Mazda 626: distributieriem gebroken na 26000 km

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 ditd

Een vraag,

Afgelopen donderdag klapte de distributieriem van onze 626 ditd uit 2001 tijdens het rijden. (40 km per uur).

Mijn vrouw reed, en hoorde een rommelend geluid, en zette de auto meteen aan de kant.

Ze deed de motor meteen uit die heel rommelend draaide, maar de motor bleef enkele seconden nadraaien, voordat hij daadwerkelijk afsloeg.

De wegenwacht kwam langs en probeerde kortstondig te starten. (oorzaak was nog niet gevonden).

Starten lukte niet.

De man vd wegenwacht demonteerde de afdekkap en constateerde een gescheurde riem

De riem, spanrol en geleiderol zijn op 31-01-2007 vervangen bij km stand 98.780. de km stand is nu 125.000.

De garage waar dit gedaan is belde ik op, en die willen niets weten van garantie, of delen in kosten. Ze vegen de aansprakelijkheid van tafel.

De man van de wegenwacht zei dat de riem enigszins vettig was.

De auto staat nu bij een Mazda dealer-garage. Zij gaan foto's maken bij het demonteren als iets niet in de haak is.

Wat kan ik verder nog doen?
Een gescheurde riem na 26.000 km is toch niet wat je verwacht??

Hoe kan zo'n riem nou scheuren?

Fernando

Kirrikirril

Geplaatst door Kirrikirril (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

37 Reacties

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

als de riem vettig is, is de kans groot dat er een lekkage van water of olie is nabij de riem(keering?) en hier kan een riem slecht over....hier door kan hij gebroken zijn.

Kirrikirril (0), 15 jaar geleden

Wat is een keering nu eigenlijk precies? ik hoor daar wel meer over, maar wat doet het?

Highway (135) PRO, 15 jaar geleden

Hetzelfde als het woord zegt keren (tegenhouden) in dit geval van olie. De keering zit om de nokkenas en krukas. Misschien dat er ook nog een balansas is maar, dat weet ik niet.

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Het kan ook zijn dat de hydraulische riemspanner lek is geraakt en de ellende heeft veroorzaakt. Misschien ligt de riem alleen los en valt de schade mee.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Die garage kan die aansprakelijkheid niet van tafel vegen.
Je mag er vanuit gaan dat zo een riem iets langer blijft zitten dan 26.000km.
Of er moet iets anders kapot gegaan zijn wat het breken van de riem veroorzaakt heeft.
Als dat niet zo is, dan heeft die garage een probleem.

Kirrikirril (0), 15 jaar geleden

Schelden is niet toegestaan op Problemcar.nl. Zie forumregels.

Daarom is de complete tekst hier verwijderd.

Bij herhaling wordt uw registratie bij Problemcar.nl verwijderd.


Moderator.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

die garage is misschien een beetje bot maar je kan ttoch niet verwachten dat ook al moet een riem 100 d meekunnen dat er na 2 jaar nog garantie op zit
je kan ook stellen dat je dat in 20 jaar rijd en dan na 7 jaar vragen om garantie
je kan eens vragen of ze misschien bij de leverancier iets kunnen doen dan wil hij missch ook met de uren iets doen
maar botweg stellen dat ie een probleem heeft na 2 jaar???
ik denk dat die garantie na 3 maanden al over is en dat er dan coulance regeling mogelijk is
maar na 2 jaar volledig dat zal niet lukken met een slijtage deel

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Ik denk dat je over dit soort 'garantieaanspraken' weinig kunt zeggen zonder een gedegen onderzoek.

Overigens jammer om te lezen dat Fernando kennelijk erg slecht nieuws heeft gekregen; sterkte!

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Jerry en Nico,jullie hebben allebei gelijk.
Maar het is wel een beetje triest dat een riem kapot loopt na 26000km en de garage wuift gelijk alles weg zonder onderzoek te doen na het hoe en waarom.
Vind ik niet netjes.

Kirrikirril (0), 15 jaar geleden

Beste Moderators,

Sorry dat ik gescholden heb... Ik kan me eigenlijk geen daadwerkelijk scheldwoord herinneren, maar ik was wel een beetje aangebrand inderdaad.

Mijn auto is op mijn toestemming onderzocht door de Mazda garage.
hun conclusies:

1-de riem was niet vet. (de wegenwacht moest vanwege het late tijdstip in het donker kijken, en heeft er trouwens ook niet lang naar gekeken. Hij heeft het gewoon verkeerd gezien.)
2-er zijn geen originele onderdelen gebruikt
3-het lijkt alsof iets klem is komen te zitten tussen de riem, of dat de riem continu ergens tegenaan schuurde
4-dit mag absoluut niet gebeuren na 26000d km

De motor is onderzocht en wonder boven wonder onbeschadigd gebleven.

Ze hebben me bij Mazda hun medewerking verzekerd als ik er een zaak van maak met behulp van mijn verzekering.
Ik heb de kapotte onderdelen mee gekregen
De auto is weer gerepareerd voor 720 euro

Al met al, heb ik onwijs geluk gehad dat de motor niet stuk is gegaan. (afgezien van twee wieldoppen die ervan af gejat zijn in het weekend dat hij, god weet waar, geparkeerd stond. Niemand weet waar die dingen zijn gebleven.)

F

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

bel de sleper ff die de auto afgesleept heeft, de wieldoppen worden verwijdert om zo de auto vast te zetten met sjorbanden door de wielen aan de auto ambulance..wellicht is deze vergeten deze doppen er weer op te doen..

Kirrikirril (0), 15 jaar geleden

[quote=arie549]bel de sleper ff die de auto afgesleept heeft, de wieldoppen worden verwijdert om zo de auto vast te zetten met sjorbanden door de wielen aan de auto ambulance..wellicht is deze vergeten deze doppen er weer op te doen..[/quote]
De sleper weet ook niet waar ze zijn. ??

F

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

tja...dan wordt het indd 2 nieuwe doppen..

al in de kofferbak gekeken?

Kirrikirril (0), 15 jaar geleden

Natuurlijk, en ook onder de stoelen, etc
Hij is bij twee bedrijven geweest (de auto) het sleepbedrijf en de garage, maar allebei weten ze van niets. Het sleepbedrijf zegt de auto op een afgesloten terrein te hebben geparkeerd, van de garage weet ik dat niet zeker, maar vermoedelijk stond hij gewoon op straat. En dat gedurende een weekend op een plek waar het dan erg verlaten is, want het is een soort bedrijventerrein. Die zijn gewoon gejat denk ik.

Maar die wieldoppen zijn van mindere zorg. Eerst moet ik zien dat die garage mij tegemoet gaat komen in de kosten die ze veroorzaakt hebben met die distributieriem die scheurde.

F

Kirrikirril (0), 15 jaar geleden

Zo ziet de beschadigde distributieriem eruit.

gr

F.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Je kunt wel duidelijk zien dat de riem aan 1 kant ergens tegenaan gelopen heeft.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

of een verkeerde set uit losse delen
loopt ie niet in lijn en dat zal je ook zien aan de kappen of de voorkant van t blok met mooie glimmende baan

Kirrikirril (0), 15 jaar geleden

Het is nog niet helemaal goed met mijn wagen.

Hij slaat later aan dan voorheen. Ik moet hem vaker over laten gaan. Wat zou dat kunnen zijn?

Staat de timing misschien nog niet goed?

Heel graag jullie mening.
Dank,

Fernando

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Kirrikirril]Wat zou dat kunnen zijn?

Staat de timing misschien nog niet goed?

Heel graag jullie mening.
Dank,

Fernando[/quote]
Misschien is ie weer de riem aan het opeten ??

Gr. paul

conradus (50), 15 jaar geleden

Als ik het zo bekijk lijkt het me een geval van een niet lekker lopende spanrol of aanlooprol je kunt anders niet zoveel slijtage aan de gladde zijde van de riem hebben. Denk dat de lagers van een van deze rollen het probleem hebben veroorzaakt. Als die niet meer lekker draaien of te zwaar rondgaan slipt de riem hier over heen met dit soort slijtage op riem als gevolg. De spanrol en aanlooprol moeten bij het vervanging van de distributieriem gecontroleerd worden en bij de minste verdenking ook vervangen worden.

conradus (50), 15 jaar geleden

Nog even dit: ik neem aan dat ze voor die 720 euro nu wel de aanlooprol en spanrol hebben vervangen. Je had naar die onderdelen kunnen vragen, kun je ze zelf eens te kunnen controleren.

sjaak10918 (0) PRO, 15 jaar geleden

wordt de waterpomp ook aangedreven door de distibutie riem ?

