close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626 Wagon: Afslaan bij koude start

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0-16v

Wie o wie kan me een beetje de goede richting uithelpen........

Heb sinds kort een Mazda 626 Wagon met een vreemd probleem.
Als ik hem start met koude motor moet ik gas blijven geven om
de motor draaiend te houden.Doe ik dat niet dan slaat ie gelijk af.
Na een 500 meter blijft ie uit zichzelf draaien en bij warme motor
draait ie keurig stationair.
Heb de stationair ondertussen nauwkeurig afgesteld en alle
stekkers al eens los gehad en geinspecteerd.
De ecu is gereset.

Wie kan me vertellen waar ik verder moet zoeken?
Alvast bedankt voor jullie antwoord,

Cherber

Geplaatst door

cherber (0)

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koud hoort de motor juist sneller stationair te draaien (ca. 1500rpm) Dit wordt geregeld door de stappenmotor. Mogelijk dat daar iets fout gaat...
Wat is stationair toerental bij warme motor?
En blijft toerental op peil bij gebruik airco/achterruitverwarming?
Heeft de auto het opeens of al zolang als jij weet?

kasperht 0

17 jaar

Hoi Kasper,

Het stationair toerental bij warm is 750 toeren,zoals het hoort.
Het toerental word inderdaad iets lager als je de airco inschakelt,terwijl
de ecu dat toch bij zou moeten regelen?
Hij heeft het al zolang als ik hem heb en dat is pas 2 weken!
Toen ik hem kocht deed ie ook afslaan bij warme motor en dat is verholpen
maar het vreemde is dat ie nu alleen bij koude motor afslaat de eerste 500 meter.
De oorzaak lag toen bij een lekkende pakking ergens bij het inlaatspruitstuk.
Zou inderdaad de stappenmotor dit verschijnsel kunnen veroorzaken,want dan zou
de motor ook bij warm niet lekker stationair draaien.
Tuurlijk heb ik garantie erop,maar ik kom graag goed beslagen ten ijs en wil
eigenlijk altijd zelf ook de oorzaak zien te achterhalen.........

cherber 0

17 jaar

Hoe heb je toerental afgeregeld?

Je zou met stappenmotor ontkoppeld het toerental met de stelschroef op 500-600rpm moeten zetten. Bij aansluiten stappenmotor zou toerental moeten toenemen tot ca. 700 (550-750 is de normale range, 700rpm is normale waarde).

Sowieso raar dat toerental koud niet hoger is dan warm...

Als stappenmotor aansluiten na afstellen stat. toerental niet toenemen, dan denk ik dat er iets mis is met de stappenmotor...deze kan bv. verkeerd in elkaar gezet zijn na schoonmaken: dan krijg je de door jouw beschreven problemen...

kasperht 0

17 jaar

Stationair is afgesteld volgens de procedure in de vraagbaak van de 626.
Dus dat moet goed zijn.Juist ook omdat het probleem na 500 meter opgelost is.
Dus jouw gedachten gaan uit naar de stappenmotor?
Ik zelf las net een optie ergens anders om de IAC klep eens
uit elkaar te halen en die te reinigen met carburator cleaner.
http://www.geocities.com/adamk01452/IAC_...

Maar het vreemde blijft dat het zich alleen voordoet bij de start met koude motor
en daarna niet meer.........
Bedankt weer voor je antwoord.
Rijdt jijzelf ook niet een 626 Wagon uit ongeveer hetzelfde bouwjaar?

cherber 0

17 jaar

Ik heb zelf ook een 626 wagon uit 98 met 2 liter motor.

De door jouw geposte link naar het schoonmaken van de IAC heb je niet zoveel aan, aangezien dit van een GE is, en die zit anders in elkaar dan de GW zoals wij hebben. Heb je ook de vraagbaak gebruikt voor de 1998-2002 626?

Nog even kort over afstellen stappenmotor, als jij de stekker op stappenmotor loshaalt, zakt dan het toerental? Want anders zit daar al je eerste probleem.

Omdat het probleem lijkt te verminderen na de eerste 500 meter zou het probleem ook kunnen zitten in de temperatuursensor die geen goede waarde doorgeeft. Die is vrij simpel door te meten op weerstand....

kasperht 0

17 jaar

Oke dan valt de IAC voorlopig even af.
Stappenmotor zou ook bij warme motor problemen geven dacht ik.
Maar ik zal nog eens goed luisteren wat er gebeurt als ik de stekker
van de stappenmotor lostrek.
De vraagbaak die ik gebruik is van Olving en voor Mazda 1997-1999.

Temperatuursensor zou dus ook kunnen.
Als je voor de auto staat rechts op het blok?
Zal hem dan eens gaan doormeten op weerstand.
Weerstand moet dan zijn bij 20graden tussen de 35,4-39,2 klopt he?
Geeft een slechte temperatuursensor ook een foutcode in de ecu?

cherber 0

17 jaar

Je gegeven waarde klopt volgens mij wel ja. Een slechte temp.sensor die niet defect is zal geen foutcode genereren. Is de sensor rechts op het blok idd.

kasperht 0

17 jaar

Oke ik kan voorlopig weer vooruit.
Ik hou je op de hoogte van de bevindingen en
kom uiteindelijk met de oplossing.
Hebben we allemaal wat aan.
Bedankt voor je tijd tot zover

cherber 0

17 jaar

Wat ik nog vergeten was: heb je de weerstand van de stappenmotor doorgemeten? Die zou 7,7-9,3 ohm moeten zijn.
Hiermee meet je uiteraard enkel het electrische deel, terwijl ik me afvraag of hier niet het thermo-wax deel het probleem is (omdat je geen verhoogd toerental stationair hebt bij koude motor). Maar toch goed om even te testen als je toch bezig bent :)
Ook de luchtinlaattemperatuursensor (zit in luchtfilterhuis geschroefd) zou je gelijk even kunnen doormeten als je toch bezig bent. Zou dezelfde weerstand als de koelvloeistoftemperatuursensor moeten hebben (ca. 35-40 kOhm)

kasperht 0

17 jaar

Bedankt voor je update,
Omdat ik er nog niet echt aan toegekomen was om
de sensoren en stappenmotor door te meten,
weet ik nog niet veel meer....
Als ik de boosdoener heb gevonden laat ik van me horen.

cherber 0

17 jaar

De garage heeft dus toch die IAC klep vernieuwd en
de problemen zijn opgelost.
Deze klep is vervangen.
http://www.geocities.com/adamk01452/IAC_...

cherber 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.