auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 626: Inhouden Mazda 626 2.0 TITD 2000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TITD

Onze Mazda Diesel uit het jaar 2000 heeft een probleem. Bij een koude start bij een koude buitentemperatuur (zoals nu wanneer het een paar dagen vriest) houdt de auto in en is het moeilijk snelheid te maken(alsof er onvoldoende brandstof bij kan). Het lukt toch om nog enigszins fatsoenlijk door te rijden door hem in een net te hoge versnelling te zetten. Na een minuut of 10 rijden is het probleem voorbij. Vorig jaar hleld dit inhouden aan tot in mei/juni. Na een warme zomervakantie in Frankrijk was het probleem verdwenen, en nu pas steekt het weer de kop op, maar alleen als het gevroren heeft. Ik heb me afgevraagd of alleen de kou een rol speelt of dat ook vocht mee doet in dit verhaal, maar hier kom ik niet goed uit- ben dan ook een leek. In februari gaan we de bergen in en dan wordt het echt vervelend omdat het dan bergopwaarts niet goed mogelijk is een versnelling te hoog te pakken en we nauwelijks sneller kunnen dan 30 km per uur!
De auto is bij de garage geweest, uitgelezen- geen foutmeldingen. Door de monteur is Mazda gebeld en deze hadden de suggestie de IDM-module (?) te vervangen. Aangezien dit een kostbare reparatie is zonder garantie op sukses wil ik ons probleem eerst hier voorleggen. Ondertussen ben ik op allerlei sites (waaronder deze) aan het zoeken geweest en heb ik ontdekt dat er verschillende oorzaken kunnen zijn van dit probleem, namelijk
1.IDM-module
2.Spill valve
3.verstuivers
4.haarscheurtje brandstof filterhuis (bij vervanging van het brandstof filter was deze de laatste keer vochtig dus wie weet zit het hem hierin?)

Mijn vraag is hoe je kan weten dat het 1 van deze opties NIET of juist wel is. Het brandstoffilterhuis lijkt me niet moeilijk en zal ik na laten kijken. Het is zo zonde om kostbare reparaties uit te voeren zonder te weten of ze tot resultaat leiden. Daarbij zou het misschien ook nog mogelijk zijn dat het ergens anders aan ligt.
Heel graag reactie dus van iemand die ideeen hierover heeft!

Geplaatst door

josefien (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij defecte IDM en spill-valve heb je volgens mij *altijd* problemen ongeacht de temperatuur. Hoeveel km heeft de auto gelopen?
Je zou een stuk doorzichtig slang (bij de Brezan halen, vertellen dat het voor diesel is) tussen het filter en de brandstofpomp kunnen plaatsen. Dan kun je zien of er luchtbellen in komen. Zoja, dan is er inderdaad ergens iets lek in het brandstofsysteem. Of het brandstoffilter zit vol met water dat door bevriezing de brandstoftoevoer afknijpt.

Je zou de stekers van de IDM (zit waarschijnlijk onder het luchtfilter) en de spill-valve (groot zilverkleurig geval op de brandstofpomp) los kunnen halen en weer vast kunnen zetten. Er zit een 'lock' op de stekers; die moet je eerst inknijpen en dan zachtjes de steker lostrekken.

Nico8119 0

16 jaar

Bedankt voor je tips. Ik zal laten weten wat hier van gekomen is. De auto heeft overigens bijna 200.000 km gelopen. De monteur van de Mazda garage had ook twijfels over of het probleem opgelost zou zijn met het vervangen van de IDM-module, wat er wellicht mee te maken had, dat ik hem vertelde dat in de zomer de problemen er niet zijn.

josefien 0

16 jaar

Miraculeuze genezing??? Ruim een jaar na dato even een update. Wegens drukte alom begin 2008 geen tijd om iets aan dit probleem te doen. Dus met liters toevoeging in de tank, wat ietsje hielp de bergen doorgesukkeld. De zomer kwam en het stotter probleem verdween, zoals gebruikelijk. We besloten te wachten tot het gehaper en gestotter in herfst en winter weer zou beginnen, en het probleem dan aan te pakken. Echter..... het probleem is niet meer teruggekeerd. Het enige wat in de tussentijd gebeurd is, zijn een grote en kleine beurt en vervanging van de achterbumper na een aanrijding.
Dus wat dit nu drie jaar lang geweest is? Misschien heeft er ergens iets in het brandstofsysteem dwars gezeten? Het brandstoffilter is wel vervangen ( in de zomer) maar dat was eerder ook al gebeurd en hielp toen niet.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!

josefien 0

15 jaar

Het zou zomaar kunnen dat door de warmte in de zomer er iets uitzet waardoor bijv. een lekkage in het brandstofsysteem dicht is en in de winter niet.
Misschien is het idd door het vervangen van het filter opgelost.
Bedankt voor de update iig!

hoi josefien

met gerard 1973 ik heb vandaag een bericht geplaatst 17 06 2009
en kijk maar eens daar op wat ik beschreven heb en misschien = dat wel
de probleem ??? wie weet en je kunt het ligt proberen en goed koop ook nog
en dan hoor ik het wel van je tot wel of niet geholpen heeft bij de auto ?

groetjes gerard

gerard1973 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.