Ik heb een probleem met het airco systeem d.w.z Als je het systeem aan zet dan schakeld de magneetkoppeling in en werkt het systeem en gaat de fan aan maar de fan schakeld na 5 seconden weer uit en dan na 3 seconden weer aan zo gaat het telkens door, terwijl het in de auto nog niet tekoud is en nog niet ontwazemd is. Wat kan dit euvel zijn? Vernieuwd zijn:
* condensor filter
* systeem afgeperst en na gekeken
* koelmiddel vernieuwd
En waar zit bij de premacy de drukschakelaar en sensor?
Groeten Evert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Welke drukken heb je bij een werkend systeem?
Wat ik uit je verhaal kan opmaken is waarschijnlijk de vulgraad niet ok.(650 gram).
Laat ff weten wat de drukken zijn dan kan ik je misschien een oplossing geven.
Grtz, Pascal
Hij is gevuld tot 650 gram volgens het apparaat van het airco bedrijf. De drukken weet ik zo niet meer maar ik weet nog wel dat de retour druk iets hoger dan normaal was voor dat de condensor filter was vernieuwd, erna weet ik dus niet helaas.
groeten Evert
13 jaar
Hebben ze de airco ook gespoeld, zit deze niet verstopt.
-de vinnen gaan aan en paar sec. later weer uit, doet de aircopomp dit ook.
-dan word volgens mij de druk in het systeem te hoog.
Zit een sensor op het filterdroger.
13 jaar
Ik heb jl dinsdag het airco systeem na laten kijken voor de 4e keer en is geconstanteerd dat er een o-ring lek was van de condensdroger( die is bij de 3e keer vervangen maar niet de o-ringen). Het koelmiddel weer gevuld tot 650 gram. Maar als ik de airco aan zet gaat hij na een paar seconden alweer uit ( de fan en de magneetkoppeling) Wat zie ik als de airco aan slaat in de condensorfilter kijkglas er zit lucht in het systeem dwz je ziet soms geen koelmiddel in het kijkglas. Hoe kan het nou dat na een paar dagen al terwijl het systeem dicht is ? Zal het systeem verstopt zitten ook al is het gevuld met 650 gram koelmiddel volgens het apparaat van de airco specialist of is dit niet goed.
groeten Evert
13 jaar
Wie zegt dat het systeem dicht is ?
Is het systeem met een snuffelaar gecontroleerd op een eventuele lekkage ?
Als je geen constante koudemiddel stroom ziet in de filter/droger zit er inderdaad lucht in het systeem of deze heeft een lek ofwel is het systeem niet/slecht gevacumeerd.
Daar waar lucht zit kan geen koudemiddel zitten, dus krijgt de compressor niets aangeleverd ! verdamper en zuigdruk komen niet overeen (drukdaling) compressor stopt voorlopig.
[quote]Zal het systeem verstopt zitten ook al is het gevuld met 650 gram koelmiddel volgens het apparaat van de airco specialist of is dit niet goed.[/quote]
Dat is moeilijk te zeggen, de drukken zijn altijd belangrijk.
Wat Rinse vermeld dat volgens hem de druk te hoog ligt, sluit ik me bij aan en zou ik al na je 1ste oproep gezegd hebben.
Als het expansieventiel niet goed werkt, kun je al te maken krijgen met een te hogedruk in het systeem en slechte koeling.
-De druksensor is de sensor op het filterdroger.(je vroeg waar die zat)
-Een airco wordt altijd wel gevuld met koudemiddel is het niet linksom dan wel rechtsom dus die 650 gram komt er altijd in, ook al zou er ergens
een verstopping zitten.
-Er zijn meerdere O-ringen, en de leiding onder het koelvloeistofreservoir wil soms ook wel lekken bij het zwarte klemmetje.
-maar dit zouden ze toch moeten zien bij een druktest en anders bij een vacuumtest en als laatse Fluor.
-Op de leidingen die op de condensor komen en op het filterdroger zit vaak een 'nokje' deze moet in een gaatje vallen, bij een immitatie
onderdelen zit er vaak geen gaatje (bij ons dan) dus moet je deze er inboren, want anders dicht het o-ringetje niet goed af.
13 jaar
He, he, eindelijk mijn airco systeem in orde het was de condensor die lek was ( gevonden na 5e keer bij de airco specialist dus ook 5 keer gevuld en betaald) aan de achterkant, had de monteur niet gezien. De drukken in het systeem zijn nu:
* Hoge druk 9.07 B
* hogetemperatuur 29.35 graden C
* onderkoeling 6.67 graden C
* lagedruk 3.89 B
* lagetemp 17.95 graden C
* verhitting 9.81 graden C
* temperatuuromgevingslucht 22.89 graden C
* temperatuurgeblazenlucht 5.88 graden C
* vochtigheid 46.38%
* temperatuur T3 30.19 graden C
Zijn deze waardes goed?
Ik wil verder iedereen bedanken voor het mee denken voor een oplossing.
groeten Evert
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar