Hallo,
Ik heb sinds kort een Range Rover 4.4 van 2003 met 130.000 km op de teller.
Inmiddels heb ik een probleem die mij al wat langer tijstert. Een cilinder valt af en toe uit (na een paar weken) en dan blijkt dat de bougie vuil is. Heeft iemand een idee, ik heb al het nodige speurwerk verricht en zaken uitgesloten wat ik zal weergeven hieronder.
- Eerste maal na starten ging kort het motormangement lampje aan (knipperen) en na 100 meter uit.
- Tweede maal motormangement lampje aan (knipperen) en motor liep op 7 cilinders. Bougie van de betreffende cilinder eruit gehaald en schoongemaakt. Daarna liep de motor weer goed. Ik heb de bougie en de bobine toen gewisseld met een ander cilinder om te kijken of dit hielp.
- Derde maal wederom zelfde storing op dezelfde cilinder. Wisselen bobine en bougie heeft dus niks opgelost. Ik heb toen het volgende gedaan;
1) Injectoren uitgebouwd wat mij opviel is dat van de betreffende cilinder het kopje van de injector helemaal glimmend schoon was (geen bruin waasje) Ik heb de injectoren toen uitgebouwd en laten testen en reinigen daar ik dacht aan een drupelende injector. Hellaas ze waren allemaal goed na het testen.
2) Compressie gemeten. Alle cilinders kwamen op 11 bar en de "vuile slecht werkende cilinder" op 10 bar.
3) Compressie gemeten op de slecht werkende cilinder met olie op de zuiger. Geen verhogend reslutaat. Zuigerveren zouden dus goed moeten zijn.
4) Bougies vernieuwd (had geen idee hoe oud ze waren)
5) Bedrading doorgemeten van de injector alsmede de bobine. Voor zover je alles met een multi meter kunt meten niks afwijkends gevonden
6) De zuigerkop heeft wat kool aanslag en ziet er "vochtig uit" de bougie is zwart en ook vochtig. De andere bougies geven een mooi lichtbruin beeld.
7) Klepdeksels zweet wat olie. Heb ik meteen pakking vernieuwd en distributie en nokken assen zien er heel goed uit niks afwijkends kon ik meteen bekijken.
8) Alle bobine's en injectoren van bank gewisseld om uit te sluiten of er toch ergens een probleem in zat dan zal het nu op een andere cilinder terug moeten komen.
9) Alles in elkaar gebouwd verder en auto afgetankt, injectie reiniger toegevoegd en rijden.
- Vierde maal geen storing maar een proef van mij. Ik wilde weten na het leeg rijden van de tank benzine met injectie reiniger of het enigs zins geholpen heeft. de bougie eruit van de betreffende cilinder en het beeld was nog het zelfde als de vorige maal. De bougie is zwart en nattig terwijl de andere mooi licht bruin zijn van dezelfde bank. Het lijkt alsof hij niet op temperatuur komt of veel te veel benzine krijgt op deze cilinder.
De auto rijd verder heel goed trekt als een lier en doet verder niks afwijkend. Enige wat hij doet als hij warm is (alleen warm / heet) tikt hij heel ligt. Dit komt echter niet bij de cilinder die minder werkt uit de buurt maar meer vanuit de distributie. Je hoort het sterk boven op de kleppen deksel links en rechts. Ik denk dat dit een ander probleem is nokkenas versteller of een spanner???? Ik geloof niet direct in een link met de cilinder want als de kleppen aansturing niet juist is zal de overige 3 cilinders toch ook problemen moeten hebben.
Wie o Wie heeft een idee???????? Dealer heeft het maar over bougie en bobine maar dat kan niet want die zijn al uitgewisseld.
Ik hoor heel graag indien iemand mij van goed advies kan voorzien wat te doen de dealer wil alleen geld kloppen krijg ik het idee.
Groet
Robert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou nog eens een nieuwe bougie proberen...
Een zwarte, natte aanslag wijst meestal op een kapotte bougie. Deze bougie kan het volledige mengsel niet verbranden door een slechte vonk.
Als de bougie zwart/nat EN vet is dan wijst dat op olieverbranding...
Hoi
Dank voor uw bericht.
Ik had de discussie ook geplaats op bmw vanwege dat de motor hier vandaan komt.
Het probleem is gevonden inmiddels.
Na heel lang zoeken, uitlezen, analyseren, van alle gangbare trucjes toepassen leide het niet tot het oplossen van het probleem maar tot continu meerdere mogelijkheden waar het in kon zitten.
Via de fueltrims uitlezen en analyseren zijn we terrecht gekomen op een mogelijk vacuum probleem. Dit was echter gewoon niet te vinden.
Naar drie avonden zoeken en niks vinden besloten het membraam deksel achterop de motor losgehaald om deze te inspecteren op werking en de hele carter ventilatie toch dieper te inspecteren (gaf het beeld juist te werken)
Na dit gedaan te hebben en begonnen met slopen trok ik het deksel los en kwam er een paar centimeter vacuum slang mee maar daarna niets meer. Onder de inlaat lag nammelijk een afgebroken vacuum slang en de aansluiting was niet zichtbaar in gemonteerde toestand moet je eigenlijk weten dat het daar zit.
Deze slang veroorzaakte het niet juist werken van de carter ventilatie met gevolg veel olie in de inlaat en dat hoopte op bij cilinder drie met name. Ook was er een vacuumlek hierdoor en jammer genoeg konde we het niet horen. Het zat lekker mee.
Ik heb alles eraf gehaald schoongemaakt nieuwe slangen en de inlaat gedemonteerd en gereinigd etc.. Motor presteerd nu weer goed en verbrand correct inmiddels.
Uw mening betreffende olie was dus zeker wel juist.
Bedankt tot zover
Groet
Robert
13 jaar
Hi Robert,
Goed dat het opgelost is... soms is het lastig om een probleem te vinden. Bedankt voor de terugkoppeling.
MVG Peter
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Range Rover of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar