Land Rover Freelander: turbo 2 keer kapot binnen 17.000km

Bouwjaar: 2000

bij de freelander van mijn vader is de turbo 2 keer in 17.000km kapot gegaan!mijn vraag is of dit vaker voor komt.landrover gooit het op toeval en pech.

raymond9332

Geplaatst door raymond9332 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Land Rover Freelander? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

sjaak10918 (0) PRO, 19 jaar geleden

wordt er goede olie gebruikt en op tijd ververst?
Mag de auto nog wel een paar minuten stationair draaien voor deze afgezet wordt zodat de motor en de turbo even kunnen afkoelen?

raymond9332 (0), 19 jaar geleden

ja er is de juiste olie gebruikt. het is toch van de gekke dat je na elke rit de motor moet laten draaien!

Rik9817 (0), 19 jaar geleden

Dat is alleen nodig als de motor net voor het stilleggen zwaar belast geweest is.

raymond9332 (0), 19 jaar geleden

wat versta jij onder zwaar belast dan!

Rik9817 (0), 19 jaar geleden

Hoge snelheid rijden net voor het stilleggen, bv.op een parking van de autosnelweg stoppen en onmiddellijk de motor stilleggen is niet bevorderlijk voor de levensduur van de turbo. De in dit geval zeer hete turbo krijgt plots geen olie meer toegevoerd, waardoor de aanwezige olie in de turbolagers zal verkolen. Even de motor laten nadraaien geeft de turbo de gelegenheid om af te koelen daar er dan nog even minder warme olie door gespoeld wordt.
Wat ook heel slecht is voor de turbo (en ook voor de motor)is onmiddellijk na het starten van een koude motor onmiddellijk aan hoge snelheid en hoge toerentallen weg te rijden. Hierdoor heeft de olie niet de kans om op de meest gevoelige plaatsen te geraken met alle gevolgen hiervan. Hierbij bedoel ik vooral de nokkenassen en de turbo.

Rik9817 (0), 19 jaar geleden

Nog even een vraag. Wat was er juist kapot aan de turbo?
Defecten worden meestal veroorzaakt door een tekort aan smering, vervuilde smeerolie of het binnendringen van een vreemd voorwerp in de turbo. Onbalans is ook een belangrijke oorzaak van schade aan turbo's.
Lagers --> gebrek aan olie of vuile olie of verkoolde olie in de lagers.
Schoepenwiel -->lek in slang tussen luchtfilter en turbo ofwel slecht geplaatst of kapot filterelement.

raymond9332 (0), 19 jaar geleden

op de vraag wat er dan kapot ging aan de turbo! er kwam ineens en plof en begon als waanzinnige roken. het fijne weet ik er niet van. de auto is van mijn vader! de achter pot van de uitlaat zat vol olie. dus die kon ook vervangen woorden. volgens breeland in rotterdam zou er water in de turbo zijn gekomen. ik vraag me af hoe zou er water in je turbo kunnen komen.bvd rik

Rik9817 (0), 19 jaar geleden

Het kan een watergekoelde turbo zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Freelander of stel zelf een nieuwe vraag.