hallo, ik zitt met een rangerover in de maag.. motorblok heb ik vervangen door dat de oude motor de bekende rr kwaal had (loskomende cil bussen) nu zit er een verbuste motor in. weer een 4.6 uiteraard. het blok bestond uit het onderblok en de koppen. de nokkenas, inlaat, en alle aanbouw delen zijn overgezet van de oude motor. en de bougiekabels.. (hier is iets misgegaan)
deze kabels pasten niet goed. maar doordat er 2 afgebroken waren van de originele set, heb ik er 2 moeten gebruiken.
eind goed al goed zou men denken..
het is even goed geweest. na de inrij periode (ong 1500km) begonnen de problemen.. motor begon vreselijk te zuipen, in te houden, te stotteren en totaal geen vermogen (top is nu 130 met pijn en moeite)
dus ik ben er weer mee bezig gegaan. ik heb de bougiekabels vervangen voor originele, maar wat bleek? de 2 (niet orginele) die eraf kwamen waren totaal weggerot, netzoals de contacten in de bobine. ik heb dus de contacten in de bobine (de rechter vd 2 gezien vanaf bestuurdersplek)
schoongeschuurd. en de kabels vervangen.
probleem leek over, hij hield nog ietsjes in, maar lang niet zo veel als hiervoor.
volgende ochtend.. probleem was weer vollop terug. (nu zou je zeggen vervang bobine.. ) maar we wouden het zekere voor het onzekere weten dus hebben we hem laten uitlezen en de storingen laten verhelpen (niet bij een rr dealer maar bij een vakgarage) dit resulteerde in een rekening van 950 euro en het probleem is niet verholpen.. lambasonde is vervangen. bougies , en de bobine die ik niet vertrouwde is volgens hun niets mis mee.
maar het probleem is er nog en nu schepen ze me af met: het zal wel de nokkenassensor zijn ofzo.. er zit vast een verkeerd type motor in.. (dat kan in mijn ogen niet want alle aanbouw delen zijn de orginele, en verder was alles het zelfde) maargoed even de klacht nog iets duidelijker:
hij start goed, loopt mooi regelmatig stationair, trekt gewoon normaal op, todat je voorbij de 2500rpm komt. dan houd de motor vreselijk in en gaat ploffen en stotteren.. als je dan met het gas gaat jengelen dan kun je hem doortrekken (ook tot max rpm) maar dit gaat volledig zonder kracht. aangezien garage bedrijf zegt dat het bobine niet is, en ik denk van wel. leek het mij verstandig om dit probleem hier voor te leggen
(verder ben ik leerling eerste bedrijfswagen technicus en ik krijg sterk de indruk dat het garage bedrijf er gewoon niet uitkomt en ons afscheept)
alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misfires omdat er iets met de onsteking is of misfires omdat het mengsel te arm wordt? Dat is de vraag.
Ga er niet te veel (lees helemaal niet) mee proefrijden, anders kun je ook nog een paar nieuwe katalysatoren eronder zetten.
Om mee te beginnen, kat's er tussen uit en een pijp of katvervanger er tussen.
Vervolgens benzinedruk meten met een analoge meter en onder het rijden. Blijft de druk constant boven de 2500?
Dit moet je 2 maal doen, voor elke kant waar een benzinedruk regelaar op zit.
Hoe staat het mer de bougiedoppen (je zegt kabels vervangen, niet de doppen) aan de binnenkant? Maakt dat goed kontakt?
Is de aarde van de motor volledig in orde? Niet een aardstrip vergeten?
Wil de motor als je stilstaat wel boven de 2500 rpm? Zo nee, dan begin ik yoch ook aan een krukas- of nokkenas-positiesensor te denken.
brandstofdruk is gemeten en was goed, bougiekabelset heb ik vervangen (was orgineel en compleet dus met doppen).
kat's heb ik er uit gehaald.
aardstrip zit eraan (maar is wel een klein lullig kabeltje.. extra aanleggen?)
als je stilstaat en je geeft volgas dan happert ie op 3 duizend, maar gaat wel door tot zn max rpm.
ik denk zelf dat de bobine waar die oxidatie is geweest en wat ik netjes gemaakt heb, dat die niet meer goed is. kan dat? want stationair loopt ie wel heel mooi rond.. maar co is heel erg hoog.
14 jaar
Onstekingssignaal kun je meten, of wel met een hele oude kast of met een automotive scope met de goede aansluitkabel.
Als we de hapering bij 3000 even vergeten dan loopt de motor dus onbelast tot aan de toerengrens.
Belast wil de motor niet boven de 2500 toeren komen. Dan denk ik toch aan benzine-tekort.
Zelfs als er 1 bobine totaal uitvalt (en de motor op 6 cylinders loopt) moet je boven de 2500 toeren kunnen komen in een lage versnelling.
Kun je een 4-gas meting doen bij 3000 toeren?
De hapering onbelast bij 3000 toeren is denk ook iets met brandstof. Zijn de uitlaten volledig gasdicht? In ieder geval tot aan de voorste lambda-sondes.
Heb je nergens valse lucht op de inlaat? Slangetje niet goed vast of gescheurd?
Aarde strip kun je testen door een startkabel tussen de motor en de accu aan te sluiten. Gaat het dan beter dan kan een extra (grote) strip geen kwaad.
Rijdend benzinedruk meten of op een rollenbank. In het laatste geval kun je ook uitlaatgassen meten.
Heeft deze motor al lambda-sondes Ná de kat? Dan kun je met EOBD/OBD2 uitlezen. Kun je misschien nog wat zien in live data.
Zitten hier luchtmassa meters op?
lamba sondes zitten voor de kat's (die nu dus leeg is) uitlaten zijn volledig gasdicht verder. valse lucht op de inlaat? ja.. alles kan, maar ik heb alles heel goed gecheckt en veel leidingen vervangen waar ik twijfels bij had. benzine druk is gemeten bij die garage, en ook rijdend (tenminste dat wordt zegt ie mij) er zit 1 luchtmassa meter op.
14 jaar
Valse lucht kun je testen met remmen reiniger. Als je dat op een lek spuit verandert het motor-toerental.
Meet eens de benzineopbrengst gedurende 1 minuut. Heb je wel een flinke emmer voor nodig.
Ik zou niets aan nemen en alles zelf weer opnieuw gaan doen.
ik ga er mee bezig.. ik zal laten weten wat de uitkomst is. bedankt alvast!
14 jaar
oke.. even update! het probleem is opgelost!
het bedrijf die in eerste instantie diagnose heeft gesteld zat er volledig naast en heeft me dus 950 euro door de neus geboord voor niets.. dat vermoeden is vandaag bevestigd.
ik kwam er zelf echt niet meer uit dus ik heb de auto naar een bedrijf gebracht (ik zal even ivm forum regels enzo geen namen noemen?) die gespecialiseerd is in zaken waar andere garages niet uitkomen.
resultaat: vervuilde luchtmassameter. die hebben ze gereinigd, en van te voren alle foutcodes uitgelezen, gewist, testgereden en weer gecontroleerd. het vorige bedrijf had niet eens de codes gewist..
anyway voor slechts 86 euro loopt de auto nu weer als een nieuwe!
zelf had ik ook getracht de lmm te reinigen maar ik kon geen vervuiling vinden.. (gebrek aan ervaring/goede reiniger?)
maar ik wil iig iedereen bedanken voor het meedenken en toch de oplossing even posten.. wel zo netjes. bedankt!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Range Rover of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar