Lancia Ypsilon: Ploffen bij starten. Loopt niet

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 8v

Beste mensen,

Ik heb onlangs een Ypsilon gekocht. Ik heb heirvan de koppakking vervangen, kop laten vlakken, distributieriem en spanrol vervangen en ook alle andere pakkingen e.d. Ik heb nieuwe bougies erin gezet met de oude bougiekabels.

Ik dacht dat het wel goed zou zitten...nu probeer ik de auto te starten, masar de motor begint te ploffen bij het gasklephuis. Er komt rook uit het luchtfilterhuis. STinken naar onverbrande benzine uiteraard.

Nu vraag ik me af wat het zou kunnen zijn.

- Ik heb de distributieriem voor de zekerheid nogmaals gedemonteerd en alles weer op tijd gezet volgens de fabriekstekening.
- Tevens even gevoeld met een lange schroevendraaier waar de eerste zuiger zich bevond met op tijd zetten van de riem. Dt zou goed moeten zijn.
- Ik heb elke bougiekabel eraf gehad en getest of deze een vonk gaf, elke kabel gaf een vonk.
- Gisteren de Ypsilon voortgetrokken en koppeling op klaten komen in de hoop dat de auto zou starten. De auto wil wel, maarf het lijkt alsof er helemaal geen compressie is en de auto niet op gang kan komen om stationair te kunnen lopen.

- Ik heb de lambdasonde van de uitlat geschroefd en heet gemaakt, zodat de onverbrande benzine weg kon. Deze weer teruggeplaatst.

Nog steeds een ploffende motor bij het gasklephuis tijdens het starten. De auto loopt dus niet.

Wie heeft een suggestie/oplossing voor mijn probleem??

Alvast bedankt,

Groeten, V.Alagic (Yppie)

yppie

Geplaatst door yppie (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lancia Ypsilon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Bougiekabels op de juiste plek zitten?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Je hebt last van backfire.

een paar mogelijke oorzaken:
ontstekingstijdstip verkeert
Verkeerde klepspelling
kromme (inlaat)klep

en wat Moderator zegt

yppie (0), 13 jaar geleden

Volgens mij zitten de bougiekabels goed. Ik heb hier wel aan getwijfeld, omdat er niets aangegeven stond op het blok. Omdat de kabels in lengte verschillen, heb ik het meest logische aangehouden.

Hoe zie ik of de inlaatklep krom is? En hoe stel ik de kleppen? De kleppen zijn wel los geweest. Dit heeft peter Stinissen in Huissen gedan voor het vlakken van de kop. Ik heb gisteren nog voor de zekerheid het kleppendeksel eraf gehad en heb gevoeld aan de kleppen en volgens mij zit dat goed.

Mochten jullie weten hoe ik de kleppen extra kan controleren/stellen, dan zou ik dat graag willen weten.

Bedankt trouwens voor de snelle reacties :) !

Groeten, V.Alagic

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

als er een klep krom is kun je dat wel zien aan de spelling.

yppie (0), 13 jaar geleden

Ik zal eens even kijken of er kleppen zijn met speling.

Kan iemand mij helpen met een afbeelding van de bougiekabels, zodat ik kan zien welke cylinder op welke plek hoort op het bobineblok. Dit om mijn twijfel uit te sluiten...

Bedankt!

Mooi forum dit!! Echt super!

Groeten, V.Alagic

yppie (0), 13 jaar geleden

Het lukt me wederom niet.

Ik heb gisteren tot drie keer toe de distributieriem afgesteld.

De auto start nog steeds niet. Ik ga nu nieuwe bougiekabels halen, daarna probeer ik een andere lambdasonde...

Mocht iemand andere suggesties hebben, graag.

Bedankt, Vedran

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Lambdasonde hoef je niet te proberen. Die werkt niet bij het starten en warm draaien en wordt genegeerd door de motor-computer.
Backfires in het inlaathuis wijst toch echt op een verkeerde timing of een openstaande klep.

yppie (0), 13 jaar geleden

Móet ik voor die openstaande klep de kop weer erafhalen, of kan t via kleppendeksel?

Groeten, vé

yppie (0), 13 jaar geleden

Zojuist kleppendeksel verwijderd. Drijfstang losgehaald. Kleppendeksel bekeken. Stonden allemaal strak op dezelfde hoogte. Drijfstang middels tandwiel op "tijd" gezet en alles netjes gemonteerd. Wederom de distributieriem op tijd gezet en alles netjes vastgemaakt...starten...plof plof plof...blauwe rook uit gasklephuis, auto wil niet lopen. Nieuwe bougiekabels erop, géén verschil.

Heb een bobineblok, welke op 1 stand vastzit, kan de ontsteking niet stellen. Kabels zijn goed aangesloten...

Weet t nu écht niet meer.

Groeten, Vedran (yppie)

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb je de gegevens gestuurd in Pdf. formaat.
hiervoor heb je Adobe Acrobat Reader nodig, welke je gratis kan downloaden; http://www.adobe-reader.nl/

mvg,
Hans.

yppie (0), 13 jaar geleden

Hans, ontzettend bedankt! Ik had de distributie een tandje te ver op de nokkenas-poellie. Half uurtje geleden gestart. Loopt als nieuw! Helemaal top!

Hartstikke bedankt voor het meedenken.

Groetjes, een gelukkige Vé (yppie)

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Mooi zo...bedankt voor de feedback.

mvg,
Hans.

Stefstef (0), 12 jaar geleden

Beste,

ik zit met hetzelfde fenomeen. De motor ploft maar wilt niet starten !

zou je me eens ook het pdf documentje willen door sturen aub die je naar yppie hebt door gemailt !

Met vriendelijke groeten,

Stef

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Ypsilon of stel zelf een nieuwe vraag.