Beste forumleden,
Sinds een maand of 6 ben ik in bezit van een Mazda 323P 1.5 LX automaat uit 2000.
Ik heb hem gekocht met 150.000 km op de teller.
Inmiddels staat er 160.000 km op en heb ik omdat de motor nogal wat olie lekte de kleppendekselpakking vervangen.
Tegelijkertijd heb ik de bougies vervangen en de slang naar de radiator vervangen omdat deze nogal oud was en ik niet echt meer vertrouwde.
De distributieriem is in 2013 vervangen door de vorige eigenaar.
De Mazda rijd echt fantastisch en ook loopt de motor als een zonnetje.
Aangezien ik (eerlijk gezegd..) niet echt een hele rustige rijder ben en dus nogal wel van gas geven houdt begin ik me af te vragen of problemen onder andere daar vandaan komen.
Toen ik de auto aanschafde had deze al dat als je de automaat in zijn achteruit zetten, dat je echt even 4 seconden moest wachten, omdat als je direct gas zou geven hij echt in zijn achteruit schoot.
Niet echt een probleem voor mij, aangezien de bak zelf wel perfect en botervloeiend schakelt.
Totdat ik af en toe bij het stoplicht het volgende probleem tegenkwam:
Als ik tot stilstand kwam, begon de motor ineens in zijn drive stand van toerental te wisselen en sloeg bijna af.
Als ik vervolgens de automaat in zijn neutraal zetten, herstelde de motor weer en was het weg.
Dit is zowel gebeurd met een koude als warme motor.
Ik ben vervolgens naar een Mazda dealer geweest en die gaf aan dat de bakolie (mede door het schakelen in zijn achteruit) bij 160.000km moest worden vervangen volgens Mazda.
Uiteindelijk heb ik de bakolie dan ook laten vervangen en meteen een gehele check laten uitvoeren. Er zijn wat kleine aankomende puntjes, zoals een lager en een achterdemper die wat slecht was.
Tegelijkertijd is er 2 liter motorolie bijgegaan (ondanks ik dit een maand daarvoor ook al 1 liter had bijgevuld).
Na het verversen van de bak stuitte ik op een ander probleem. Als ik (iets wat niet regelmatig gebeurd) gas geef, en de auto gaat vanuit zijn tweede versnelling naar zijn kickdown, en ik laat vervolgens gas los en geef normaal gas schiet de bak met een enorme harde klap in zijn versnelling terug. Op sommige momenten, als je net iets meer of minder gas geeft zodra de bak gaat schakelen van zijn eerste naar zijn tweede versnelling gebeurd dit ook heel licht.
Ik ben teruggegaan naar de garage om te vragen of dit normaal is, en waarom het me nu eigenlijk ineens zoveel opvalt. De monteur die meegereden heeft kwam met de conclusie dat het een eigenschap is van de versnellingsbak, en omdat de olie wegvalt zodra je gas loslaat, en vervolgens weer gas geeft deze weer terugkomt dit voorkomt. Het kon geen kwaad volgens de monteur en de monteur heeft het probleem eerder gezien met dit type automatenbak. Tevens noemde de monteur dat door de schone olie alles weer vloeiender en gemakkelijker schakelt en dat de oude vervuilde olie dit probleem wat kon tegenhouden doordat het minder vloeiend zou hebben gewerkt.
Prima, echter vertrouw ik het toch niet echt helemaal omdat mijn gevoel gewoon zegt dat er toch een beginnend probleem is.
Aangezien ik niet mega veel verstand heb van een automaatbak rij ik nu wat voorzichtiger en laat ik de auto minder in zijn kickdown komen.
Alles ging tot nu toe dus eigenlijk wel goed, tot ik vanavond op de snelweg het gaspedaal intrapte en voor een minuut of 10 ongeveer 160 heb gereden.
Ik moet zeggen dat ik volledig het gaspedaal had ingetrapt tot dat ik aankwam bij de afrit. Alles ging eigenlijk vrij goed en ik merkte niks aan de motor of acceleratie.
Toen ik echter van de afrit bij het stoplicht stond, merkte ik weer dat de motor erg onrustig liep, en ook weer erg van toerental wisselde. Ik heb hem vervolgens opnieuw in neutraal gezet en weer in drive stand.
