Mazda 626: airco werkt niet en motor maakt ander geluid

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

vandaag merkte ik dat de airco het niet meer deed.
ook merkte ik dat ik een wat schraal geluid vanuit het vooronder hoorde.
thuis gekomen eens gekeken met mijn leken ogen maar zag niets bijzonders. Ik vond dat het wat aangebrand rook en twee uur later nog eens gekeken. rook nog steeds wat vreemd en volgens mij komt het schrale geluid van de condensor (voor onder?)

wat kan ik nu doen, in welke volgorde, om een diagnose te stellen?

en als inderdaad die condensor kapot is en dat schrale metalige geluid maakt, kan ik dan nog wel gewoon blijven rijden?

Ant

ant

Geplaatst door ant (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Shadowranger (0), 11 jaar geleden

Airco uitschakelen en zsm een specialist raadplegen. Waarschijnlijk is het de compressor die je hoort ivm het tekort aan smering dat ook in de vloeistof zit. Met uitgeschakelde airco kun je prima rijden.

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Of je magneetkoppeling is aan het verbranden omdat het lager eruit ligt.
Met spoed na laten kijken.

ant (0), 11 jaar geleden

Is ook een kapotte pomp toch? Is dat serieus gevaarlijk dat koppeling aan het verbranden is? ik moet toch minimaal naar een garage kunnen rijden. Of 40 km naar mijn werk?


Ant

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

@ant:
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, dan graag in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar “antwoord direct” boven staat en NIET via de button “citeren”.
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het oplossen van uw vraag cq. probleem.

ant (0), 11 jaar geleden

tijdelijk een kortere riem opgezet zodat de pomp niet meer wordt aangedreven maar nog wel de stuurbekrachtiging.
wie weet of een koppeling los verkrijgbaar is?

Ant

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Als ik jouw beschrijving zo lees, dan denk ik dat de airco pomp is vastgelopen. Je kunt (met de motor uit) eens kijken of de poelie van de airco pomp vrij loopt zonder bijgeluiden. Wellicht kunt je ook bij de as van de airco pomp. Probeer die ook eens rond te draaien (met de klok mee); die moet ook soepel rond te draaien zijn.

ant (0), 11 jaar geleden

geen idee hoe die pomp inwendig werkt maar tussen de poelie en as zit de magnetische koppeling?

als ik de motor aan had en dus de poelie draaide hoorde ik lawaai, of de airco nu uit stond of aan. dat lawaai kan komen van een kapotte koppeling of van een kapotte as of van iets kapot in het inwendige van de pomp?

dat handmatig ronddraaien is iets voor in de garage: van bovenaf kan ik er niet bij dus zal die op de brug moeten.

Ant

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Als de airco uitstaat , draaidt alleen de poelie op het lager de rest van de pomp staat stil, dus er draaidt geen as , dus ook niets in de pomp.

ant (0), 11 jaar geleden

@ kaleido 1: dat snap ik maar ik hoorde lawaai met airco aan én met airco uit.
dus de poelie draait niet vrij als de airco uit staat. dus of het lager is kapot of de koppeling.
gezien dat de airco ook niet koelde draaide de as van de pomp niet.
dus blijft over lager of koppeling.

en mijn vraag dan of die los leverbaar zijn of dat het toch een hele pomp moet worden.

maar ik heb nog geen tijd gehad om te zien of ik hem handmatig rond kan krijgen.

Ant

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Als je niet met de hand aan de airco pomp en poelie hebt gedraaid, dan valt er niets over te zeggen. Je hebt grote kans dat er geen koelmiddel in de airco zit en dan werkt de airco zowieso niet. Maar als je niet handig bent met sleutelen, dan kun je er beter even meer langs een airco specialist. Die kan je vrij vlot vertellen wat er aan de hand is en wat het gaat kosten.

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Om de simpele reden dat het lager van de poelie altijd draaidt ,of de airco nu ingeschakeld is of niet.
Dus hoor je hem in beide situaties.
Koppeling is puur mechanisch , kan geen lawaai maken , tenzij de pomp vast zit , maar dan gebeuren er heel andere dingen.
De magneetspoel inclusief lager is los leverbaar.

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Als de koppeling vast hangt en de airco aan moet die koelen, dat doet die dus niet (in bericht gelezen)
[quote]Ik vond dat het wat aangebrand rook[/quote]
Multiriem die aan het verbranden was.
Koppeling kan lawaai maken als die niet meer kan vastgrijpen (slipt tegen de magneetkoppeling) doordat de maximale speling te groot is, dit geluid hoor je alleen bij in werking zijnde airco.
Geluid is niet hoorbaar als de koppeling is vast geslagen en als de airco wel/niet aan is.
Als het lager defect is, is het nog maar de vraag of de as ook niet beschadigd is, en als het lager defect is slingert de magneetkoppeling met duidelijk zichtbare gevolgen.
De compressor is vast gelopen.!

ant (0), 11 jaar geleden

ik heb geprobeerd de poelie met de hand rond te draaien - kon er net bij - maar hij draait niet vrij rond.
ik heb geluisterd of de magneetkoppeling aan en uit gaat - klikje - maar ik hoorde niets
staat nog steeeds druk op het systeem (ventiel even ingedrukt)
en nogmaals: pomp maakte lawaai met airco uit én met airco aan.

andere pomp is waarschijnlijk toch het meest logische. Ik denk niet dat het mogelijk is de pomp te repareren terwijl die aan het systeem blijft zitten.
@ theo: jij bent specialist, ik heb begrepen dat het nogal nauw luistert voor een andere pomp in relatie tot motor vermogen en de vulling met olie. Is het daarom zinvol om een tweede hands/gereviseerde pomp te kopen of beter een nieuwe die ook met de juiste hoeveelheid olie is gevuld?

Ant

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote]ik heb geprobeerd de poelie met de hand rond te draaien - kon er net bij - maar hij draait niet vrij rond.[/quote]
Dat is dan zeer duidelijk, de compressor is vastgelopen !
Je kunt een gereviseerde of nieuwe compressor kopen, veel zal het niet uitmaken in prijs, koop geen tweedehandse ! want dan koop je alleen maar ellende, tevens zal de filter/droger ook vervangen moeten worden en de orifice (expansie)
Je zult er ook aan moeten denken dat het systeem gespoeld moet worden, dit is nodig om de metaal deeltjes die in het systeem zijn terecht gekomen te verwijderen! Wordt dat niet gedaan draait de nieuwe pomp ook weer kapot.

ant (0), 11 jaar geleden

@ Theo: hij draait niet vrij rond wil zeggen dat ik er moeite voor moet doen en veel weerstand ervaar. Maar ik heb de poelie wel een centimeter of twee heen en weer kunnen bewegen. Maar het is zeker niet zo dat ik er een slinger aan kon geven en de poelie nog even nadraaide. Dat zou ik wel verwachten als ie zonder multiriem geheel vrij zou zijn. Kon er ook maar net bij en ook niet veel kracht zetten.
afgezien daarvan lijkt me jouw advies wel het meest zinvolle om te gaan doen (áls ik hem wil laten repareren, Het is waarschijnlijk toch een hoop geld voor een luxe iets in een auto uit '99.) Heb je eventueel een goede collega in de buurt van Utrecht?

bedankt allemaal voor het meedenken.

Ant

ant (0), 11 jaar geleden

nog een toevoeging op mijn eerdere posting: Ik hoor weliswaar geen klik als ik de airco aanzet maar dat heb ik getest met alleen contact aan en niet de motor. Met motor aan hoor ik geen klik bij de pomp maar wel bij de fan achter de radiator die gaat draaien.

Ant

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Er staat nog druk op het systeem en de koppeling is/blijft bekrachtigd dan hoor je ook geen klik.
Ventilator wordt door drukschakelaar aangestuurd.

ant (0), 11 jaar geleden

k heb dank zij jullie een hele cursus airco gehad. ik weet nu hoe alles werkt en hoe het een en ander elkaar beinvloed. Ik ga de pomp laten repareren.

dank voor het meedenken.

Ant

ant (0), 10 jaar geleden

oplossing: multiriem vervangen door een kortere en toch besloten om de airco maar niet meer te gebruiken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.