close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626 2001: 626 diesel schokkend/stotend wegrijden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 ditd

Beste mensen, denk aub met mij mee. Ik snap het niet.

Sinds de koppeling van mijn 626 2.0 ditd is vervangen rijdt hij altijd schokkend en stotend weg vanuit stilstand.

Als hij is opgewarmd (na 10 a 15 minuten) is er helemaal niets meer aan de hand (!) Dan is het probleem weg.

Hoe kan dit???

Groet,

F

Geplaatst door

Kirrikirril (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste kiriririrki,

Ik denk dat het weinig te maken heeft met het vervangen van de koppeling, het probleem wat jij omschrijft komt regelmatig voor bij DITD.
OMSTANDIGHEDEN: kilomterstand groter dan 150.000km buiten temperatuur lager als 10 graden, koude motor, op dit moment moet de auto "choken" dit wordt geregeld door de elctronisch gestuurde pomp op je auto. ik vermoed dat de pomp versleten is zodat hij koud de opbrenst niet meer haalt en gaat inhouden is hij wat warmer is het "choken" niet meer nodig en rijdt de auto goed. Let op dit probleem wordt langzaam erger.Dit is helaas niet te meten of dmv storingscodes te traceren de pomp zal door een specialist moeten worden getest.

wat je ook wel even kunt controleren of de inlaat niet geheel dicht zit met roet denkalleen niet dat dat je probleem is

Roger

Hoi Roger,

De brandstofpomp versleten?? Jemig. De km-stand is nog maar 130.000. Dat zou snel zijn.

Je omschrijft het wel duidelijk. Zoals je het zegt zou het best kunnen. maar nu al die pomp stuk?? die zou toch veel langer mee moeten gaan, of niet?

Fernando (kirrikirril)

Kirrikirril 0

15 jaar

Beste Fernando,

zou moeten klopt maar soms heb je een zwakpunt van een auto dat sneller sluit als gewenst bij eenmazda ditd is dat de pomp. ik heb er al heel wat vervangen en je wordt er niet vrolijk van ook met de kilometerstand die jij zegt komt voor. Maar meten is weten voordat je klakkenloos zo'n reparatie uitvoerd, ik zou een dealerbij je in de buurt raadplegen je kunt beter € 100,- uitgeven aan een goede diagnose als luk raak vervangeng


Succes er mee

roger

Dit klinkt als een typisch gevalletje van een Spill Valve die problemen geeft. Dit is de brandstofdoseerklep op de brandstofpomp, de Ditd motoren hebben er vaker problemen mee. Koud loopt ie bokkig en houd in, eenmaal warm is er niks aan de hand. Dat de brandstofpomp na 130.000 km al versleten zou zijn geloof ik niet. Overigens is een Spill Valve geen goedkoop dingetje, ik zou dit even goed (laten) onderzoeken!

Groeten Harald.

Harald1980 0
badge

15 jaar

[quote=Harald1980]Dit klinkt als een typisch gevalletje van een Spill Valve die problemen geeft. Dit is de brandstofdoseerklep op de brandstofpomp, de Ditd motoren hebben er vaker problemen mee. Koud loopt ie bokkig en houd in, eenmaal warm is er niks aan de hand. Dat de brandstofpomp na 130.000 km al versleten zou zijn geloof ik niet. Overigens is een Spill Valve geen goedkoop dingetje, ik zou dit even goed (laten) onderzoeken!

Groeten Harald.[/quote]
SpillValve zit op DITD niet op CITD klopt. Soms vergist een oude rot die al vanaf 1985 Mazda doet zich.

En pomp versleten komt veelvuldig voor opbrengst probleem doorinwendige slijtage. .Spill valve geeft andere problemen hij gaat klemmen en auto start niet meer. Is in het begin een probleem geweest nu niet meer altans ik kom ze niet meer tegen. Ik twijfel zelfs of ze nog wel los worden geleverd...?????
Ditd pomp is "ouderwetse" pomp deels mechanische regeling deels electronisch, deze combinatie is het probleem electronsich wil hij verrijken mechanisch kan hij dat niet meer.
En Harold een spill valve valt niet te onderzoeken.
Klink dus niet als typisch gevalletje spill valve

ps een Mazda heeft volgens mij altijd een boutje achter de radio of links of rechts

