close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Lancia Ypsilon: Problemen automaat

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

hoi,

ik heb al ongeveer een jaar problemen met mijn automaat.
Dit zijn de volgende:
-hij houd regelmatig in, dit gebeurt als ik bijvoorbeeld een rotonde op wil of een kruising over wil steken. je geeft dan gas, er gebeurd niks en vervolgens ga krijgt ie het vermogen in één keer(zo lijkt het) en slip je weg.
-als ik net heb gestart (en hij is koud) en er een stukje mee gereden heb en hem dan uit laat rollen dan schaaft de bak. (klinkt raar maar net zo'n geluid als dat je niet goed schakeld)
- als hij een paar dagen heeft stil gestaan en ik start maakt hij een trekker achtig geluid ook gaat mijn toeren teller tussen de 500 en de 1500 toeren, ik rij er dan gewoon mee weg maar hij houd dan erg in. wat ik dan doe is het gas en paar keer goed in trappen zodat hij (naar mijn idee??) een versnelling overslaat.

het vreemde is dat dit niet structureel gebeurd, heb dit al aan diverse mensen gevraagd maar niemand weet hier een oplossing voor.

Misschien dat hier iemand een oorzaak van het probleem weet te benoemen.
het is een beetje in jip en janneke taal uitgelegd maar ben niet zo'n auto technicus :)

alvast bedankt voor de hulp!!!

Geplaatst door

g-yps (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het probleem zit in je motor, niet in de automaat.

Gaat er een storingslampje branden tijdens het rijden?

oldford 0
badge

14 jaar

er gaat geen storingslampje branden tijdens het rijden.

en wat zou het in de moter kunnen zijn? dan kan ik hier eens naar laten kijken?

g-yps 0

14 jaar

Kan nogal wat zijn. Van valse lucht tot een defecte sensor of een technisch probleem met de motor.

Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken of gaat de motor anders lopen dan moeten die onderdelen vervangen worden.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral lambda sonde.

Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

oldford 0
badge

14 jaar

oke bedankt voor de tips!
bougies zijn volgens mij al lange tijd niet meer vervangen. dit is misschien wel een goeie om uit te proberen.

ik ga het allemaal na lopen en hoop dat er een oplossing bij zit.
super bedankt!!!

g-yps 0

14 jaar

zo, daar zijn we weer :)

de bougies en kabels zijn vervangen en ook het brandstof filter luchtfilter en olie filter.
ik dacht dat ik er klaar mee was...... maar nee, de problemen zijn eigenlijk alleen maar erger geworden.

maandag stond ik met een lege accu en deze hebben we moeten vervangen, hij lade ook niet meer op (er was iets versmolten in de accu).

Nu heb ik de bougies vervangen, de bougie links voor was helemaal nat.....
nu hapert de auto continu met zijn snelheid, als ik optrek blijft ie een paar keer hangen.
Nu denken we zelf aan de brandstof pomp alleen de natte bougie vinden we ook erg verdacht. iemand een verklaring voor de natte bougie?
als ik stationeer sta dan is er ook veel rook ontwikkeling ( in vergelijking met andere autos)

alle tips zijn weer welkom!

g-yps 0

14 jaar

Iets gesmolten in de accu? Zware kortsluiting gehad of laadt de dynamo TE veel bij? (Te hoge spanning).
Meet de accuspanning bij stationair en verhoogd toerental (rond de 3000 rpm).

Brandstofpomp heeft weinig met natte bougie te maken.
Veel rook kan wijzen op een lekke koppaking of zwaar olieverbruik.
Welke kleur heeft de rook en is dat bij door en door warme motor (25km of meer)?
Moet je vloeistoffen bijvullen? Olie, Koelvloeistof?

Wat is je motorcode? Staat op een typeplaatje onder de motorkap. Of te wel is dit een monopoint of een multipoint inspuiting.

oldford 0
badge

14 jaar

Haal je oliedop even eraf. Kijk welke kleur onder de dop zit. Is het olie, of bruine pasta...
Doe even hetzelfde met de oliepijlstok, controleer de kleur.

laat je motor warm worden en kijk in je koelvloeistofreservoir. Borrelt deze? Heb je olie in je koelvloeistof?

Moet je vaak koelvloeistof vervangen?

Dit zijn zaakjes welke passen bij een defectie koppakking.

Ik lees graag je bevindingen.

Groeten, Vedran

yppie 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Ypsilon of stel zelf een nieuwe vraag.