Lancia Y: V-snaar airco pomp ontspannen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 8 klepper

Bij de Lancia is de distributie riem gebroken. Nu geeft dat bij dit soort motoren geen schade dus wil ik een nieuwe riem monteren. De auto heeft 3 v-snaren. Een voor de stuurbekrachtiging, een voor de airco en een die vanaf de airco pomp de dynamo aandrijft. Nu krijg ik de v-snaar die vanuit de krukaspoelie de aircopomp aandrijft niet ontspannen. Er zit een lange bout waar de pomp op scharniert, dan nog twee bouten aan de zijde van de poelie en aan de andere zijde nog een bout. Deze heb ik allemaal los gedraaid, maar er is geen beweging in te krijgen. Zie ik nog wat over het hoofd?

2cv6

Geplaatst door 2cv6 , lid sinds 11 jaar geleden

6 Reacties

kaleido 1 PRO, 7 jaar geleden

Zit er geen automatische spanner tussen ?
Maak anders even een foto.

2cv6, 7 jaar geleden

Was ik nog vergeten te melden, er zit een M8 bout waarmee de snaar gespannen kan worden, deze heb ik los gedraaid.
Een foto zal niet makkelijk gaan, alles zit zo dicht op elkaar gebouwd dat ik er met de camera niet tussen kan komen om een goede foto te maken. Ik zal eens kijken of ik de dynamo er uit kan halen, misschien is er dan wat meer te zien.
Het draaien van de nokkenas gaat met de hand erg zwaar, ik dat normaal? ik kan mij voorstellen dat dit komt doordat de veren van de kleppen erg veel weerstand geven, maar zo zwaar had ik niet verwacht. Normaal werk ik aan eenden (Citroen 2cv) blokken en daar is het niet mogelijk de nokkenas te verdraai zonder dat de krukas mee draait dus ik heb er geen ervaring mee.

TheoStek PRO, 7 jaar geleden

De compressor spant de v-snaar niet op.

2cv6, 7 jaar geleden

Volgens mij zit de compressor op een subframe en wordt daarmee gespannen. Ik zal kijken of ik vanavond een foto kan maken, maar de ruimte is erg krap.

2cv6, 7 jaar geleden

Arjan, hartelijk dank voor de documentatie. De bouten op de tekening had ik los. Aan de achterkant van de aircopomp heb ik ook nog een bout zitten. toch was er geen beweging in te krijgen. Na uitbouw van de dynamo kwam er ineens wel beweging in de aircopomp. Helaas zit er een pijp aan deze pomp vast die dan weer tegen een steun komt waardoor de snaar niet geheel te ontspannen is. Met wat draaien aan de poelies is het toch gelukt om de zaak te demonteren.

2cv6, 7 jaar geleden

Distributie zit er weer op en de auto rijdt weer als vanouds. Bedankt voor het mee denken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Ypsilon of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.