Mijn Lancia Y 1.1 Elefantino had bij aanschaf (2e hands) al het probleem dat alleen de ventilator werkte op stand 3 (hoogste stand). Stand 0,1,2 deed het niet. Hier kon ik mee leven, echter nu is het zo dat de ventilator helemaal niet meer aan gaat. Ik heb de ventilator (zit achter het dashboard aan passagiers kant) losgemaakt en de stekkertjes eraf gehaald, heb de ventilator aan 12V gezet en hij draait gewoon vrolijk rond.
Ventilator werkt dus prima, dus de oorzaak ligt bij de kachelweerstand of bij de schakelaar. Ik weet alleen niet hoe ik de kachelweerstand moet doormeten met een multimeter, er zit een stekker op met 3 pinnen en op de ventilator een stekker met 2 pinnen.
Om het probleem te begrijpen heb ik op papier wat getekend: [url]http://yfrog.com/fxtekeningj[/url]
1. De accu met 2 draden (+ en -, levert 12V)
2. Ventilator (+ en -, met een bepaald voltage [12V = stand 3, hoeveel volt stand 2 en stand 1 onbekend])
3. Kachelweerstand (3 pinnen)
4. Schakelaar (onbekend aantal draden, deze zit achter het dashboard).
Omdat ik niet weet hoeveel draden er van de schakelaar komen kan ik het schema niet verbinden. Misschien dat een van jullie dat wel weet, en ook hoeveel de weerstand moet bedragen.
De weerstand heb ik met 2 schroefjes losgehaald, echter ik weet niet hoe ik deze moet doormeten met een multimeter.
Graag wil ik van jullie horen wat het probleem volgens jullie is en hoe ik het kan oplossen. Ook hoor ik graag hoe ik de weerstand moet doormeten of deze defect is ja of nee. Heb al veel zaken gebeld voor een nieuwe weerstand, echter deze houdt de dealer binnen eigen beheer, kan dus alleen bij de dealer besteld worden en daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Ik wil niet iets kopen voor als het niet kapot is, vandaar dit bericht.
P.S. Ik wil het dashboard (middenpaneel) losmaken, nu heb ik 2 schroeven (inbus) losgemaakt en ik krijg de bovenkant wel los, maar aan de onderkant blijft het muurvast zitten. Ik kan de asbak-la opentrekken en dan zie ik in de verte nog 2 schroeven zitten, echter daar kom ik niet gemakkelijk bij. Is er geen handleiding toevallig die iemand heeft liggen hoe ik dit ding los krijg? Ik wil de schakelaar doormeten... Ik wil niet mijn dashboard kapot maken door te hard trekken. Als iemand dit weet, graag de oplossing (^_^).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ben nu al een paar uur verder dan toen ik het bericht plaatste.
Ik heb de stekkers doorgemeten en kwam tot de ontdekking dat ik 11Volt (Hoezo 11V en niet 12V zoals ik wel op de accu meet, hij omzeilt toch de kachelweerstand op stand 3?) meette als ik de schakelaar op 3 zette (hoogste stand). Heb toen de pinnetjes eens bekeken en deze waren gecorrodeerd. Heb deze met een dun tangetje en wat schuurpapier opgeschuurd, opdat ze beter contact zouden maken en de ventilator doet het nu weer.
Probleem blijft dat het op stand 1 en 2 dus niet doet, stand 3 doet het wel gewoon. Hiermee kan ik leven, maar ook dit probleem wil ik oplossen.
Dit zal vrijwel zeker aan de kachelweerstand liggen. Of ik deze zelf kan maken weet ik niet, misschien jullie?
Alvast bedankt!
P.S. Tip over losmaken van dashboard blijft welkom ;-).
Nu de winter bijna zijn intrek maakt, krijg ik geen warme lucht meer van de ventilator. Ik heb naar de knop gekeken en daarvandaan komt een kabel die aan een klep trekt. Deze blijkt goed te werken. Daarom dacht ik dat de kachelradiateur verstopt zat, dat er geen warm water meer naar binnen werd gepompt. Ik liet de auto 5min stationair lopen, en de inlaatslang was beetje warm, terwijl de uitlaatslang nog koud aanvoelde. Heb slangetjes eraf gehaald (stomme eenmalig te gebruiken slangenklemmen, grr, heb nieuwe moeten kopen) en de kachelradiateur met de tuinslang doorgespoeld. Het water kwam aan de andere kant eruit gespoten, dus kachelradiateur is niet verstopt.
Komt er wel warm water in de kachelradiateur vroeg ik mij vervolgens af, ik haalde toevoerslangetje los, zette de auto aan en er kwam gelijk koelvloeistof uit het slangetje.
Ik dacht dat misschien de afvoerslang dan verstopt zou zitten, heb ook deze eruit gehaald en doorgespoeld, maar ook deze zat niet verstopt.
Kan het zijn dat mijn kachelradiateur kapot is? Hoe zou deze dan moeten werken? De lucht wordt toch hierdoorheen gezogen door de ventilator, welke die lucht dan in de auto blaast? Of zit hier nog een thermostaatje in ofzo? Ik heb namelijk geen flauw idee.
Kan het ook liggen aan de thermostaat in de motor? Ik heb namelijk wat onderzoek gedaan naar dit probleem, en ergens bij een ford stond dat het ook kon liggen aan de thermostaat in de auto. Ik had en heb namelijk geen problemen met het warm worden van de motor en dan zou volgens mij ook de kachelradiateur warm water moeten krijgen, en dus ook warme lucht..., of kan het dan toch zo zijn dat deze thermostaat met bijbehorende pakking vervangen moet worden?
Graag jullie reacties wat jullie hiervan vinden?
14 jaar
Nou omdat je maar geen reactie's krijgt , gooi ik mijn beperkte kennis in de strijd.
Weet je zeker dat die klep ( waarvan je zegt dat de bediening ervan werkt ) ook echt werkt.
Als je bij de inlaat warm water hebt , je weet zeker dat het radiateurtje doorgespoeld is , dan kan het alleen zijn dat die klep de stroming belemmert.
En ja , als die radiateur warm is , heb je via de ventilator-luchtstroom warme lucht , zit er ook geen ventilator outlet (s) verstopt ?
Bij mijn Lybra zitten er electrische regelkleppen , die navenant de instelling warme (radiator ) danwel koude ( airco ) lucht doorlaten , die gaan ook nogal eens kapot , maar goed dat is een geregeld systeem , en denk niet dat het bij jou zo werkt ??
Zit er ook voldoende koelvloeistof in ?? Is het koelsysteem goed ontlucht ??
Sterkte met dit koude weer !
14 jaar
@gjvdon: Bedankt voor je feedback. Yep, er zit voldoende koelvloeistof in het systeem en ik heb ook met het ventieltje het koelsysteem ontlucht. Als het goed is zou er nu geen lucht in het koelsysteem meer zitten. Ik zal zoals je zegt toch nog maar eens naar die klep gaan kijken. Mijn lancia Y 1.1 heeft geen airco, en ik heb gezien dat die klep gewoon mechanisch wordt bediend door het draaien van de knop. Ik krijg gewoon het vermoeden dat het op een of andere manier aan de thermostaat in de motor ligt. Ik ben absoluut geen professionele monteur, ik ben gewoon een autobezitter die een beetje verstand heeft van technische zaken. Ik hoop dat ik nog meer reacties krijg. In ieder geval bedankt voor je reactie!
Dus, als iemand denkt hiervan meer te weten, graag uw reactie!
Mvg, Percy
14 jaar
Weet niet of het mag van de moderator(s) , maar vaak staat er veel nuttige info betreffende Lancia op : http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/i...
14 jaar
Tuurlijk mag dat........
Mijn idee , hoe meer info hoe beter , bedankt moderator
14 jaar
Percy,
Ikzelf heb voor ons Lanciaatje een fiat punto manual gekocht op ebay en dit werkt perfect vor de Lancia (onderhuids dezelfde auto)
Erwin
14 jaar
Bedankt allemaal voor jullie feedback. Ik waardeer het echt.
@Erwin2907: Ik ga ook eens op marktplaats en ebay kijken voor zo'n fiat punto manual. Zelfde bouwjaar pakken?
Met dit koude weer ga ik even niet sleutelen, pas als de sneeuw weg is begin ik er weer aan. Dan zet ik hier mijn bevindingen weer neer.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Ypsilon of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar