Land Rover Range Rover: Rover 3,5 V8 op gas

Bouwjaar: 1969, Brandstof: LPG, Motorcode: 3,5 liter V8

Dag,
Mijn Rover p5 is op gas gezet. Na er een nieuwe ontsteking in te hebben gezet rijdt hij best goed, hij start zelfs op gas. De ontsteking moet nog wel echt worden afgesteld, maar sinds kort doet zich het volgende probleem voor: Auto start normaal en rijdt goed weg. Na enkele honderden meters echter lijkt de gastoevoer 'af geknepen' te worden. De motor slaat nèt niet af, maar de wagen rijdt hooguit 10 km per uur.

Als ik de wagen aan de kant zet en een paar keer flink gas geef in z'n vrij, lijkt het weer beter te gaan. Enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Daarnaast ruik ik vrij sterk een LPG-lucht in de cabine.

Tenslotte ging het tanken aan het begin goed, maar de laatste keer kwam er gas terug na het afkoppelen van de slang, waardoor de nippel vastvroor.

Bedankt voor de antwoorden!

groeten
Guus

jgvanloo

Geplaatst door jgvanloo (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Land Rover Range Rover? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

range (0), 13 jaar geleden

hallo Guus

je schrjft dat je auto pas op gas gezet is. Als je dit bij een firma hebt laten uitvoeren ga dan terug want er kloppen een aantal zaken niet en zeker als je gaslucht ruikt in de auto.
Normaal loopt een 3.5 V8 probleemloos op gas (heb er zelf 4 gehad).

M.vr.gr. Nico Merken

jgvanloo (0), 13 jaar geleden

Hoi Nico,
Bedankt voor je reactie. Voor het terugstromende gas ga ik zeker terug naar de inbouwer, maar het andere probleem (gas lijkt afgeknepen te worden) heeft zich niet meer voorgedaan sinds ik de motor 20 minuten op benzine heb laten lopen...
Zou het dan iets met de carbs te maken hebben gehad??

Ik ga binnenkort ook de zuigers vn de SU-'s vastzetten, ben benieuwd wat dat oplevert.

range (0), 13 jaar geleden

Hallo Guus

Dat kan inderdaad aan de carburateurs liggen mogelijk dat een zuiger dicht bleef hangen. Benzine smeert enigzins, LPG doet dit niet. De zuigers van de carburateurs moet gevuld zijn met olie (ATF) om ze goed te laten werken. Een type carburateur (weet niet meer precies welke) heeft een klepje op de gasklep zitten, dit klepje wordt dichtgehouden door een veer. Bij een van mijn auto's heb ik deze klepjes dichtgesoldeerd omdat ik het probleem had dat hij vaak veel te hard stationair liep. Na het solderen was dit euvel weg en liep de motor mooi stationair.

Je schrijft dat je de zuigers van de SU's gaat vast zetten, wat bedoel je hier precies mee?

M.vr.gr.
Nico Merken

jgvanloo (0), 13 jaar geleden

Hoi Nico,
Dat was een idee van Corneel om de venturie te verbeteren voor rijden op gas. Ik ga nu proberen om 'iets' te maken waardoor ik de zuigers in de SU-potten bovenin vast kan zetten als ik op gas rij. Dat komt de verbranding en daarmee het verbruik ten goede. Deze truuk leverde bij een Jaguar in ieder geval een verbruik van 1 op 8 op.
groet
Guus

jgvanloo (0), 13 jaar geleden

Aanvulling: na wat mailen met Corneel heb ik eens geprobeerd de zuigers geheel uit de carburateurs te verwijderen. Dat rijdt goed!! Probleem met afknijpen van het gas is weg en hij reageert veel sneller op gasgeven. Loopt lekker! Blijkbaar is de venturie met LPG gebaat bij een open toegang.

Overigens heb ik de Rover eens op brug gehad waarna bleek dat er een paar gaten in de uitlaat zaten. Goed dichtgemaakt met gungum-tape en ook de lucht is weg.

Helemáál blij toen er bij het tanken geen gas meer terugstroomde. Dit keer er goed op gelet dat de nippels goed aangedraaid zaten.

Als ik nog meer tips hoor/vind voor SU op gas horen jullie het

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Range Rover of stel zelf een nieuwe vraag.