Ik heb een vreemd probleem met mijn Mazda 626 2.0 ditd.
Al geruime kraakt er iets rechtsvoor bij het sturen, en vooral bij tegelijkertijd afremmen en naar links sturen. Het gewicht komt dan op de linker veerpoot en dat verergert het gekraak. Omdat het niet ernstig leek en het steeds niet echt (of maar een beetje) waarneembaar was toen de man van de garage meereed, heb ik het maar laten zitten tot de grote beurt eind deze maand.
Maar nu, met die paar koude dagen. Met een gangetje van 10 km p.u raakt hij met de voorkant de grond bij verkeersdrempels waar ik normaliter tot 40 km p.u overheen kan zonder ze te raken. Dit is alleen in de eerste minuten dat ik rijd. Zodra de motor warmer wordt wordt het probleem minder en na een minuut of 10 kan ik weer met 40 km p.u over dezelfde drempel zonder een buikschuiver te maken.
Zouden mijn schokbrekers lek zijn ofzo? Dat de warmte van de motor ze nog wat demping geeft maar als het kouder dan normaal is dan niet.?
Verder merk ik dat mijn stuur altijd een beetje naar rechts wijst, ook al rijd ik rechtdoor. Dat was pakweg een jaar gelden ook niet.
Ik parkeer altijd met een kant v/d auto op de stoep (weliswaar een lage stoep, maar toch). Zou dat van invloed zijn?
Kortom: ?
Hartelijke groet,
FRC
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou zeggen schokbrekers. Mijn 323 had ook last van buikschuiven en het vervangen van de achterschokbrekers heeft dat opgelost. Bij Profile is het testen van de schokbrekers gratis.
Ik vind het zo raar dat probleem zich openbaart bij kou.
Met opgewarmde auto, en temperaturen boven plusminus 5 graden, geen probleem.
FRC
16 jaar
Schokdempers vervriezen-bevroren?Olie dikker door koude?Water bij olie in schokdempers
Ik heb een 626 uit 2002 en heb het zelfde probleem. Alleen raakt hij niet de straat maar is het de vering die bij kou een schurend of krakend geluid geeft bij diep inveren. Waarschijnlijk zijn de rubbers van de wielophanging stugger bij kou. Dus weet je wel heel zeker dat hij echt de straat raakt; want dat dacht ik eerst ook maar het lijkt maar zo!
16 jaar
Hoi Lanfranco,
Ik zat inderdaad al hetzelfde te denken.
Ik heb wel vaak ook de wielkasten met de hogerdrukreiniger schoongespoten en dacht zelf dat ik misschien water op plekken had gespoten waar het niet hoort. Dat dit is gaan bevriezen en zodoende dat geluid veroorzaakte.
Nu vries het niet meer en heb ik het probleem ook niet meer. Ik laat in ieder geval de garage ernaar kijken tijdens de grote beurt op de 25ste van deze maand.
Groet
FRC
16 jaar
Dit probleem doet zich bij mijn Mazda 626 2.0 DITD uit 1999 ook voor.
Ook ik denk dat het hier gaat om stuggere veren (dus kraken en piepen) door bevriezing.
16 jaar
Hallo daar,
Bij de garage zei men dat dit soort geluiden wel eens voorkomen bij kou. Toch gaan ze het even nakijken.
Verdere info volgt...
Fernando
16 jaar
Men heeft bij de garage (Mazda Wieringa, Den Haag) niets geks aan de auto kunnen vinden. Het waren blijkbaar kraakgeluiden van de ophangrubbers die bij vorst veharden. Trouwens een erg fijne garage. Ze nemen de tijd voor je, en zijn correct. De betreffende monteur zei mij dat het nog te vroeg was voor een grote beurt, wat ik gevraagd had en dat hij een kleine had uitgevoerd. Netjes toch.
Fernando
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar