Hallo,
Mijn Mazda 626 2.0 Diesel-comprex Wil niet meer op een normale manier starten. M'n Mazda-dealer weet er geen raad mee dus leg ik het voor aan "de specialisten!".
Probleem: auto start niet als er een aantal uren niet mee is gereden. Dealer kan het probleem niet vinden.
Gecontroleerd:
Genoeg brandstof.
Startmotor draait.
Inspuitmoment brandstof (Door dealer gecontroleerd)
Gloeibougies zijn vervangen (4 nieuwe; Door dealer gedaan)
Opm. 1 gloeibougie is iets anders (lagere weerstand) dan de overige drie.
Verstuivers schoongemaakt. (Door dealer gedaan)
Ontlucht met handpomp.
Diesel-afsluitklep (solenoide) wordt bekrachtigd
Temperatuursensor koelvloeistof doorgemeten (57 Kilo-ohm bij 4 graden Celcius)
Verbinding van temperatuursensor naar ECU: bij lostrekken van de sensor staat er 5V op de losgetrokken connector; dus er is verbinding naar de ECU.
Voorgloeien: Spanning op gloeibougies is 11V (dus voorgloeirelais en bedrading is OK)
Nagloeien. 3x een puls (aan/uit) van 11V
Verder:
De auto is te starten door hem aan te slepen! Dan loopt ie vrijwel direct en kan er gewoon mee gereden worden. Wordt na een aantal kilometers rijden (motor warm) het contact uitgezet dan is ie een uur later nog goed te starten. Staat ie voor langere tijd stil (bv een nacht) dan kan er niet meer gestart worden.
Wie o wie weet wat er loos kan zijn.
Groet,
Joe
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik mis iets heel belangrijks in je lijstje: klepspeling!
Ik heb van 1995 tot 1997 ook in een 626 CXd gereden en die ging ook beroerd starten. Na vervangen gloeiers geen verbeteringen. Na het stellen van de kleppen ging het starten koud weer als vanouds.
Paul
Waarom is er nooit compressie gemeten? als de compressie te laag is kun je van alles proberen maar heeft toch geen effect.
Hans
pas nog een mazda gehad die niet startte met nieuwe gloeibougies
waren de verkeerde allemaal doorgebrand waren 5 volt
je moet het stroomverbruik ook meten
terugslagklep in brandstoffilterhuis kapot ?
De gloeibougies zijn OK. Gecontroleerd door de weerstand te meten (0,5 Ohm bij voor het gloeien. Ongeveer 20 Ohm na het gloeien) en ook nog eens 1 voor 1 met een lampje in serie met elke bougie.
Terugslagklep in brandstoffilterhuis is OK.
Compressie en klepspeling? Weet eerlijk gezegd niet of dit door de dealer gecontroleerd is.....
Maar, als ie te starten is door 'm aan te slepen en daarna kan er nog gestart worden zolang de motor warm is, wat zegt dat dan over de compressie en/of de klepspeling??
20 jaar
als ie meteen aanslaat met aantrekken denk ik toch aan de gloeiinstallatie of hij gaat te langzaam rond metstarten en de olie is te dik ( lang niet ververst ; stroom op afsluiter valt weg met starten;allemaal meegemaakt dit jaar
Joris,
Als je sleept verhoog je de startsnelheid daardoor slaat de motor dan wel aan.
Wanneer de motor even gelopen heeft en dus wat opgewarmd is dan is de compressie iets hoger en misschien net genoeg om dan wel aan te slaan.
Als de klepspeling te krap is dan is de compressie ook lager.
Wat is de kilometer stand van de auto?
Kilometerstand: 180.000Km
Olie is 10.000 'geleden'ververst
Ik heb niet gecontroleerd of de spanning op afsluiter aanwezig is bij het starten. Is nog te checken.
20 jaar
Is niet echt een hoge kilometerstand,maar ik zou toch eerst maar de compressie laten meten voordat je nog verder kosten gaat maken.
Heren,
Alvast bedankt voor deze reacties, leerzaam! (Meer reacties natuurlijk welkom........)
Ga ze aan de dealer voorleggen. Als m'n auto weer start zal ik laten weten wat het probleem was.
Groet,
Joris
20 jaar
Hallo,
Het heeft even geduurd maar ik zou nog melden als m'n auto het weer zou doen. De dieselspecialist is er enige tijd meer bezig geweest; hij krijgt zelden Japanse diesels ter reparatie. Deze zijn behoorlijk betrouwbaar; het zijn vooral diesel-auto's van onze oosterburen en dan met name Mercedessen.......
Elektrisch was alles OK. Ook klepspeling en compressie was nog alsof ie nieuw was.
Het startprobleem was een combinatie van vuil luchtfilter en een fout in de diesel-inspuitpomp waardoor het inspuitmoment verliep. (Welk onderdeeltje in de inspuitpomp nu precies fout zat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat een een aardige duit gekost heeft maar ik heb een jaar garantie en de auto start en loopt weer als nieuw.)
Groet,
Joris
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar