auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 323: distributieriem

Bouwjaar: 2000

hoi lezers,

Ik heb hetvolgende waar ik tegenaan gelopen ben.
Bij mijn Mazda323ditd van 2000 moet om de 100.000km de distributieriem worden vervangen.Het is echter gebeurd bij 91745km
Nu ga ik volgende week ga met auto en caravan naar het zuiden met een km stand van 174250 en twijfel toch een beetje, zit er voldoende veiligheid in de interval ingebouwd( hoeft eigenlijk pas bij 192745km) of heeft een lange reis met caravan extra invloed/belasting en is vervanging nodig.
Tevens vraag ik mij af of bij het knappen van de riem alles kapot is of dat de schade meevalt( schijnt per merk nogal te verschillen?).
Alvast hardstikke bedankt voo de reactie,

Groeten,

Hans

Geplaatst door

meppie (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens mij zit daar voldoende marge op om de riem te laten zitten. Een distributieriem trek je echt niet kapot door de extra belasting van een caravan, daar is die echt wel op gebouwd.

Ik verwacht bij deze motor wel aanzienlijke schade van het breken van de riem, maar zoals eerder aangegeven verwacht ik niet dat de riem nu gaat breken.

kasperht 0

19 jaar

bedankt voor de reactie, was bang dat caravan extra belasting zou opleveren, dealer zelf zei ook al dat vooral fiat, ford en ook hyundai hun intervaltermijnen hebben ingekorti.v.m. knappende riemen, bij mazda hebben ze het nog niet meeemaakt..
Ga ervan uit dat de auto het wel redt, het blijft natuurlijk een mechanisch iets.
gr
hans

meppie 0

19 jaar

Nog even stukje extra onderbouwing:

Ik heb er nog eens over nagedacht. Maar distr. riem heeft zelf niks extra te lijden onder caravan trekken. Is op zich logisch:
Distributieriem zit tussen krukas en nokkenas en bedient de kleppen en evt. brandstof- en waterpomp. Als er meer kracht gevraagd wordt van de motor, heeft dit verder geen invloed op de distributieriem, aangezien de riem geen onderdeel van de wielaandrijving is...

kasperht 0

19 jaar

Er zit een marge op de distributieriem net zoals de houdbaarheidsdatum. Als er wat gebeurd terwijl de auto over de interval is ligt de verantwoording bij de consument.
distributieriem belasting is wel degelijk afhankelijk van belasting motor. Als je de motor meer belast, wordt de koppelvraag groter wat weer beantwoord word met 't gaspedaal.
Door dat grotere koppel wordt er wel harder aan die riem getrokken om de kleppen te bedienen.
Vandaar dat 't maar zelden voorkomt dat hij breekt wanneer de motor stationair loopt

Maritieme 0

19 jaar

Klopt niet helemaal volgens mij, Tino.

De riem wordt meer belast bij hogere toeren, omdat hij dan harder rond moet draaien: daarom breekt hij idd zelden stationair.

Maar als er meer koppel gevraagd wordt onder in de toeren draait de distr.riem op die lage snelheid die bij die lage toeren horen: echt niet meer kracht door hoger gevraagde koppel. Wel wordt bij groot benodigde kracht meer kracht uitgeoefend op krukas zelf en de daaraan verbonden delen ín de motor.

Maar om de vraagsteller niet teveel te verwarren:
Op de distributieriem zit genoeg marge om veel kracht te overleven binnen de opgegeven levensduur. Dus zolang de vervangtermijn van de riem nog niet bereikt is, kan je er vanuit gaan dat deze niet breekt, al zou er wat extra kracht op staan.

kasperht 0

19 jaar

vermogen is nog steeds koppel maal hoeksnelheid(2*pi*n, dus lees toerental).
Laat ik 't anders zeggen. Als je met een constante snelheid rijd (met toerental dus) en je krijgt wind tegen zakt je snelheid (en dus je toerental) in elkaar. je geeft nu meer gas om op die snelheid te blijven. Meer brandstof is een hogere compressie druk en daarmee een hogere geindiceerde druk, en dus een hogere verbrandingsdruk. De zuigers komen (volgens de ontstekings volgorde) dus met een grotere kracht naar beneden waardoor er dus met een grotere kracht aan de distributieriem getrokken word om die nokkenas aan te drijven

Maritieme 0

19 jaar

De kracht in de riem wordt bepaald door het vermogen dat nodig is om de nokkenas (plus eventuele andere door de d-riem aangedreven aggregaten) te laten draaien en te versnellen of te vertragen. De krachten in de d-riem zijn dus niet afhankelijk van het al of niet aankoppelen van een aanhanger. Het voor het rijden benodigde deel van het motorvermogen wordt IMHO aan de vliegwielkant van de krukas afgenomen.

Audifreak763 0
badge

19 jaar

Heb met belangstelling jullie reacties gelezen,leuk, ga in ieder geval geruster op vakantie .
groeten
hans

meppie 0

19 jaar

Hallo allemaal,
Even het volgende riemen breken NIET bij mazda bij enkele modellen komt het echter wel voor dat de tanden van de riem afbreken een bij 323 2.0 ditd kan dit gebeuren bij de 626 ditd komt het nogal eens voor en dit is de zelfde motor het gebeurd alleen bij deceleren door de tegen werkende kracht van de nokkenas, dus wordt deze in dit geval wel extra belast met een caravan doordat deze harder doorduwt bij gas los laten. Ik heb gevallen meegemaakt dat het gebeurde bij een km stand van 65.000
Met een beet pech heb veel schade met wat geluk alleen een paar tuimelaars.
Groetjen John

Dat tanden af zouden kunnen breken kan, ik ken deze specifieke motor niet.

Maar ik zou niet weten waarom je bij remmen op de motor meer kracht nodig zou hebben om de nokkenas rond te draaien, zou je dit kunnen toelichten?
In dit geval zou je er ook voor kunnen kiezen om bij afremmen met caravan achter de auto de motor te ontkoppelen, om dit te vóórkomen?

kasperht 0

19 jaar

Kan ook mischien zit er naast heb pas een stuk of tig gedaan

Wat john bedoelt is dat bij remmen de massatraagheid van de caravan de auto door wilt drukken. Wat er dan gebeurt is dat de trekkracht op de tanden van de riem even omgedraaid wordt en dat dit dan op dat moment de tanden extra belast. En koppeling intrappen om te remmen met een caravan erachter lijkt mij ook niet zo'n goed idee zeker niet in de bergen. Remmen worden dan extra heet en doe op een gegeven moment ook niks meer.

Maritieme 0

19 jaar

Voorbeeld van ontkoppelen van mij was wat ongelukkig daar ben ik het mee eens.

Maar ik snap niet waarom de kracht wordt omgedraaid (maar ik ben dan ook geen autotechnicus maar meer autoamateur met natuurkundige interesses ;))
Krukas wordt normaal rondgedraaid door de verbranding in de motor. Door deze draaiing van de krukas wordt de distr.riem aangedreven, die op zijn beurt de nokkenas aandrijft.
Op het moment dat je uitrolt de in versnelling wordt de krukas door de wielen aangedreven in plaats van door de verbranding. Maar nog steeds is het de kruksas die wordt aangedreven en die op zijn beurt via de distributieriem de nokkenas aadrijft. Doordat er geen verbranding in de motor plaatsvindt wordt de kracht op de nokkenas niet groter in mijn ogen...

2e redenatie: de nokkenas beweegt enkel rond door de kracht die via de distr.riem door de krukas wordt geleverd. Zodra de riem breekt staat de nokkenas vrijwel gelijk stil, omdat er geen kracht meer op wordt uitgeoefend en het gewicht van nokkenas zo laag is dat hij niet lang door blijft draaien (da's nou ook juist het probleem: nokken staan stil en zuiger blijft bewegen: en klapt dan tegen de nokken aan).
Als je dit omkeert. Als de motor zakt in toeren zal de nokkenas echt geen energie leveren om de krukas tegen te werken zoals door jullie beide wordt beweerd (omkering van kracht op distr.riem).

Het meest belastende voor een distributieriem is als er veel kracht van krukas naar nokkenas moet worden overgebracht. Dit is op 2 manieren het geval:
1. hoge toeren draaien waardoor meer kracht geleverd moet worden.
2. (zeer) snel stijgende toeren: hiervoor is meer kracht nodig dan bij gelijkblijvende toeren om de nokkenas te versnellen: meer kracht nodig, dus ook meer kracht op distr.riem
->Het langzaam zakken in de toeren zoals tijdens het remmen op de motor is dus juist níet belastend voor de riem.

En dat John Nuyten er al tig vervangen heeft wil ik best geloven. Ik probeer ook absoluut niet te zeggen dat dit géén probleem is bij de 2.0ditd motor! Misschien is dit inderdaad een zwakkere riem wat betreft de tanden. Ik vroeg me alleen af of hij uit kan leggen wat de link is met de caravan en waarom de distr.riem hierdoor het zwaarder te verduren heeft.

kasperht 0

19 jaar

't is denk ik net dat moment dat die massatraagheid van de caravan (kan ook een zware aanhanger zijn) de tanden op afschuiven belast als je dus je gas loslaat.

Maritieme 0

19 jaar

En ik denk dus dat een grotere massa zou betekenen dat je minder snel op de motor afremt, en dat daardoor je juist minder last hebt van de massa-traagheid van de nokkenas (want juist snelheidsverschil tussen krukas en nokkenas is wat voor kracht op de distr.riem zorgt), waardoor er juist minder kracht op de distr.riem komt te staan.

Ik denk dat we er hier niet uitkomen...wel een interessante discussie :)

kasperht 0

19 jaar

Alle normale wisselingen van toerental zijn relatief rustig waardoor je weinig te maken hebt met de massatraagheid van de nokkenas die dan de krukas zou aandrijven.
Snelle wisselingen van toerental geven wel enige reactie. In z'n vrij volgas geven is nog steeds een relatief rustige toerentalverandering. Laat je in een hoge versnelling bij volgas de koppeling ineens schieten, dan krijg je een snelle toerentalwisseling (voel de schok door de auto maar). Hier kan het gebeuren dat de massatraagheid van de nokkenas voldoende is om de riem een tandje te laten verspringen of breken.
Gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

Dat ben ik helemaal met je eens Paulus. En daarom zie ik niet in waarom een caravan achter de auto bij remmen op de motor meer kracht op tanden van de distr.riem zou zetten...

kasperht 0

19 jaar

De nokkenas hoeft alleen maar de kleppen te bewegen. Ik denk dat de extra druk om de kleppen te openen bij hogere motorbelasting (gasklep verder open) een marginaal zwaardere belasting voor de riem betekent.
Ik kan mij wel voorstellen dat je bij het trekken van de caravan wat vaker de hoge toeren moet opzoeken om voldoende vermogen eruit te krijgen. Dit zou een beetje extra belasting zijn en alleen een riem die op knappen staat zal dan springen. Dus eigenlijk geldt ook hier: goed onderhoud en er is niets aan de hand.
De lange reis en de caravan zijn bijna geen extra belasting te noemen. Veelvuldig korte ritjes met sterk wisselende belastingen zijn van meer invloed dan een lange rit.

Gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

Die belasting voor 't openen van de kleppen is alleen belanrijk wanneer je een snelle nokkenas heb. Hier zijn de oploopflanken wat steiler.
Waar 't eigenlijk omgaat is niet 't feit dat er meer of minder kracht op de tanden wordt gezet maar net dat moment dat je je gas loslaat, net even dat stootje. Als je dan een last erachter heb hangen is dat stootje net iets zwaarder. Ook is 't stootje weer zwaarder als je dan weer gas geeft.
Inderdaad korte ritjes en sterkwisselende belastingen zijn van meer invloed dan een lange rit

Maritieme 0

19 jaar

Lijkt mij echt een minimaal, te verwaarlozen verschil.

Gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

Blijkbaar genoeg bij een Mazda zoals john al opmerkte.

Maritieme 0

19 jaar

Ik neem John zijn opmerking over een caravan niet voor zeker aan.

Dat de tanden mogelijk soms problemen geven bij de motor, ok. Maar caravan verergerd dat niet persé volgens mij (kan wel, zie het einde van mijn post).

Kijk, op het moment dat je gas loslaat krijg de riem geen stootje, onmogelijk. Op het moment dat je gas loslaat draait de krukas rustig door, door het draaien van de wielen (=uitrollen/remmen op de motor). Nokkenas draait rustig mee. Geen van beide assen ondervindt op moment van gas loslaten opeens een sterk veranderende kracht, dus zal er ook niet een kracht op de distr.riem worden uitgeoefend.
Stootje is ook niet zwaarder als je weer gas geeft, maar juist minder. Door de zware vracht achter de auto is de versnelling trager, en is dus ook de versnelling van de krukas trager. En dus is het snelheidsverschil tussen krukas en nokkenas op elk moment tijdens kleiner dan zonder aanhanger (en sterkere versnelling), en is dus met een zware vracht de kracht op de distr.riem juist kleiner.
De kracht die aan de versnellingsbak-kant uitgeoefend wordt is daarentegen wel groter.

Waar Paulus wel gelijk in heeft is dat je met een caravan vaak wat hoger in de toeren rijdt, wat een grotere belasting is van de distr.riem. Volgens mij is dat de enige mogelijkheid waardoor een caravan voor een verhoogde kracht op de distr.riem kan zorgen.

kasperht 0

19 jaar

Wat John bedoelt en ik er uit opmaak is dat er tanden van een riem afbreken. Ik denk dat 't meer afschuiven is van tanden. Ik kan me voorstellen dat dit met een aanhanger of een caravan verergerd zou kunnen worden. Maar even iets anders Ik denk dat dit misschien ook 't gevolg zou kunnen zijn van bijv (zou ver gezocht kunnen zijn) een te klein of te licht vliegwiel. Dat vliegwiel slaat de periodiek werkzame krachtimpulsen van de afzonderlijk werkende cylinders op en zou dan voor gelijkmatige loop zorgen. 't feit dat de krukas rustig doordraait ben ik 't niet mee eens. De krukas is 't meest veelvuldige en vaak ook 't sterktst belaste component van een motor. Bij 't omzetten van een op en neer gaande beweging in een draaiende beweging treden zeer grote krachten op die de krukas belasten op doorbuigen en asverdraaiing (tordering). Bovendien wordt de krukas ook nog door massakrachten en momenten belast die 't gevolg zijn van de centrifugaalkracht van de roterende massa's en de occilerende massa's (zuigers en drijfstangen). met gas geven en gas loslaten en dus ook bij 't trekken van een last Verandert dit krachten spel constant.
De motoren waar ik mee werk (scheepsdiesel 2 slag 12cil 90000pk, zuigerdiam 96cm) merk je deze krachten heel goed bij 't lanzaamdraaien. Hier komt dan 't fenomeen torsietrillingen dan nog om de hoek kijken.

Maritieme 0

19 jaar

Dat de krukas sterk belast is ontken ik ook niet. Dus dat er kracht op krukas komt bij loslaten/intrappen gas is zeker waar. En dat de krukas door de verschillende kanten waarvandaan er kracht op gezet wordt het zwaarst belaste onderdeel van de motor is ook helemaal waar.

Alleen...

De kracht op de distr.riem is volgens mij afhankelijk is van zowel het snelheidverschil tussen krukas en nokkenas, en daarnaast de absolute snelheid van de assen.
En als je gas loslaat dan komt er zeker een kracht op de krukas te staan, ben ik met je eens. Maar volgens mij resulteert dit niet in een sterke verandering van de snelheid van de krukas (want dan zou je dat ook aan een sterke schok in de snelheid van de auto moeten merken). En doordat wel de kracht op de krukas, maar niet de snelheid van de krukas, veranderd, is er dus ook niet ineens een groot snelheidsverschil tussen de krukas en de nokkenas, die voor de omkering van krachten op de distr.riem kan zorgen.

E.e.a. zal uiteraard van de constructie afhangen. Als ik in mijn eigen auto gas loslaat voel je daar helemaal niets van, niks geen plotselinge snelheidwijziging. Heb je een auto, of een scheepsmotor, waar je wel een sterk veranderende kracht voelt op het moment van gas loslaten, dan ben ik het wel met je eens dat op dat moment er plotseling een andere kracht op de distr.riem komt te staan.

Maar op het moment dat je een caravan achter je auto hebt, is de massa-traagheid van de combinatie groter dan bij een auto zonder caravan. Op het moment van gas loslaten zal dus met caravan een evt. plotseling snelheidsverandering (en dus kracht via krukas op distr.riem) kleiner zijn, vanwege de grotere massa-traagheid.

kasperht 0

19 jaar

Er is geen "sneldheidsverschil" tussen krukas en nokkenas. Op het moment dat dat wel het geval is, heb je een gebroken distributieriem

Audifreak763 0
badge

19 jaar

Wat ik bedoel is dat als je rijd en je laat je gas ineens los voel je een snukje. Als je dan ineens je gas weer intrapt voel je weer een snukje. die worden erger bij een last. Bij een scheepsdiesel heb je geen distributieriem maar een ketting of tandwielen. Gas trugnemen doe je daar met een minderings programma(bijv 1 omw in de 3 min naar beneden)
Maar als 't goed is is de snelheid van de beide assen gelijk, en die blijft gelijk. 't enige wat steeds veranderd is 't toerental. Volgens V=pi*D*n. enige verschil tussen deze twee is dat de nokkenas 't halve toerental van de krukas draait.

Ik denk dat je door dit alles een vermoeing van de tanden van de ditributieriem krijgt en dat 't al of niet trekken van een last hier ook aan meewerkt. Want zoals al eerder werd opgemerkt 't vermogen wordt aan de andere kant opgenomen maar wordt ook weer aan de andere kant afgegeven door die massa traagheid.
Zo en nu ga ik even op vakantie.....

en 't klopt inderdaad dat je daar weinig van voelt als je in je auto zit. Want tussen jou en je motor zit nog 't koetswerk en de motor steunen.
Ook je spanner zorgt er voor dat de wisseling van krachten zou klein mogelijk is.

Maritieme 0

19 jaar

Er is idd geen snelheidverschil, maar wat ik bedoel is dat er op het moment van snelle verandering van toeren de nokkenas snel versnelt/vertraagt moet worden door de toemenende/afnemende snelheid van de kurkas. Dit doen versnellen/vertragen van de nokkenas zal een kracht op de distr.riem uitoefenen.

Nu ik er wat langer over nadenk ben ik het wel met je eens dat bij gas loslaten/gas geven er een (kleine) kracht op distr.riem wordt uitgeoefend. Snukje voel je ws. niet idd door de dempende werking van verschillende onderdelen idd. Vraag is alleen hoe groot deze kracht nu is, want de kracht die op dat moment op distr.riem wordt uitgeoefend is volgens mij een stuk kleiner dan bij sterke wisseling van toeren:
Op het moment dat je de toeren ineens omhoog jaagt van stationair of ineens ontkoppelt bij hoge toeren, krijg je volgens mij een veel grotere kracht op de distr.riem.

kasperht 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.