Mazda 626: airco problemen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2000 cc 101 pk

Afgelopen zaterdag deed de airco helemaal niks meer, zou wel eens kunnen dat deze nooit geserviced is in de 13j .
Gisteren airco aan de machine gehangen in de garage en programma doorlopen : reinigen, vacuum trekken en vullen geen lekken te vinden :)
er zat nog 60gr aan gas in .
Na het vullen deed de airco het onmiddelijk, ook vanmorgend nog , vanavond was het weer niks geen koude lucht (op geen enkele stand trouwens).

Voor ik terug naar de garage ga (geen merkgarage trouwens) had ik graag vernomen wat er zo nogal te zelf te controleren is .

Hopelijk snel wat meedenkers want met deze temperaturen is het niet echt een pretje zonder.

werner11951

Geplaatst door werner11951 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1900) PRO, 11 jaar geleden

Ik denk dat wederom de werkwijze niet helmaal de juiste is geweest.
Hoe is er geconstateerd dat er geen lekkage in het systeem zit, is hij afgeperst? nee
Is de filter/droger vervangen ? nee
Airco pomp slaat wel in als je hem aan zet?
Radiatorfan draaidt als de pomp ingeschakeld wordt?
Er zitten testaansluitingen in het systeem , druk deze eens heel snel en kort in ,als er goed druk uit komt is er in iedergeval nog koudemiddel aanwezig.
Geen druk of zeer weinig , dan is het systeem lek.
Trouwens het maakt niet uit of je naar een merkgarage gaat of niet er zijn er maar heel weinig die weten wat ze aan het doen zijn.

werner11951 (0), 11 jaar geleden

Ik zie niet zo direct in wat ze fout kunnen doen, die aircomachine test heel de boel, nu wat ik mij doorheen de dag begon af te vragen is of het niet zou kunnen zijn dat de airco rubber slangen door de jaren heen poreus zijn geworden en wel zodanig weinig dat ze (en het systeem) wel slagen voor de vacuumtest (geen idee met hoeveel gr onderduk ze het systeem vacuum trekken.

Nu, vanmorgen snel nog het vulventiel ingedrukt en daar kwam niks meer uit.

Hans4040 (335) PRO, 11 jaar geleden

@werner,
als je wilt antwoorden, doe dat dan in het witte vlak hieronder; "Antwoord direct".
Citeren heeft geen zin.

Moderator Problemcar.

kaleido 1 (1900) PRO, 11 jaar geleden

Precies en daarom gaat het ook zovaak fout , hij is dus lek , lang leve de machine.

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Laat het systeem afpersen er zit een serieus lek in, afpersen doet de machine niet.
Als het systeem zo snel leeg is, krijgt de machine niets gevacumeerd, dus kan de vacuumtest ook niet slagen.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Een lekke condensor is volgens mij een veel voorkomend probleem bij Mazda's van dat bouwjaar.

klenghost (0), 11 jaar geleden

[quote=Nico8119]Een lekke condensor is volgens mij een veel voorkomend probleem bij Mazda's van dat bouwjaar.[/quote]
toevallig laatst ook gehad, (toevallig ook een 626 uit 99)
was duidelijk op te sporen dmv uv vloeistof.
heb zelf nieuwe condensor en droger besteld en gemonteerd. voor iemand zonder ervaring circa 1uur en 45 min werk.
wel nieuwe o-ringen ertussen en een beetje vaseline erop doen.

daarna laten vacumeren weet je meteen of het geheel weer goed is.
condensor incl verzending XX euro , droger/filter unit circa XX euro, was in mijn geval de goedkoopste.
klusje stelt niet veel voor, bumper eraf halen (aantal schroeven aan de onderkant, circa 3 per wielkast, achter de grijs/zwarte sierlijsten 2 bouten en bovenop nog wat. let wel op dat je linker koplamp er ook uit moet (daar zit de bumper ook onder vast gemaakt) bij mij teminste.

succes ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.