Het probleem bleef echter, en toen ik op wou trekken was het vermogen compleet weg. Het was net alsof de automaat in zijn eerste versnelling bleef. Toen ik vol gas gaf, gebeurde er nog weinig en haperde de bak wat en ging met een lichte klap in zijn tweede versnelling waar vervolgens ook weinig vermogen was. Het is net alsof je met een auto in zijn 3e versnelling wegrijd. De motor kwam gewoon niet op gang.
Ik kwam niet harder dan 70km per uur en besloot even naar de kant van de weg te gaan. Toen ik even een kijkje nam onder de motorkap vond ik de motor ook niet heel mooi meer lopen. (het is niet echt goed te horen op de videos) echter was de motor wel aardig warm, aangezien de ventilator constant draaiden ondanks de temperatuur binnen in de auto gewoon onder het midden stond.
Ik heb de motor vervolgens even afgezet en ben 5 minuten daarna opnieuw gaan rijden. Het probleem was nu verdwenen en ik had nergens last meer van.
Nu twijfel ik of dit dus een automaatbak gerelateerd probleem kan zijn, of eerder een onderdeel wat wellicht vervangen dient te worden. (uiteraard hoop ik niet de hele auto :lol: )
Weet iemand misschien wat het probleem kan zijn en of ik me zorgen moet maken om de automaatbak?
Mijn mazda:
http://media.autoweek.nl/m/m1by0jibbkdf_...
http://media.autoweek.nl/m/m1by0jib07dh_...
Probleem wat zich afspeelt
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=BOHd5dL2...[/yt]
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=o-cQ3V0a...[/yt]
Het gierende geluid is trouwens niet iets wat nu is ontstaan, dat heeft de motor al sinds ik hem kocht.
In het tweede filmpje liep de motor nogal zwaar en moeilijk.
Alle vloeistoffen zoals olie heb ik gecontroleerd, en deze zijn in orde en voldoende.
Groeten,
Mark
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er brand geen storingslampje?.
Is het gasklephuis al eens gereinigd.
Ik heb het idee dat het stationnair toerental niet goed afgeregeld word door vervuiling.
Daar reageert de automaat ook op met weifelend en schokkend schakelen
Hoi Primera p11,
Dankje voor je bericht!
Dat is naar mijn weten nog niet gebeurd, is dat eenvoudig zelf te doen of kan je de auto hiervoor beter naar de garage brengen?
Ik moet wel meegeven dat de motor wel veel olie verbruikt. Ik heb nu 1500KM gereden na de onderhoudsbeurt waarbij de olie weer naar full is bijgevuld en deze is nu alweer op low.
Volgens de garage mag een auto 1l op de duizend kilometer verbruiken maar ik vond het nogal veel.
Heb je toevallig een verklaring voor het vermogenverlies waar dat mee te maken zou kunnen hebben? Zou dat kunnen liggen aan eventueel een te warm geworden motor of bak?
Groeten,
Mark
9 jaar
Het vermogensverlies heb ik geen verklaring voor.
Ik zou het gasklephuis laten reinigen en de vacuum slangetjes rondom het gaskelphuis laten controleren.
Het olieverbruik is fors.
9 jaar
In het verleden heb ik dit ook voor gehad, de automaat in achteruit zetten en pas na een sec of 4 pakt hij pas. volgens mijn vorige garagist was dat normaal. ook bij vertrek uit stilstand vertrok hij vanuit 2de versnelling, garagist beweerde dat hij vanuit 1ste vertrok. Na een discutie heb ik naar mazda willebroek gebeld en het probleem uitgelegd, deze man wist me direct te vertellen wat er mis was, maar het is al zo lang geleden dat ik het niet meer in detail kan uitleggen, maar het ging erom dat er inwendig een lekkage was in de automaat zelf, ik had toen een nieuwe versnellingsbak gekregen onder garantie.
1 liter olie verbruik op 1000 km vind ik erg veel, als je een onderhoud interval hebt van 10.000km moet je er in totaal 10 liter bij gieten... ben je zeker dat hij nergens olie verliest ?
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar