Mazda 626: Beslagen ramen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: GE 1.8 16v (FP)

Beste mensen,

De ramen van mijn auto ontwasemen slecht. Recentelijk een lange rit gemaakt van 1000 km. Vooraf ramen grondig ontvet met spiritus. Het blijft beslaan, de achterruit wordt kletsnat. Achterruitverwarming moet continu aanstaan.

Ik vermoed dat de kachelradiateur valse lucht aanzuigt door een lek in één van de slangen. Kan dit en hoe is dit te controleren?

Er zitten geen bladeren of andere troep in het paravan of de luchtroosters.
Kachel en aanjager werken op zich wel naar behoren.

Andere mogelijkheden: raamrubbers slecht (na een flinke regenbui staat er water op de dorpels), maar is dit een verklaring voor het voortdurend beslaan?!

Of is dit normaal bij een wat oudere auto? Heb de wagen nu drie jaar, in het begin was de ontwaseming stukken beter.

Mensen zeggen vaak een verstopt interieurfilter; deze auto heeft echter geen interieurfilter.

Wie weet raad???

Alvast bedankt voor jullie tips.

verweija

Geplaatst door verweija (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

marcel7031 (0) PRO, 16 jaar geleden

Je heb geen koelwaterlekkage bij de kachel? Anders zal je toch en of andere regenwaterlekkage moeten zoeken. Zit je reserviewielbak niet vol door lekkende achterlichtunits?

kasperht (0), 16 jaar geleden

Als de ramen na het schoonmaken nu weer wat vettig zijn zou ik de kachel verdenken. Helpt de kachel aanzetten goed voor het ontwasemen?

Je kan ook eens achter dashboard kijken of je vloeistof ziet lekken bij de kachelradiateur. Zit precies achter de middenconsole in een (volgens mij wit) plastic bak...

Check ook eens de vloer onder de stoelen en in de achterbak voor vocht.

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Ook niet vergeten om te kijken hoe de kachelstand staat want veel mensen letten daar niet op.

Staat deze continu op circulatie stand dan komt dit voor, en krijg je de aandamping niet/moeilijk weg met kachel aan?
Dus kijk even hoe de keuze schakelaar/handle staat en zet hem op verse luchtinlaat die van buiten af moet komen...?

verweija (0), 16 jaar geleden

Hoi mensen bedankt voor de reacties. Het is steeds zulk takke weer, niet toegekomen aan inspectie van de auto, wel aan ergernis door het beslaan.

Ik gebruik altijd de inlaat stand en nooit de recirculatie stand. Ooit nog gedacht dat het daar aan lag, maar bij recirculatie komt de zaak helemaal potdicht te zitten.

Echt grove lekkage zoals op de plek van het reservewiel is er niet. Vanmiddag was het weer heel erg. Aanjager gecontroleerd deze werkt normaal. Tijdje op stand vier gehad. Dat helpt wel maar heel langzaam. De aanjager maakt voldoende toeren, desalniettemin lijkt hij niet echt hard te blazen. Op stand 2 gebeurt er weinig (maar de aanjager draait dus wel). Het enige dat echt helpt is een raam openzetten. Op de teugweg heb ik gemerkt dat bij wegrijden tien minuten stand vier om mee te beginnen en dan pas lager zetten wel beter helpt.

Wat ik nog was vergeten te vertellen, in de motorruimte zijn twee slangen te zien, die door het schutbord gaan. Ik vermoed de slangen van de kachelradiateur? Eén daarvan is een beetje ingedeukt en je kunt zien dat deze ooit provisorisch is gerepareerd want er is tape omheen gewikkeld en een tie-rip. Kan het niet zijn dat als gevolg hiervan de kachel en aanjager valse lucht aanzuigen? Die slang heeft er altijd al zo uitgezien; terwijl het beslaan iets is van de laatste twee jaar. Ra ra.

Een mogelijkheid die mijn vanmiddag nog te binnen schoot is dat de kachelweerstand niet meer goed genoeg is. Maar dit verraadt zich toch door óf helemaal geen aanjager werking, óf alleen één of twee stand en wel en de rest niet?

Ooit deed de aanjager het helemaal niet meer en dit is door een monteur doorgemeten; bleek aan een relais rechtsvoor bij de koplampen (op het voorfront) te liggen en dat is toen opnieuw gemaakt. Maar misschien is dit relais inmiddels slecht contact gaan maken? Het zit er ruim twee jaar.

Nou meer kan ik niet bedenken, jullie?


Alvast bedankt.

Arjan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.