conradus (50), 15 jaar geleden

Ja, dat klopt, maar dan wel met de tandzijde van de riem. De gladde kant van de riem loopt enkel over de twee eerder genoemde geleide en spanrol. Schade aan die zijde kan alleen door deze geleide en spanrol worden veroorzaakt. Heb net een maand geleden de ditributieriem vervangen

sof2mac (0), 15 jaar geleden

****Bewerkt****
Hmmm...sorry mensen ik heb in de haast aangegeven tijdens registratie dat ik prof ben...nou dat ben ik dus absoluut niet ;)
***************

Ik heb zelfs 2 keer een gebroken distributieriem gehad met mijn Mazda 626 DiTD uit 1998.

1e keer is bij de 200 000 km door een garage bij het vervangen van de distr riem de spanner niet meevervangen en daardoor bij 240 000 km de boel in de soep gedraaid. Overigens viel de schade aan de motor wel mee doordat alleen wat tuimelaars zijn geknapt (ik heb begrepen dat de klepstoters recht op het blok staan waardoor de zuigers dan niet beschadigen... o.i.d.). Na reparatie had ik ook een veel latere ontsteking met starten...dit lag inderdaad toen aan de timing met de pomp.

2e keer is bij 319 000 km de waterpomp stuk gegaan (tandwiel is van de as gelopen...dus niet geknapt) waardoor ook de riem er afgelopen is en weer hetzelfde euveltje met de tuimelaars en eveneens verder weer geen schade aan de motor. Tijdens de reparatie was duidelijk te zen dat de riem er in zijn geheel eraf gelopen was omdat deze een dikke 20-30cm in de kap heeft gevreten...de riem zelf zag er nog wel goed uit begreep ik.

Elders op de site werd overigens al aangegeven dat het het beste is om ALTIJD de spanner ook mee te vervangen...ondanks dat het officieel niet wordt aangegeven.

Tja...misschien heb je iets aan het bovenstaande.

Groet en suc6

Kirrikirril (0), 15 jaar geleden

[quote=conradus]Nog even dit: ik neem aan dat ze voor die 720 euro nu wel de aanlooprol en spanrol hebben vervangen. Je had naar die onderdelen kunnen vragen, kun je ze zelf eens te kunnen controleren.[/quote]
Ik zie op de rekening dat de distributieriem en 'de spanner van de snaar' vervangen zijn. De geleiderol is niet vervangen. Ik ben vandaag bij ze langs geweest en gevraagd hoe het zit met dat latere starten. Ze hebben niets gevonden zeggen ze en ik heb weer 84,- af moeten rekenen voor het zoeken naar de oorzaak. Hij zei dat de gelijderol nog goed was en maar 26000 km oud was, en daarom niet vervangen. Zucht.. ze doen ook alles om zelf niet te veel geld uit te geven.

Hij trekt verder wel gewoon goed op en door. Tijdens het rijden ook geen klachten. Hij rookt ook niet. Het is alleen gek dat hij later aanslaat. Daar kan ik op zich verder wel mee leven, maar het feit dat het anders is dan voorheen betekent dan toch dat er iets veranderd is. En is dat dan beter of slechter dan voorheen.

Irritant van deze garage dat je veel moeite moet doen om iemand van de werkplaats te spreken. Hun policy is om je bij de balie te woord te staan en de monteurs te laten doorwerken, ofzoiets.

Ik weet dus ook niet wat de monteur in kwestie denkt wat de precieze reden is van de schade aan de riem.

Fernando

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Een riem van 1,5 jaar oud en 26000 km gedraaid en een garage die niets wil doen?
Schande!
Het is niet te bewijzen, maar omdat ze vrijwel zeker een fout hebben gemaakt, was op zijn minst een coulance-regeling op zijn plaats geweest.
In ieder geval weet je nu, waar je je auto voortaan NIET meer moet brengen.

Kirrikirril (0), 15 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum]Een riem van 1,5 jaar oud en 26000 km gedraaid en een garage die niets wil doen?
Schande!
Het is niet te bewijzen, maar omdat ze vrijwel zeker een fout hebben gemaakt, was op zijn minst een coulance-regeling op zijn plaats geweest.
In ieder geval weet je nu, waar je je auto voortaan NIET meer moet brengen.[/quote]
Ho Wacht Tjaart,
je begrijpt het verkeerd.
De riem is erop gezet door een andere garage (garage-X).

Toen we met de gebroken snaar strandde werd mij gevraagd naar welke garage hij versleept moest worden. Toen dacht ik aan alle eerdere slechte ervaringen die ik heb gehad met garage-X, en ik besloot hem naar de Mazda dealer te laten verslepen.

garage-X verving ooit mijn radiateur (andere auto), draaide de aftapplug kapot en ik strandde in belgie met een leeggelopen koelsysteem en hete motor. Daarna draaide garage-X mijn motorsteunen niet goed vast na het vervangen van de koppeling waardoor de auto elke keer met een harde bonk startte en stopte. De motor zat gewoon niet goed vast. Ik was al van garage-X afgestapt wegens deze fouten, en had geen zin om nu weer bij ze terug te komen, zodat ze weer aan me konden verdienen en ik weer een grote klus bij ze zou laten doen, die ze misschien weer gingen afraffelen.

Het is bij de mazda dealer waar ik de monteur niet te spreken krijg, en waar ik het verder over had.

F

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum]Een riem van 1,5 jaar oud en 26000 km gedraaid en een garage die niets wil doen?
Schande!
Het is niet te bewijzen, maar omdat ze vrijwel zeker een fout hebben gemaakt, was op zijn minst een coulance-regeling op zijn plaats geweest.
In ieder geval weet je nu, waar je je auto voortaan NIET meer moet brengen.[/quote]
en waarop baseert uwes dat ze een fout hebben gemaakt
je kan ook stellen dat er bij een fout eerder een probleem zou zijn
het is alleen jammer dat die garage niet om een klant te binden iets met de onderdeel prijs doet
ik zou (een deel) van de korting weggeven
maar dat is ieder voor zich zelf die dat bepaalt

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Ik heb niet gezegd dat ze een fout hebben gemaakt, maar dat ze vrijwel zeker een fout hebben gemaakt.
Dat is niet hetzelfde Jerry!
Iedereen die werkt maakt wel eens fouten , helaas voor alle betrokkenen.
En je zegt het zelf al; de garage had op zijn minst IETS kunnen aanbieden.
Aan de hand van het verhaal acht ik de kans klein dat er een andere oorzaak is, hoewel niet onmogelijk.
Ik blijf van mening, dat een garage, die zo met klanten omspringt ,zijn eigen ruiten ingooit.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Kirrikirril; ik verwijt de mazda-garage ook niets ,alleen de garage die de boel gemonteerd heeft.
Jouw ergernis,dat je de monteur niet mag spreken begrijp ik wel een beetje,maar veel garages willen dat inderdaad liever niet.

Treb (0), 15 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum]Jouw ergernis,dat je de monteur niet mag spreken begrijp ik wel een beetje,maar veel garages willen dat inderdaad liever niet.[/quote]
Wat een onzin. Andere garage zoeken.
Groet,
Bert

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum]Kirrikirril; ik verwijt de mazda-garage ook niets ,alleen de garage die de boel gemonteerd heeft[/quote]
[b]De bekende kreet:[/b] De garage zal wel een fout hebben gemaakt.... Er worden hier conclusies getrokken zonder dat ook maar iets duidelijk is wat nou precies het probleem is geweest, Ligt de fout bij de garage ? of heeft er zich een nieuw probleem voorgedaan waardoor de riem vroegtijdig is gesneuveld.... Zolang dit niet bekent is kun je geen schuldige aanwijzen...................

Gr. paul

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

mazzel at anderen altijd perfect zijn

Hans4040 (320) PRO, 15 jaar geleden

De auto rijdt weer, technisch probleem is opgelost.
Consumentenbelangen dienen niet op problemcar te worden behandeld.

mvg,
Hans.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

t is di perentaart van sytze he

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Treb,bijna iedereen die zijn auto bij een garage brengt wil wel een monteur spreken.
Dat betekent vaak dat er continu klanten in de werkplaats rondlopen want de meeste hebben wel wat te vragen.
Daarom hebben ze een werkplaats receptionist aangenomen, om de afspraken te regelen en faktuur afhandeling.
Als je een probleem hebt kom je vaak bij de werkplaats chef terecht.
Het is ook wel terecht dat niet iedereen maar in en uit kan lopen in een werkplaats.
Dat kan tegenwoordig in geen enkel bedrijf meer, en dat is in een garage niet anders.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

of de klant moet klets uren gaan betalen???

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.