten, wil geen risico's lopen. Liever nu wat geld achterlaten dan steeds ditsoort dingen.

CarloAbarth (0), 14 jaar geleden

Probleem is opgelost! Oorzaak was vocht... Veel vocht. Het bedrijf waar de auto gekocht is heeft de motorruimte gereinigd maar dan wel met een hoge druk kennelijk. Alles gedroogd, nieuwe bougies (origineel Lancia) en loopt weer top!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Lybra of stel zelf een nieuwe vraag.