Roger

Ik ben toch echt benieuwd waar jij je technische informatie vandaan haalt.
Als monteur van een Mazda dealer weet ik echt wel waar ik over praat. Een Spill Valve zit op een DITD, niet op een CITD! Een CITD heeft een SCV-valve, jij haalt die 2 door elkaar. Deze onderdelen hebben ongeveer dezelfde functie, maar zien er totaal anders uit en zijn ook absoluut niet uitwisselbaar omdat het verschillende brandstofsystemen zijn. Ook de prijs van deze onderdelen haal je door elkaar, want een Spill Valve kost rond de €500,- en geen €200,- zoals jij beweert.
Spill Valves worden zeker nog wel als los onderdeel geleverd door dieselspecialisten (Terlouw, Büchli) en het probleem bestaat ook nog steeds, ik kom het zo af en toe nog weleens tegen in de garge. Weet waar je over praat als je hier technische info gaat geven, mensen die een leek zijn op (auto-)technisch gebied hebben niets aan waardeloze adviezen of opmerkingen!

En wat betreft dat boutje aan de zijkant van de radio, dat heeft alleen de Mazda 6. Bij een Mazda 3 of Mazda 5 is die niet aanwezig. Overigens is dit boutje meestal al verdwenen als de radioconsole al eens eerder is verwijderd.

Harald1980 0
badge

15 jaar

[quote=Harald1980]..., de Ditd motoren hebben er vaker problemen mee. Koud loopt ie bokkig en houd in, eenmaal warm is er niks aan de hand....[/quote]
Hoi Harald,

Ik moet zeggen dat de motor prima loopt verder. Koud en Warm. Het is alleen bij het aangrijpen van de koppeling (als het zaakje koud is) dat dit niet resulteerd in soepeltjes wegrijden, maar in stampend/bonkend. Het heeft direct te maken met het aangrijpen van de koppeling, wat ik gedoseerd probeer te doen, zoals altijd, maar dat heeft in koude toestand dus niet het gewenste effect.

Er is wel wat anders aan de hand, sorry ik wil het niet te ingewikkeld maken, maar onlangs scheurde de distributieriem. De motor bleek niet beschadigd, de db-riem werd vervangen en het enige wat ik eraan over heb gehouden is dat de auto wat later aanspringt bij het starten. Hij stottert dan ook een beetje. Ik stelde daar een vraag over aan Autoweek en men zei ook iets over die klep (spill valve) waar jullie het over hebben. Zie hier het desbetreffende stukje uit de autoweek:

Maar goed, hij houdt verder ook niet in wanneer hij koud is.

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

Als ik het zo lees dan start de motor dus wel goed, maar duurt het even voordat deze aanslaat. Hij houdt dus niet in, waar ik gezien jouw eerdere post wel vanuit ging.
Wat ik weleens heb gezien, is dat men het verkeerde merkteken aanhield voor de krukas. Dit terwijl er wel degelijk een officieel merkteken op de krukas staat. Resultaat was dat de riem dus 1 (of misschien zelfs wel 2) tand verkeerd stond en de motor dus wel startte, maar pas met enige vertraging aansloeg. Eenmaal rijdend was er niks van te merken en trok de motor prima.
2e mogelijkheid is een ingebrand relais van de brandstofpomp. Een ingebrand relais maakt slecht contact en kan ook startproblemen geven. Al moet ik er wel bijzeggen dat dit meestal pas bij echt hoge kmstanden voorkomt.
En over dat stotteren: dat doet hij alleen in koude toestand? Of ook warm?

Hopelijk heb je hier iets aan, succes!

Harald1980 0
badge

15 jaar

Hoi Harald,

(Geweldige info, dank je!)

Excuses, dit is weer een hele lap tekst, maar ik kan het niet veel korter houden.

Hij stottert alleen bij het koude starten. Het is echt maar heel kort, zoiets als één seconde en lijkt erop alsof hij niet onmiddelijk op 4 cylinders start.
Dus:
Warm: slaat laat aan,
Koud: slaat laat aan en stottert even of slaat meteen weer af, omdat ik in de stotter het contact te vroeg loslaat.

Vroeger startte hij voorbeeldig, en meteen op 4 cylinders, ongeveer zo: pr pr pr brrrrrrr. Nu is het meer zoiets: pr pr pr pr pr pr pr brlbrlrrrrrrrr.

Denk je dat ik gewoon even door een garage moet laten checken of de db-riem wel goed op tijd staat?? Ik kreeg laatst bij de garage van de monteur het vermoeden te horen dat misschien de stand van de pomp is verdraaid ten opzichte van de krukas. Zou dat ook kunnen?

Nu nog even over de koppeling. Ik had vroeger een hyundai h100 bus die exact zo schokte bij het wegrijden. Deze deed dat echter altijd, warm en koud. Het bleek met die auto de koppeling te zijn. Er was een scharnierpunt van de bediening van de koppeling afgebroken waardoor deze scheef was getrokken. De koppeling was zodoende scheef afgesleten en dit veroorzaakte gebonk. (Dit is wat mij toen verteld is). De verschijnselen waren echter exact hetzelfde als met mijn 626 nu, met als enige verschil dat hij echt helemaal o.k aangrijpt wanneer het zaakje opgewarmd is.
Dit probleem is bij mijn 626 niet zo maar ineens ontstaan maar meteen nadat de koppelingsplaten zijn vervangen. Door een garage die bij die klus de motorsteunen niet goed had vastgezet waardoor het blok met een bonk startte en met een bonk afsloeg. Ze wilden me daar nadien niet mee helpen en stuurden me twee keer weg, voordat ze toch de motorsteunen onderzochten en het zaakje goed vastzetten. Met andere woorden, ik heb geen vertrouwen in die garage en vermoed dat bij het vervangen van de koppelingsplaten iets mis is gegaan waar ik als leek echter geen vat op kan krijgen. Ze hebben een hele koppelings-set gerekend, maar misschien hebben ze alleen de platen vervangen en de rest in hun magazijn gehouden.

Het startprobleem en het bonkend aangrijpen vd koppeling lijken me in ieder geval twee afzonderlijke problemen te zijn, en in beide gevallen geen klep-probleem. Denk je ook niet?

Hartelijke groet,

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

Harold1980 Wijs zijn de mensen die luisteren naar anderen, beetje andere toon kan ook Harold1980

Ik heb mijn informatie uit de zelfde organisatie als jij,wij monteren alleen de boutjes gewoon terug
Mazda dealer sinds 35 jaar, bij ons komt het spill valve probleem niet meer voor, ik kan daar ook niets aan doen
wij hebben wel met grote regelmaat pompen die de opbrengst niet meer halen.
Maar goed ik hoef me niet te verantwoorden bij diegene met de grootste mond, dat ben jij

We blijven wel on-topic?

moderator 0
badge

15 jaar

Harald, ik ben het met jouw helemaal eens dat er mensen zijn die gewoon wat roepen.
Wat betreft jouw reactie over de Spill Valve en de scv klep klopt als een bus dit zijn twee verschillende onderdelen en niet onderling met elkaar te wisselen.
Wat betreft de koppelingsproblemen bedoeld Kirrikirril volgens mij dat de koppeling als hij koud is verschrikkelijk bobberd.
Dit bobberen komt omdat de koppelingsplaat niet vlak tussen drukgroep en vliegwiel komt te liggen.
Ik hoop wel dat er een orginele complete set is gemonteerd. We hebben ook bij mazda vliegwielen hiervoor afgedraaid of vervangen omdat het oppervlak te glad en te hard was.

robertverbeek 0
badge

15 jaar

Robert,

het laatste verschijnsel wat jij noemt ken ik ook, maar dan meer van de benzinemodellen! Maar ik zal niet beweren dat het bij een Ditd niet kan.
Mogelijk heeft men de nieuwe koppelingsplaat laten vallen waardoor deze krom is en bibberig aangrijpt.
Ik zou ook nog eens de timing van de distributieriem (laten) controleren, vooral als het probleem is ontstaan na het vervangen van de distributieriem. Het late aanslaan doet mij in die richting denken.
Overigens lijken het idd 2 afzonderlijke problemen die hier beschreven worden.

Misschien is het een idee om eens bij een goed bekend staande Mazdadealer langs te gaan voor een second opinion?

Succes ermee!

Groeten Harald.

Harald1980 0
badge

15 jaar

Beste Harald,

Ik ga mijn (nieuwe) Mazda garage even bellen voor een afspraak om de db-riem te checken. Ze zouden dat bij de vorige grote beurt doen, maar hadden geen tijd meer over om dat goed te doen.

Het woord 'Bobberen' is geheel nieuw voor me, maar klinkt precies als wat ik bedoel!! Maar stel dat ze de plaat hebben laten vallen en hij een klein beetje krom is, is het dan niet raar dat het probleem zich niet openbaart als hij koud is? En als het maar een hele kleine kromming zou zijn, is het dan niet aannemelijk dat dat recht af zou slijten door het gebruik. (het is al anderhalf jaar en ongeveer 30.000 km geleden).

Zou er niet iets zijn met de hydrauliek? In warme toestand net genoeg druk, maar in koude net te weinig?? Ik zeg maar wat hoor.

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.