Mazda 121: compressieprobleem 121

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: J4c 44Kw

Probleem is dat deze auto op 3 cilinders liep, compressie gemeten, geen compressie op cilinder 1, kopdemontage, geen zichtbare beschadigingen aan kop of pakking, vloeistof op zuigers en kleppen gezet, alles dicht en normaal.

Na veel zoeken, blijkt 1 stoterstang een stukje lager te staan dan de rest ( Ford feestje motor onderliggende nokkenas), dus vermoeden nokvolger of nokkenas kapot, waardoor inlaat niet meer opengaat.

Wie kent een dergelijk geval, is dit een bekend probleem ????, hoe aan te pakken, is de nokvolger eruit te halen zonder het complete blok te slopen ???? Toegang misschien via carterpan ?????
Alle info is welkom, ik heb zo'n blok nog niet opengehad.

Groeten Marcel

hellbat

Geplaatst door hellbat (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 121? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

robertverbeek (0) PRO, 16 jaar geleden

Bij dit type motor gaat 9 van de 10 keer de nokken van de nokkenas af. Bij de eerste type 121 was dit een probleem en werd de nokkenas en de nokvolger vervangen door een gemodificeerde nokkenas en nokvolger. Als je de nokkenas gaat vernieuwen moet de motor eruit. (is niet veel werk). Het vervangen van alleen de nokvolger zou denk ik niks uithalen.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik weet even genoeg robbert, ik ga vandeweek het blok demonteren, en kijken hoe de staat van de nokkenas/volgers is.

Zal waarschijnlijk wel een ruilblokje gaan worden denk ik.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.