Mijn lancia ypsilon 1.1 elefantino heeft, net nu het koude weer begint, het probleem dat de kachel niet warm wordt. Ik zet de blazer aan, maar deze blaast alleen ijskoude lucht. Heb even snel gekeken of de knop/schakelaar wel werkt, en ik zie een draad bewegen als ik aan de knop draai. Deze zit vast aan een plastic ding, die waarschijnlijk de klep bedient tussen warme/koude lucht. Dit plastic ding lijkt het gewoon te doen, want hij beweegt naar links als ik op koud draai en naar rechts als ik de knop naar warm zet.
Daardoor dacht ik dat het aan de kachelradiateur zou kunnen liggen. Ik heb wat onderzoek hier op het forum gedaan, en heb de kachelradiateur doorgespoeld met de tuinslang. ook de toevoer- en afvoerslangen heb ik gecontroleerd en deze zitten niet verstopt. De kachel wordt althans nog steeds niet warm.
Moet ik de oorzaak nu gaan zoeken bij de klep die regelt tussen warme/koude lucht, of is het misschien de thermostaat in de motor en moet die vervangen worden met bijbehorende pakking? Ik heb namelijk geen idee.
Graag jullie input... Bij voorbaat dank ((^_^))
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alleen stand 3 doet het van de ventilator, ik weet dat dat aan de kachelweerstand ligt en dat ik die kan vervangen. Dit ben ik ook van plan. De ventilator blaast dus altijd vrij hard.
Even een update over de auto: wat ik merk is dat als ik de verwarming aanzet wanneer de auto op temperatuur is, hij even 1 à 2 seconden warme lucht blaast, en dan in warmte afneemt en na 5seconden blaast hij koude lucht. Wat ik hieruit opmaak, corrigeer me als ik het fout heb, is dat er onvoldoende warm koelvloeistof naar de kachelradiateur gepompt wordt om op stand 3 van de ventilator warme lucht te laten blijven blazen.
Als ik voel aan de slang waar de koelvloeistof de motor ingaat is die echt warm. De slang van de ingang naar de kachelradiateur is ook wel warm, maar lang niet zo warm als de slang waar de kvs de motor ingaat. De uitgang-slang van de kachelradiateur is een stuk kouder als de inlaat-slang, dit is te verwachten want deze moet zijn warmte kwijt aan de lucht, zodat ik warme lucht in de auto krijg.
Zou de klep die de koelvloeistof in de motor regelt (dit is de thermostaat in de motor, toch?) niet goed meer functioneren?
lijkt mij dat er een luchtbel in de kachelrad. zit.
Onlucht hem eens door met warme motor heel voorzichtig de toevoerkachelslang een stukje eraf te halen totdat er geen lucht meer uitkomt.
koelsysteem moet op druk zijn dus ben wel voorzichtig.
Blijft de kachel maar een paar dagen warm en daarna weer koud ,is de koppakking lek.,komt bij deze motoren regelmatig voor.
@garage van horne3459: Bedankt voor je advies. Er zit op de slang die naar de invoer van de kachelradiateur gaat een ontluchtingsventiel. Die heb ik open gedraaid en zo het koelsysteem ontlucht. Echter, dit heb ik niet bij warme motor gedaan, ga ik nu proberen.
Ik denk eerder dat de druk in het koelsysteem niet goed is, waarschijnlijk door een slechte werking van de waterpomp. Kan dat niet? De waterpomp in mijn lancia y wordt aangedreven door de distributieriem, deze heb ik 2 maanden geleden vervangen. Hoe ik de waterpomp kan controleren en/of vervangen heb ik nog niet op internet gezocht, dus weet ik ook niet hoe ik dit moet doen. Eerst even uw feedback of het aan de waterpomp kan liggen, voordat ik mij met zoveel werk opzadel ((^_^)).
Vriendelijk groetend,
percy1984
P.S. een eventueel lek ergens in het koelsysteem, kan dat ook de oorzaak zijn? of moet dan zichtbaar koelvloeistof ergens aan te treffen zijn?
14 jaar
Je kachel radiateur zal wel lek zijn aangezien je hebt kunnen ontluchten via de ontluchtschroefjes op je kachelradiateur toevoer/ afvoerslag. Het "leuke" hiervan is dat de koelvloeistof onder in de kachebak komt te staan. Deze kachelbak heeft geen 100% waterdichte kachelbak en dus zal het eruit sijpelen en niet op de grond, maarr.... op je Airbag computer die de slimme italianen er precies onder hebben geplaatst. Haal dus je middentunnel (hetgeen dat ook om je handrem heen zit) maar snel weg om op deze lekkage te controleren.
Als je iets wil proberen zonder sleutelen (bij een miniem lekje kan dat) kun je een busje anti-lek proberen in je koelsysteem.
14 jaar
En dan krijg je dit...
https://problemcar.nl/topic/lancia/airba...
14 jaar
@Erwin2907: Bedankt voor je feedback. Ik zal inderdaad eens kijken of de kachelradiateur niet lekt. Hoop het van niet in ieder geval. Zou ik dan ook niet koelvloeistof moeten ruiken? Maar goed, ik kijk er naar, want het zo ver laten komen dat de airbag het niet doet, wil ik het niet laten komen.
Mijn vader denkt eerder dat het aan de waterpomp ligt, dat die niet genoeg power levert om de koelvloeistof snel/hard genoeg rond te laten pompen door de kachelradiateur. Mijn vader is geen automonteur, maar wel een heel goede werktuigbouwkundige en ik weet niet wie en wat ik nu moet geloven.
Ik zal zowel eens kijken naar de waterpomp, als naar de kachelradiateur of die niet lekt. Ik laat wat weten zodra ik die handelingen verricht heb. Maar met dit koude weer waag ik er mij eventjes niet aan.
14 jaar
De waterpomp wordt aangedreven door je distributieriem, dus als je die pomp wil demonteren is dat nogal wat werk (dus een nieuwe dist.riem). Het is wel een mogelijkheid, maar ik geloof er niet zo in. Want het feit dat je moest ontluchten heeft niks met de pomp te maken en alles met een lek in het systeem.
Koelvloeistof ruik je niet echt heel goed, je krijgt met een lekke kachelradiateur wel een vette voorruit.
Het enige dat ik je kan adviseren: afpersen dat koelsysteem. Daarna verder zoeken.
En nu maar hopen dat het snel wat warmer wordt, maar als ik zo buiten kijk....
14 jaar
@Erwin2907: Even voor de duidelijkheid: ik moest ontluchten omdat ik de slangen los had gemaakt om de kachelradiateur met de tuinslang door te spuiten, omdat ik dacht dat die verstopt zat. Echter, na het weer aansluiten van de slangen en het ontluchten kreeg ik nog steeds geen warme lucht.
Nu is het zo dat ik als ik de ventilator op de warme stand aan zet ik heel eventjes warme lucht krijg, gedurende 1 sec., waarna ik alleen maar koude lucht krijg. Dus ergens is wat mis, die warme lucht is dus omdat het koelwater wel door de kachelradiateur gaat, maar heel erg snel afkoelt door de lucht en te weinig toevoer van warme koelvloeistof. Vandaar dat ik dacht dat de waterpomp er toch iets mee te maken heeft.
Erg bedankt voor je reactie, ik ga toch eens kijken of ik ergens een gaatje heb, ik hoop het niet, en ik laat wat weten. Ik begin eraan zodra het koude weer geen sneeuw meer brengt...
Groetjes,
Percy
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Ypsilon of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar