close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: auto stuurt niet direct

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Ik heb het volgende probleem als ik op de snelweg rij en een rechter bocht in ga dan stuurt de auto niet direct naar rechts dan voel ik na ongeveer 1 a 2 seconden dat de auto de bocht ingaat. Het is net of de auto een soort slinger krijgt om de bocht in te gaan, iemand enig idee wat het kan zijn.

Alvast bedankt

Geplaatst door

ron62 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan echt van alles zijn...

Beginnen met de banden op spanning brengen, daarna controleren of er speling is op een stuurkogel (binnen of buiten..

Slijt 1 voorband meer en scheef af dan de ander?? Als er geen speling is de wiel uitlijning (laten) controleren.

Hoi Cor,

Bedankt voor je reactie
Er zitten vanaf januari nieuwe banden op , uitgelijnd en gebalanceerd en de banden zijn op spanning.
Ik moet wel zeggen bij de apk ( januari 2012) hebben ze als aantekening gezet dat een stuurkogel / fusee kogel met een slijtagespeling minder of gelijk aan 1,0mm
Ik heb dit probleem sinds 2 maanden daarvoor nooit last van gehad, maar kan dat zoveel gevolgen hebben als er gelijk of minder dan 1,0 mm speling zit ?? dat ik dit probleem nu heb.
Ik was vandaag terug naar de garage voor iets anders , en heb ze gevraagd of dat het probleem kan zijn en hoe moet ik nu weten of het de stuurkogel of de fusee kogel is als het er niet bij staat, er hebben 2 monteurs naar gekeken maar konden geen speling vinden degene die de auto apk gekeurd had is op vakantie die komt over 3 weken weer terug.

Wij gaan met de auto op vakantie kan het kwaad als ik ermee door rij


Gr

ron62 0

12 jaar

Ik vraag me af hoe men de toespoor afstelt terwijl er speling op een stuur kogel zit??

Stel je voor??? Elk wiel wilt zijn eigen richting op.Het mooiste is als dat rechtuit. is.. Via de spoorstangen, het stuurhuis en de stuurkogels zijn beide wielen met elkaar verbonden. De fabrikant heeft bepaald dat beiden wielen in de rechtuitstand minimaal naar buiten of naar binnen lopen. Zodoende staat er tijdens het rijden, altijd al een beetje spanning op de spoorstang. Dit bevordert een rustig gedrag.

Als er speling is en je draait aan het stuur, zal het ene wiel direct de stuurbeweging volgen. Bij het andere wiel gebeurt er eerst niets. (het wiel zit ahw los. Pas als de spoorstang aan het einde van de speling ook aan dat wiel gaat trekken gebeurt er iets mee. Het wiel neemt plotseling een nieuwe stand in en dat kun je voelen.

Alhoewel het nog niet gevaarlijk is en het ook niet zal zijn tijdens de komende tijd, is mijn advies toch de fusee/stuurkogel laten vervangen en de wieluitlijning opnieuw af te laten stellen... Ik heb het idee dat bij de vorige controle ervan aan de sporing is gesteld?? waardoor het effect (wat reeds aanwezig was) iets verergerd is.

Overigens speling op een fuseekogel(zit aan de onderkant van het wiel) kan hetzelfde effect hebben. Maar meestal merk je dat eerder tijdens het remmen of tijdens fel optrekken.

Deze regel uit mijn vorige betoog moet ik verbeteren

Stel je voor??? Elk wiel wilt zijn eigen richting op.Het mooiste is als dat rechtuit. is.. Via de spoorstangen, het stuurhuis en de stuurkogels zijn beide wielen met elkaar verbonden. De fabrikant heeft bepaald dat beiden wielen in de rechtuitstand minimaal naar buiten of naar binnen.... WILLEN........ lopen. Zodoende staat er tijdens het rijden, altijd al een beetje spanning op de spoorstang. Dit bevordert een rustig gedrag.

Hoi Cor,

je schreef in je vorige reactie ....Overigens speling op een fuseekogel(zit aan de onderkant van het wiel) kan hetzelfde effect hebben. Maar meestal merk je dat eerder tijdens het remmen of tijdens fel optrekken. Ik merk niets tijdens het remmen of optrekken soms als ik een drempel op rij dat hoor ik af en toe een soort bonk links voor.

Alleen weet ik niet of het de fusee-kogel of de stuurkogel is die de speling heeft , als de monteur die de apk gedaan heeft terug is van vakantie dan ga ik terug en laat hem er wel naar kijken welke het is. het is jammer dat ze op het apk formulier niet zetten welke het is ....... Als ik weet welke het is laat / ga ik zeker die vervangen .

Nogmaals bedankt voor je reactie

ron62 0

12 jaar

Je kunt er natuurlijk ook mee naar een andere garage. Een goede monteur moet zo kunnen voelen of er speling op de kogels zit. Als je de voorwielen 1 voor 1 opkrikt, dan kun je het als volgt zelf controleren: bij speling op de stuurkogel kan het wiel iets naar links/rechts. Bij speling op de fuseekogel kan het wiel iets naar voren/achteren kantelen. Eigenlijk moet iemand je het truukje laten zien/voelen.

Nico8119 0

12 jaar

He Nico,

Vaak is het zo als je zo naar een garage rijd hebben ze nooit tijd om je even te helpen , wij hebben zelf al gecontroleerd met het opkrikken van de auto mijn broer is automonteur geweest en die kon niets voelen aan speling

ron62 0

12 jaar

Als je de auto opkrikt verandert de stand van de kogels waardoor de speling er soms niet lijkt te zijn.. De meeste garages hebben monteurs welke een behoorlijke opleiding hebben genoten en mede daardoor nogal wat geld kosten. Dus moeten ze productief zijn en niet ff van hun werk gehaald worden.. Bij AH de slager of de huisarts moet je ook op je beurt wachten..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.